REPOO NÄDAL MOOSTES
Sümpoosion AVAMAA 2010
16.-21.8.2010
KAVA
16.-18.8.2010 kell 11 Valge tall
Multimeediumitöötuba
(MAX/MSP/Jitter). Hans-Gunter Lock (töötoa juhendaja)
K, 18.8.2010 kell 21 Valge tall
Elektroonilise muusika kontsert. Andrus Kallastu Anima mea
2006, Hans-Gunter Lock (live-elektroonika)
N, 19.8.2010 kell 21 Valge tall
Kontsert-kino
Fauni pärastlõuna sarjast VAATA MUUSIKAT, KUULA KUNSTI. Leonora Palu
(flööt), Indrek Palu (viiul, elektriviiul), Gabriela Liivamägi & Tõnis
Liivamägi (video)
R, 20.8.2010 kell 21 Veskiteater
Installatsioon-ooper
HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST, Vol 1, sarjast KATALOOG. Kai Kallastu
(sopran), Leonora Palu (flööt), Andrus Kallastu (muusikajuht)
L, 21.8.2010 kell 18
Kontsert MESI KÕRVADELE. Andrus Kallastu
Stabat Mater 1999. Kai Kallastu (sopran)
Multimeediumitöötoa raames
ehitatakse Valgesse talli kaheksakanaliline audiosüsteem, millega liituvad ka
pildi ja valguse elektroonilise töötlemise võimalused ning õpitakse tundma
visuaalse programmeerimise keskkonda MAX/MSP/Jitter. Osalejatel on soovitav
kaasa võtta oma arvuti.
„Kas muusikat saab näha? Kui
suled silmad, näed värvide segunemisi, näed kurbust kellegi näol, näed looduse
ilu ja valu, unenäolisi seiku. Kas kunsti saab kõrvadega kuulata? Sa vaatad
loodusmaale ja kuuled selgelt unistavat flöödiheli, poognatõmbeid ja pizzicatosid,
mis vihmapiiskadena su silme eest vilksatavad.” Seda kõike pakub kontsert-kino
Fauni pärastlõuna, kus põimuvad hõrgust eesti ja prantsuse kammermuusikast ning
improvisatsioonidest koosnev kontsert ja fantaasiafilm Faunist, kes elab
inimtühjas paigas ning käib igal kuupaisteööl viimase puu juures mängimas,
unistab millestki elavast, kadunud armastusest. Hommikuti uitab lähedase
liiklussõlme harva liiklusega teedel, et leida loomi, midagi elusat, midagi
kadunud ajast. Kuid ikka ja jälle leiab ta mõne auto alla jäänud kitse või
jänese, võtab selle endaga kaasa ning...
Stseenid, milles peategelane või mõni
tegelastest kaotab sündmuste käigus mõistuse, olid ooperite loomulikuks
koostisosaks juba ooperiajaloo algusest peale, kuid eriti populaarseks
kujunesid hullumisstseenid 19. sajandi itaalia ja prantsuse ooperites.
Hullumisstseene kirjutati tipplauljatele ja nende varjatud eesmärgiks oli
demonstreerida viimase piirini esitaja laulja- ja näitlejavõimeid. Seetõttu on
hullumisstseenide vokaalpartiide ülesanded võrreldes muude ooperinumbritega
palju suuremad ja erutavamad: muusikas on tavalised suured hüpped, keerulised
passaa˛id, ülipikad fraasid, kiirelt vahelduv dünaamika ja järsud
karakterimuutused. Suurem osa hullumisstseene on kirjutatud sopranile, kuid
hullumisstseenide näiteid leidub ka baritonile ja tenorile. Ooperiajaloo
tuntuimad hullumisstseenid leiduvad Gaetano Donizetti ja Vincenzo Bellini
ooperitest, kuid hullumisstseene võib leida ka varasemast muusikast, näiteks
Georg Friedrich Händeli ooperist "Orlando" või Wolfgang Amadeus
Mozarti ooperist "Idomeneo". Peaaegu kõik hullumisstseenid on
kirjutatud, arvestades opera seria või opera semiseria kaanoneid. Kuigi
üksikuid hullumisstseene leidub ka 20. sajandi ooperistest, näiteks Benjamin
Britteni ooperi "Peter Grimes" viimasest vaatusest, lõppes
hullumisstseenide kirjutamise konventsioon koos bel canto ajastuga, kuna
heliloojad soovisid ooperit näha realistlikumana. Pärnu Ooper hullumisstseenide
etenduse taustal kulgeb lugu traagilistest
naissaatustest. Selles võib kaasa
elada süütute naiste tunnetele raha, võimu ja iharuse hammasrataste
vahel. Esitamisele tulevad pärlid belcanto-ooperi varamust: hullumisstseenid Vincenzo
Bellini ooperist ”Puritaanlased” ja Gaetano Donizetti ooperitest ”Lucia di
Lammermoor” ja ”Anna Bolena”. Etenduse valmimisega on seotud sopran Kai
Kallastu, flötist Leonora Palu ja muusikajuht Andrus Kallastu. Orkestripartii
on Orchestra Communale di Unräp esituses, dirigent Scanner Garritan. Etenduse valmimisse
on andnud oma panuse ka Repoo Ensemble liikmed Hans-Gunter Lock, Rein Laos,
Kaspar Aus, Indrek Palu ning kunstnikud Margus Tiitsma ja Pille Neeve.
Repoo Ensemble on repoo-ooperi
kontseptsiooni teostamiseks loodud variantse koosseisuga muusikateatrikollektiiv.
Repoo-ooper on muusikateater, mille keskmes on inimene oma vooruste ja
vigadega. Repoo-ooper areneb seriaalina mitmetes liinides, tegevusaeg ja -koht
on müütiline kaasaeg. Repoo-ooperi tegelaskujusid võiks võrrelda Commedia
dell-Arte’i, koomiksite või seebiseriaalide tegelaskujudega: neil on nimi,
elulugu ning seeriast seeriasse teatud piirides konstantne karakter. Tegu on
tegelaskujude konstantsusest sündiva seriaali, ooperiseeriaga. Vastavalt
vajadusele esitavad need enam või vähem konstantsed tegelaskujud erinevaid
rolle, tekib teater teatris, roll rollis. Repoo-ooperi muusika on kompilatsioon
erinevate heliloojate, ajastute ning kultuuride muusikast ja selle teatrilaad
on ˛anriliselt, vormiliselt ning väljenduselt mitmekülgne, sisaldades kultuuride
ja ajastute piire ületavaid lahendusi antiigist nüüdisajani: tragöödiat,
komöödiat, draamat, maske, nukke, laulu, tantsu, opera seria’t, opera
buffa’t, nō- ja kabuki-teatrit, pekingi ooperit,
muusikadraamat, melodraamat, operetti, muusikali, akrobaatikat, tulevärki,
iluujumist jne. Repoo Ensemble koosseisu kuulub heliloojaid, kunstnikke,
kirjanikke ja interpreete erinevatest loomevaldkondadest ja erinevatelt
maadelt. Repoo Ensemble’i tegevust korraldab Eestis Pärnu Ooper ja
Soomes Repoo Productions.
Info: http://www.ooper.parnu.ee