HEINO ELLER JA TARTU KOOLKOND
Mart Humal
20. sajandi 30. aastate alguseks oli eesti
professionaalses heliloomingus, hoolimata selle noorusest (selle algusajaks
võib pidada 19. sajandi lõpuaastaid), juba välja kujunenud mitu loomingulist
suunda. Ühena esimestest iseloomustas neid helilooja ja muusikakriitik Riho
Päts 1934. aastal järgmiselt: “Sääraseid pea-liikumissuundasid võiks praegusel
hetkel eritella vahest kolme: 1) kindlakskujunenud traditsioonidele toetuv –
vanameister A. Kapiga eesotsas, 2) rahvuslikku joont taotlev – eesotsas Mart
Saarega ja 3) küll üldinimlikke ideesid väljendav, siiski kuidagi põhjamaiselt
püsida tahtev; juhiks Heino Eller.”[1]
Esimene ja viimane neist kolmest voolust kujunesid selgepiirilisteks
koolkondadeks tänu nende juhtheliloojate Artur Kapi (1878–1952) ja Heino Elleri
(1887–1970) juba 1920. aastal alanud pidevale pedagoogitööle juhtivais Eesti
muusikaõppeasutustes (Tallinna Konservatooriumis ja Tartu Kõrgemas
Muusikakoolis). Seevastu teise, rahvusliku voolu vanemad esindajad – Mart Saar
(1882–1963), Cyrillus Kreek (1889–1962), osalt ka Juhan Aavik (1884–1982) ja
Adolf Vedro (1890–1944) – avaldasid noorematele mõju oma loominguliste
eeskujude, eelkõige koorimuusika kaudu.
Tartu koolkond tekkis Heino Elleri ümber
20.–30. aastate vahetusel, kui kompositsiooniõpingud Tartu Kõrgemas
Muusikakoolis lõpetas esimene põlvkond tema väljapaistvaid kasvandikke: Alfred
Karindi (1901–1969), Eduard Tubin (1905–1982), Eduard Oja (1905–1950), Karl
Leichter (1902–1987) ja Olav Roots (1910–1974). Koolkonna eripära määrasid
suurelt osalt Elleri enda loomingulised, pedagoogilised ja esteetilised
tõekspidamised, mis olid välja kujunenud põhiliselt juba 20. aastate alguseks.
Oma esteetilisi põhimõtteid pole Eller
kunagi süstemaatilisel kujul sõnastanud (ja eriti mitte Tartu perioodil), kuid
tema ulatuslikus kirjavahetuses helilooja sõbra Emil Ruberiga võib leida
mitmeid sellealaseid seisukohavõtte.
Kõigepealt märkigem helilooja muret
muusikaesteetilise mõtte arenemise pärast üldse: “Mulle paistab, et meie oludes
[ained], nagu meie oma muusika ajalugu ja esteetika, nõuaks rohkem tähelepanu.
[...] Huvi meie oma muusika vastu, siis ühenduses sellega meie muusikakasvatus,
raadio ettekanded jne – [see] kõik väärib rohkem tähelepanu esteetilistele
küsimustele.” (Kirjast 26. 04. 1936.[2])
Elleri ja tema koolkonna üks kõige
tähtsamaid ja kategoorilisemaid põhimõtteid[3]
oli kõrge kunstiväärtuslikkuse nõue, mille eelduseks on laitmatu
professionaalne meisterlikkus: “Mina olen püüdnud oma õpilastele selgeks teha,
et kui [Kultuurkapitalile omandamiseks] esitada ehk trükkida, siis juba midagi
väärtuslikku. Ja pean ütlema, et nad sellest kinni peavad. Ei ole nad esitanud
niisuguseid töid, mis õppimise ajal klassis tehtud, ja ka üldse [esitavad ]
vähe. Vastupidi, Tallinna poisid sellest just kinni ei pea, on esitanud ka
õppeajal valminud töid ja nii võrdlemisi vähe väärtuslikku.” (Kirjast 29. 10–3.
11. 1933.)
Teatavasti polnud Artur Kapp oma õpilaste
tehnilise taseme suhtes nii nõudlik kui Eller. Helilooja ja organist Hugo
Lepnurm märgib, et Elleri juures tehti harmoonia- ja polüfooniaharjutusi märksa
rohkem kui Kapi juures, lisades: “Olen märganud mõnede Kapi vähem andekate
õpilaste töis, eriti varasemais, puudusi harmoonilise loogika ja
vormistruktuuri alal.”[4]
Need puudused ei jäänud märkamata muidugi ka Ellerile. Oma kirjades on ta üsna
otsekohene: “Selles kõiges on huvitav see, et noored, nagu näha, pressivad
[peale] ja et otsustajad isegi ei tea, kui väärtuslik nende helitöö on. Nii
[näiteks], ütleme, [Voldemar] Leemets. Tema “Berceuse”, mis laulupeo aegu läks,
jättis õige labase ja vaese mulje, tundub, et temal puudub tehnika. Samuti
[Evald] Aav, ka temal on võrdlemisi vähe tehnikat ja intelligentsi.” (Kirjast
10. 11. 1934.) Võrrelgem aga Elleri tunnustussõnu noore Eduard Tubina kohta:
“Tubin kirjutab praegu süiti eesti algupäraste [rahva]viiside peale suurele
orkestrile [...]. Alguse järgi otsustades võib ütelda, et see on see, mis
teistel meie meestel vähe olemas ehk täiesti puudub – loogiline temaatiline
ülesehitus.” (Kirjast 7. 11. 1930.) Kust see “loogiline temaatiline ülesehitus”
pärit, selgub Tubina enda järelhinnangust oma õppeajale: “Pean tunnistama, et
see oli kõige põhjalikum tööaeg, mille olen oma elus läbi teinud. Ülesanded,
mille kallal töötasime, pidid oma valmis kujul olema vigadeta, loogilised ja
läbimõeldud-silutud.”[5]
Ärgem unustagem, et professionaalne meisterlikkus ja suur nõudlikkus enese
vastu ei iseloomusta mitte üksnes Elleri käe alt võrsunud heliloojaid, vaid ka
tema teistele tegevusaladele siirdunud õpilasi, eelkõige pianisti ja dirigenti
Olav Rootsi ning muusikakriitikut ja -esteetikut Karl Leichterit – mõlema
tegevus tähistab uut tasandit Eesti muusikaelu vastavas valdkonnas.
Eriti olulist osa Tartu koolkonna
esteetiliste põhimõtete propageerimisel etendas K. Leichteri tegevus 30.
aastail. Pole vist liialdus nimetada teda koolkonna ideoloogiks; seda oli ta
eelkõige oma kriitilistes artiklites, nagu “Muusikalisi negatiive” (I–III) jt.[6]
Seevastu oleks liialdus vaadelda Tartu koolkonna manifestina Leichteri
koostatud ja Eesti Akademise Helikunstnike Seltsi väljaandel ilmunud koguteost Kakskümmend aastat eesti muusikat,[7]
kuigi enamik raamatu autoreid on Elleri õpilased (Leichter, Karindi, Roots,
Tubin) ning kohe teose ilmudes ja ka hiljem on raamatule esitatud ränki
süüdistusi erapoolikuses. Nii väitis A. Kapi õpilane Johannes Hiob, et koguteos
“kujunes suuremalt osalt isiklikuks arvete õiendamiseks, kus on ära vassitud
arusaamine arvustusest, kirjeldusest ja ka stiilidest”.[8]
Raamatus ei esitata mingit esteetilist platvormi ega tehta isegi vooluloolisi
üldistusi. Vähesed kriitilised märkused, mis heliteoste ülevaadetes ette
tulevad, johtuvad ainuüksi professionaalse meisterlikkuse, stiilühtsuse ja
sisutiheduse nõudeist, näiteks Karindi ja Tubina etteheited Hiobile endale (lk
34) ja Evald Aavale (lk 73) forseeritud orkestrikäsitluse pärast, Rootsi sõnad
A. Kapi “liig soojast sümpaatiast schumanliku romantika vastu” (Viiulisonaadis;
lk 52), märkus, et A. Kapi Keelpillikvintetis “ei ole õnnestunud luua nii tugevat
ainese ja vormi, sisu ja väljenduse sünteesi kui [sama helilooja] “Hiiobis” ja
monumentaalses sümfoonias (lk 54), samuti iseloomustus Eugen Kapi
keelpillikvarteti kohta: “Muusikaline keel on sorav, vahest liigagi kergelt
voolav. Seepärast vahest libisebki kuuldu kergesti mööda, andmata kuulajale
sügavamat elamust” (lk 64). Meenutagem, et need on samad nõudmised, mida
kirjanik Friedebert Tuglas ja teised “Noor-Eesti” autorid esitasid sajandi
algul meie kirjandusele ja millest nad ise oma loomingus juhindusid. Mitte
juhuslikult ei tõstnud Leichter taas kilbile noor-eestlaste loosungi “Enam
euroopalist kultuuri, enam esteetilist kultuuri!”.[9]
Üks kesksemaid vaidlusteemasid 30. aastail
oli muusika rahvuslikkuse ja individuaalsuse probleem. Kuidas suhtus sellesse
Tartu koolkond? Leichter on meenutanud: “1930ndate aastate ümber juurdles Eller
eesti muusika rahvusliku omapära ja rahvaviiside kasutamise probleemi üle.
Rahvaviise ei olnud ta senini teoseisse põiminud. Isikupäraselt stiliseeritud
meloodika ja detailideni lihvitud üldine väljenduslaad oli sel perioodil, kui
meie muusikas kasutati rahvaviise enamasti algkujul, jätnud varju ka Elleri
loomingus peituva üldise rahvusliku koloriidi. Eller arvestas olukorda ja
hakkas selgemalt rõhutama rahvamuusikale iseloomulikke jooni. Sinfonia in modo mixolydio (1936) [1.
sümfoonia] on selle tõendiks.”[10]
Elleri enda seisukohavõtud rahvuslikkuse üle pole hoopiski nii kategoorilised
kui professionaalse meisterlikkuse küsimuses. Oma eelnimetatud sümfoonia kohta
on ta ise öelnud: “See on vahest rohkemgi kui miksolüüdiline asi. Nimetaksin
seda hüpomiksolüüdiliseks sümfooniaks. Olen veendunud, et selline helitõug on
eestilise põhiloomuga muusika esiletoomiseks üks kohasemaid. Kuid see on siiski
katsetus, nagu iga uus samm võib kanda katse nime.”[11]
Samas arutleb ta edasi, kuidas kõigi rahvaste juures on “kujunenud aegade
jooksul välja rahvuslikku omapära ja joont kandev muusika. Meie aga peame veel
ootama. Meile endalegi pole veel saanud
selgeks, missugune see eesti muusika peaks olema, aga küll me kord selleni
välja jõuame.” Millest siis selline kõhklus? Miks hindab helilooja
katsetuseks sümfooniat, mis nii oma ulatuselt, meisterlikkuselt kui ka
sisusügavuselt kujunes tema peateoseks? Kõigepealt märkigem, et ajalehtedes,
eriti intervjuudes trükitut ei tohi alati võtta puhta kullana – pole kindel,
kas ütleja on just mõelnud nii, nagu kirjas seisab. Mis aga puutub
rahvuslikkusse, siis polnud see Elleri loomingus, vähemalt vaadeldaval
perioodil, sugugi peaeesmärk. Pealegi mõisteti muusika rahvuslikkust tollal
väga erinevalt.
Tartu koolkonna esindajaist on kõige
selgemini rahvuslikkuse olemust määratlenud Leichter ja Tubin. Esimene
kirjutas: “[...] igas täisväärtuslikus kunstiteoses peab leiduma rahvuslikult
omapäraseid jooni. [...] Välise omapära saavutamiseks on alati abiotsivalt
pöördutud rahvamuusika poole ja alati saavutatud tulemusi, mille väärtus on
olenenud vaid sellest, kas on piirdutud ainult rahvaviiside ja teiste
rahvamuusika elementide otsese kasutamisega või on süvenetud ühtlasi ka rahva
kõikidesse muusikalistesse ja vaimsetesse eluavaldustesse.”[12]
Tubin aga on öelnud: “Rahvusliku muusika all mõistan niisuguseid heliteoseid,
mis väljendavad rahva temperamenti, omapäraseid rütme, vanu rituaale ja
saagasid ja selle rahva patriotismi, eneseteadvust; edasi antuna heliooja
poolt, kes samu elemente eneses läbi elab, neid tunneb, kuuleb ja mõistab – ja
seejuures ometi individuaalseks isikuks jääb, kuna teine samast rahvusest
helilooja samu elemente hoopis teistsuguses isikupärases toonis väljendab. Kas
seesuguse väljenduslaadi juures on tarvilik rahvaviis? Ma arvan, et ei; on
küllaldane, kui selles muusikas leidub see iseloomulik,
mis peitub rahvaviisides.”[13]
On selge, et rahvuslikkuse taotlemine
rahvaviiside lihtsa tsiteerimise teel Ellerit tookord ei rahuldanud, ning
rääkides “eestilise põhiloomuga muusikast”, mõistis ta rahvuslikkust ilmselt
analoogiliselt Leichteri ja Tubinaga. Kuid kas saab siiski uskuda, et Eller
1937. aastal ei teadnud, milline peaks olema eesti
muusika? Vist küll ainult sel juhul, kui välistada sellest nii Elleri enda kui
ka tema õpilaste looming. Küll aga võib olla, et Eller ei soovinud või ei
osanud tookord oma arvamust sõnades väljendada. Seevastu on ta aga väga selgelt
ja ühemõtteliselt sõnastanud oma veendumuse, milline peab olema hea muusika, kui ta kirjutas E. Ruberile 5.
veebruaril 1933: “Õigust öelda, see komponeerimine ongi üks võitlemine,
võitlemine enesega ja alaline võitlus sellega, et mitte korrata seda, mis juba
on olemas. Ikka leida kas või mõne joonekese seda, mis sind eraldab teistest,
õigemini ütelda, olla niisugusena, nagu loodus on sind loonud, siis ehk lõpuks
ütled seda, mis sul tõesti ütelda on.”
Originaalsust (“seda, mis sind eraldab
teistest”) ei mõista Eller siin tühipalja originaalitsemisena – seda tõendab
juba mainitud professionaalse meisterlikkuse nõue, mis on nii rahvusliku kui ka
individuaalse omapära eeltingimus. Viimasega seostub ka muusika kaasaegsus,
“modernsus” – põhiline Tartu koolkonna vastu suunatud rünnakute märklaud nii 30.
aastail kui ka hiljem. Nii küsib muusikakriitik Eduard Visnapuu, polemiseerides
Leichteriga: “Kui klassika jäljendamine annab epigoone, siis modernis muusikas
peaksid mõisted jääma samadeks. Kumb nüüd on ausam neist kahest? Härra K.
Leichter hoolib vähe tõest, et individualist üldse pole mingi jooksik ei läände
ega idasse, vaid et ta jääb enese juure.”[14]
Vastuses juhib Leichter tähelepanu Tallinna Konservatooriumi konservatiivsele
õhkkonnale ja küsib omakorda: “Kas ei tuleks meilgi kord avasilmi vaadata, kuidas
elatakse mujal? On selge, et alles teiste saavutusi tundma õppides, võrdlevalt
hinnates leitakse seda, mida endil pole [...].”[15]
Elleri enda mõtteavaldusi muusika
kaasaegsuse kohta pole 30. aastaist peaaegu teada. Isegi ühest oma kõige
“modernsemast” teosest, 1. keelpillikvartetist (1925) rääkides märgib ta vaid
möödaminnes: “Elu läheb oma rada ja muusika ka” ning teisal: “Muusikaline värv
on palju kõvem ja tundelisem dissonantsides, kui see on lihsates kolmkõlades”,
rõhutab aga samas: “Peamõte oli see, et võimalikult saada ühe terviku (...),
kõik välja pidada ühe teatava pinge juures algusest kuni lõpuni.” (Kirjast 11.
05. 1932.) Seega on helikeele uudsus talle vaid dramaturgilise eesmärgi
saavutamise vahendiks, ja seda isegi teoses, mida kirjutades helilooja “pidas
silmas oma tehnika täiendamist, väljendusvõimaluste avardamist ja
kaasaegsustamist”.[16]
Need printsiibid – kaasaegsuse ja
“eestilise põhiloomu” taotlus – määravadki Elleri loomingu üldilme 20.–30.
aastail. Me võime siin märgata vaheldumisi domineerimas kord keerukama,
“modernsema”, kord lihtsama, rahvusliku, isegi rahvaliku helikeelega teoseid.
Uute väljendusvahendite otsingud valitsevad esiteks aastail 1923–1925 –
impressionistlike ja ekspressionistlike joontega “Sümfoonilises legendis” (1923)
ja sümfoonilises poeemis “Viirastused” (1924) ning lineaarses 1. kvartetis
(1925). Intesiivsed otsingud jätkuvad uues kvaliteedis 30. aastate algul, kui
helilooja juba väljakujunenud isikupärane käekiri rikastub 20. sajandi
ekspressionismijärgsete stiilivoolude elementidega, eriti 2. kvartetis (1931)
ning Eleegias keelpilliorkestrile ja harfile (1931). Vahepalseisse aastaisse
jäävates orkestriteostes “Varjus ja päikesepaistel” (1926) ning “Sümfoonilises
burleskis” (1927 või 1928) valitseb seevastu pastoraalne, humoristlik või
rahvalikule musitseerimisele lähedane, kuid alati peenelt stiliseeritud
väljenduslaad, mis jätkub ka 30. aastate lõpul sümfoonilises süidis “Valge öö”
(1939) ja 2. klaverisonaadis (1939–1940). Kümnendi keskne teos 1. sümfoonia
(1936) sünteesib endas kõik need erinevad stiilijooned kunstiliseks tervikuks,
kus ühinevad monumentaalsus ja detailiseeritus, rahvuslik meloodika ja
kaasaegne helikeel, tehniline meisterlikkus ja haarav emotsionaalsus.
Seoses rahvuslikkuse probleemiga näib tähenduserikkana
Eduard Tubina mõju ja osatähtsus Tartu koolkonnas. Ilmselt kujunes rahvaviiside
kasutamise alal terve koolkonna seisukohalt pöördeliseks Tubina esimene
orkestritoes “Süit eesti motiividel” (1931). Nagu meenutab Leichter, tekkis
Elleril 30. aastate algul huvi rahvaviiside vastu võib-olla just tänu nende
osavale ja uudsele kasutamisele Tubina teoses. Viimasele oli seega rahvaviis
üheks lähtepunktiks juba loomingulise tee algul, samal ajal kui Eller jõudis
selleni alles oma loomingu keskperioodil (kasutades suurteoses rahvaviisi
esimest korda arvatavasti “Sümfoonilises burleskis”). Kui nüüd mõttes lisada
Elleri peenele tehnikale Tubina kui sünnipärase suurvormimeistri
sümfonistivõimed ja Eduard Oja vokaalmuusikale omane meloodiaanne, saab
selgeks, kuivõrd mitmekesine ˛anriliselt ja kui tugevate rahvuslike juurtega
oli Tartu koolkonna loomepotetsiaal 30. aastate lõpuks. Koolkonna kui terviku
seisukohalt võib öelda, et luues 1937. aastal oma “Legendaarse” (2.) sümfoonia,
võttis Tubina üle Elleri Sinfonia in modo
mixolydio teatepulga.
Veel ühele Tartu kookonna erinevusele
Tallinna omast on juhtinud tähelepanu Eller ise: “Tartlaste muusika on kuidagi
intiimsem, endasse süvenenum, finesse otsisklev. Tallinlased seevastu kalduvad
bravuursusele, dramaatilisusele, jõulisusele”.[17]
Sama mõtet on hiljem sõnastanud Ofelia Tuisk järgmiselt: “Elleri koolkonna
muusikat võib üldjoontes pidada introvertseks loomeliigiks, musitseerimiseks
seesmisest vajadusest. [...] A. Kapi koolkond on eesti sümfonismi ekstravertne
liin. Selle koolkonna heliloojad on suuremal või vähemal määral masside poole
pöörduvad (...) tribuunid.”[18]
Kõik Tartu ja Tallinna koolkondadade
eelloetletud tunnused võimaldavad tõmmata kultuuriloolisi ja
loomingupsühholoogilisi paralleele teiste aladega 30. aastate eesti kultuuris,
näiteks luulega. Teame, et kümnendi lõpul tekkis siin “Kirjandusliku Orbiidi”
rühmituse (Juhan Sütiste, Erni Hiir jt) “elulähedase” ja “Arbujate” (Heiti
Talvik, Betti Alver, Bernard Kangro jt) esteetiliselt nõudliku luule pooldajate
vahel terav poleemika, mis paljuski on võrreldav vaidlusega Tallinna ja Tartu
heliloominguliste koolkondade vahel. Piirdugem siin paari tsitaadiga “Arbujate”
leerist. Nii kirjutas luuletaja Heiti Talvik: “Nagu juba eelpool tähendasime,
on eesti kirjandus [rühmituse] “Siuru” aegadest alates arenenud realismi tähe
all; lüürikat kui sellist pole see vool aga iialgi eriti soodustanud. Pole siis
ime, et meie poeetide noorim põlvkond, lõplikult küllastunud nn elulähedase
luule psühholoogilisest pealiskaudsusest ja vormilisest “enese minna
laskmisest”, näib jälle teed otsivat enam “sissepoole vaatava” ja vormipuhtama
luule poole.”[19]
“Eluläheduslaste” iseloomustuseks sobiksid ehk kirjandusteadlase Ants Orase
sõnad: “Peaaegu kõiges, mida senini olen Sütistel maininud aplodeerimisväärset,
on ekstravertsuse tunnuseid. Mitte luuletaja ise ega vaimne maailm, vaid väline
maailm, milles ta liigub, on tema teemiks [teemaks] ning inspiratsioonide
allikaks.”[20] Oleks
muidugi vale arvata, nagu mõjustanuks Ellerit otseselt tolleaegne eesti
kirjandus (tema muusikavälised huvid kaldusid rohkem kujutava kunsti vadkonda);
ilmselt on siin tegu puht-tüpoloogilist laadi paralleelnähtustega. Lisaks
esteetiliste suundade erinevusele soodustas koolkondade erinevusi ka Tallinna
ja Tartu üldine kultuuriline õhkkond. Leichter on meenutanud, et kui ta 1936.
aastal asus elama Tallinna, näis viimane talle ülikoolilinnaga võrreldes
“vaimuvaesuse pesana”. Tartus arutati probleeme, süveneti neisse, kuna
Tallinnas võeti kõike pealiskaudselt ja möödaminnes – peaasi, et läbi lööks.[21]
Elleri siirdumine Tallinna Konservatooriumi
kompositiooni eriala professoriks 1940. aasta sügisel polnud mitte lihtsalt
elu- ja töökoha vahetus, vaid kindlasti üks tähtsamaid sündmusi helilooja elus.
Ühelt poolt tähendas see tema pedagoogitöö jätkumist avaramates võimalustes ja
kõrgemal tasemel (professor Artur Kapp oli loobunud õppetööst). Teiselt poolt
aga tähistas see ka Tartu koolkonna peatset hääbumist, kuivõrd sealses
muusikakoolis kaotati kompositsiooni eriala. Tõsi küll, mõneks ajaks jäi veel
Tartusse Eduard Tubin, kes lõi seal mitu suurteost (uue redaktsiooni balletist
“Kratt”, 3. ja 4. sümfoonia, 1. viiulikontserdi), kuid juba 1944. aastal lahkus
ta sõjapõgenikuna kodumaalt. Veelgi traagilisemaks kujunes Eduard Oja saatus.
Juba varem halvenenud tervis laostus sõja-aastail lõplikult, olgugi et ka tema
suutis veel luua mõned väärtteosed (Oja suri 1950. aastal). Sõjajärgseil
aastail on Tartu hoopiski kaotanud oma tähtsuse Tallinnaga võrreldava
muusikakeskusena.
Küllaltki vastuoluline mõju oli Tallinna
siirudmisel (ja muidugi ka järgnevail raskeil aegadel) Elleri enda loomingule.
Seda näitab juba tema esimene Tallinna perioodi teos “13 klaveripala eesti
motiividel”, mille puhul Leichter on lühidalt märkinud: “Ellerit kui modernisti
tegelikult enam ei eksisteerinud.”[22]
Vahel tsiteeritakse helilooja enda ütlust: “Ajaliselt pean oma kaasaegse
loomingu alguseks 1940. aastat, millal kirjutasin 13 klaveripala.”[23]
60. aastate algul tehtud käsikirjalistes märkmetes on Eller aga kirjutanud väga
lakooniliselt: “13 klaveripala – rahvusliku intonatsiooni [taotlus] kui
päevakorra küsimus.”[24]
Mis peab siis olema õieti määrav kunstniku
loometöös, kas “päevakorra küsimus” või tema enese tõetunne ja veendumused?
Kindlasti võivad need ühtida, näiteks Tubina 3. sümfoonias (1942), mille
väljendusvahendid lähtusid teose patriootilisest ideest ja muusika
üldmõistetavuse taotlusest. Kuid kas on see alati nii?
Kuidas me ka ei hindaks Elleri 40. aastate
loomingut, näib vaieldamatuna, et see periood ei tähista mitte edasi-, vaid tagasiminekut, vähemalt väljendusvahendite uudsuselt, küllap ka
originaalsuselt (kuid kas polnud needki Tartu koolkonna põhimõtteiks?).
Tervikuna näibki Elleri selleaegses loomingus domineerivat klassitsistlik
kallak (ilmselt siit ka senisest märksa sagedasem pöördumine traditsioonilise
sonaaditsükli poole). Mil määral on see suund tingitud Tallinna kui omaaegse
“vaimuvaesuse pesa” ja konservatoorimus valitsnud konservatiivse õhkkonna
mõjust, selle üle on praegu raske otsustada.
Tartu kookonna suhteliselt järsk lõpp oleks
nii või teisiti katkestanud eesti muusika arengu järjepidevuse, kuid see
katkestus ei oleks olnud nii radikaalne, kui järgnenud aastail 1948–1958 ei
oleks valitsenud äärmiselt eitav suhtumine kõigisse selle koolkonna
saavutustesse (see avaldus peaaegu kogu loodu käibelt kõrvaldamises). Mõistmaks
tolleaegset olukorda, võib tsiteerida võid paari rida 1949. aasta ajalehest
“Sirp ja Vasar”: ”Meie muusikateadlased ja heliloojad, kelle ühise tegevusena
pandi kodanlikus Eestis käärima formalismi lehkav pärm (eriti teravalt
silmatorkaval kujul Tartus), ei ole seni kuigi tõsiselt ja parteilise
printsipiaalsusega püüdnud anda kriitilist ja enesekriitilist hinnangut sellele
tõvele, milles neist ainsana Tartusse jäänud helilooja Johan Bleive siiani
sipleb. On aga ka selge, et kliimavahetus ei ravi formalismi. Olles ausad,
näeme praegugi veel neid takistusi ja pidureid, mille traadid jooksevad kokku
sellesse ringi, kuhu omal ajal kuulusid, Eller, Leichter, Tubin, Roots ja
teised.”[25]
Nii juhtuski, et pärast NSV Liidu Kompartei
Keskkomitee 1958. aasta 28. mai määrust (mis mõistis hukka varasemale, 1948.
aasta otsusele järgnenud ebaõiglase kriitika väljapaistvate nõukogude
heliloojate suhtes), kui muusikaelu pääses jälle vabamalt arenema, oli Tartu
koolkonna looming tookordsele eesti heliloojate nooremalt põlvkonnale peaaegu
tundmatu. Elleri enda Tartu-perioodi teoste taasavastamine kestis aastakümneid
ja Tubina neljast kodumaal loodud sümfooniast kõlas tema eluajal sõjajärgses
Eestis vaid teine. Nii võib öelda, et Tartu koolkonna loomepärand jäi suurelt
osalt terra incognitaks.
Kui otsida Tartu koolkonna jälgi Elleri
Tallinna-perioodi kasvandike teostest, väärivad tähelapanu eelkõige tema
pedagoogitöö viimased tosin aastat, sest kuigi Elleri õpetusmeetod jäi
üldjoontes kogu aja samaks, ei pakkunud vahepealsed aastad soodsat pinnast uute
jõuliste annete esilekerkimiseks. 50. aastate lõpul elavnes ka Elleri enda
loometöö, valmis mitu sisukat suurteost, mis kuuluvad tema loomingu paremikku (3.
sümfoonia, 4. klaverisonaat, 5. kvartett, Sümfoniett). Ent praegu, kus Elleri
surmast on möödunud juba mitu aastakümmet, näib siiski küsitavana, kas õnnestub
taaselustada pedagoogiliste printsiipide tasemel Elleri kooli (tungivat
vajadust selle järele rõhutas 1978. aastal[26]
Ofelia Tuisk oma ettekandes XII Balti muusikateadlaste konverentsil Tallinnas).
Ehk oleks selleks vaja hoopis uut Tartu Kõrgemat Muusikakooli?
[1] Riho Päts, “Eesti muusika iseseisvuse-aastail” (Päevalehe lisa Kunst ja Kirjandus 26. 02. 1934, 34).
[2] Kõik siin tsiteeritud H. Elleri kirjad on avaldatud kogumikus Heino Eller oma aja peeglis (Tallinn: Eesti Raamat, 1987).
[3] Muusikateadlase Ofelia Tuisu artilis “Artur Kapi ja Heino Elleri koolkondade roll eesti sümfoonilise muusika arengus” (O. Tyйcк, “Poль школ Apтypa Кaппa и Xeйнo Эллepa в paзвитии эcтoнcкoй cимфoничecкoй мyзыки”, Пpибaлтииcкий мyзыкoвeдчecкий cбopник 1, Bильнюc, 1982, 104)” on Elleri koolkonna esteetilised põhimõtted kokku võetud järgmiselt:
– kompromissitult range suhtumine professionaalsusse;
– kalduvus uuendustesse;
– püüe sünteesida täisväärtusliku heliteose stiili omapära kolme tahku: individuaalset, rahvuslikku ja ajastulist.
[4] H. Lepnurm, “Artur Kapi heliloomingulisest koolkonnast” (Heliloojad Kapid ja eesti muusika, Tallinn: Eesti Raamat, 1978), 26.
[5] E. Tubin, “Kiri ühelt õpilaselt” (Heino Eller sõnas ja pildis, Tallinn: Eesti Raamat, 1967), 21.
[6] Vt. K. Leichter, Valitud artikleid (Tallinn: Eesti Raamat, 1982).
[7] Tallinn, 1938.
[8] Joh. Hiob, “Rudolf Tobias ja Eesti” (Muusikaleht 1938/9), 182.
[9] K. Leichter, “Muusikalisi negatiive (II) (Nädala Postimees 28. 12. 1932). Vt ka K. Leichter, Valitud artikleid, 47 (seal ekslikult dateeritud 12. 12. 1932).
[10] K. Leichter, “Meenutusi ja mõtteid” (Heino Eller sõnas ja pildis), 11.
[11] E. R., “Heino Ellerit külastamas” (Vaba Maa 6. 03. 1937).
[12] K. Leichter, “Muusika ja rahvuslik omapära” (Muusikaleht 1938/10), 208.
[13] Eduard Tubin, “Eesti muusika areng iseseisvuspäevil ja paguluses” (Eduard Tubin, Rändavate vete ääres, Tartu: Ilmamaa, 2003, 114).
[14] E. Visnapuu, “Kes sääl ratsutab?” (Päevalehe lisa Kunst ja Kirjdandus 16. 01. 1933), 10.
[15] K. Leichter, “Muusikalisi negatiive” (III). (Nädala Postimees 30. 01 1933). Vt K. Leichter, Valitud artikleid, 49.
[16] K. Leichter, “Instrumentaalne kammermuusika” (Eesti muusika II Tallinn: Eesti Raamat, 1975, 316.
[17] Si, “Vestlus Heino Elleriga” (Muusikaleht 1938/3), 67.
[18] O. Tuisk, Op. cit., 102–103.
[19] H. Talvik, “Luule ja elu” (Akadeemia 1937/1), 60–61.
[20] A. Oras, “Elulähedusest, eriti luules” (Akadeemia 1937/6), 401.
[21] Vestlusest käesolevate ridade autoriga sügisel 1986.
[22] K. Leichter, “Meenutusi ja mõtteid” (Heino Eller sõnas ja pildis), 12.
[23] L. Normet, “Vaigulõhnaline muusika” (samas, 30). Seda on Eller öelnud ühes soomekeelses raadiosaates 1954 aasta veebruaris, kusjuures tsiteeritule eelneb seal järgmine lause: “Kui kõnelda minu kaasaegsest loomingust, siis peab ütlema, et olen teinud mõningal määral ringi oma loomingulises tees, jõudnud jälle tagasi nende realistlike põhimõtete juurde, millest lähtusin oma loomingu varasel perioodil.“ (Käsikiri Teatri- ja Muusikamuuseumis, ...)
[24] Heino Eller oma aja peeglis, 247.
[25] “Muusikateaduse ja -kriitika olukorrast Eesti NSV-s” (Sirp ja Vasar 19. 03. 1949).
[26] O. Tuisk, Op. cit., 104.