Paul Hindemithi vokaaltsüklist “Maria elu”
teose teise versiooni autori eessõna põhjal
Andrus Kallastu
Paul Hindemithi vokaaltsükli “Maria elu” (Das
Marienleben) Rainer Maria Rilke tekstidele esimene version valmis aastatel
1922-23. Olgugi, et teos sai positiivse vastuvõtu osaliseks ning seda esitati
suhteliselt palju, oli helilooja ise tulemusega rahulolematu. Enesekriitikat
pälvisid nii tsükli meloodiakujundus, harmoonia kui ka tervikvorm. Samuti
tõstis valmis teos Hindemithi jaoks esimest korda jõuliselt esile küsimuse
helilooja töö eetikast: kuigi Marienlebeniga oli antud parim, polnud see oma
parimatest kavatsustest hoolimata piisavalt hea, et seda õnnestununa kõrvale
asetada. Soov oma ideid parimal võimalikul viisil realiseerida viis uue versiooni
valmimiseni kakskümmend viis aastat hiljem aastal 1948. Järgnevalt on
refereeritud ja kommenteeritud uue redaktsiooni ulatuslikku eessõna, milles
Hindemith annab põhjaliku ülevaate teose täiustamise sisulistest ja
tehnilistest põhjustest.
Hindemithi sõnade kohaselt oli vokaaltsükli
esimese versiooni üks suuremaid puudusi vähene tähelepanu vokaalpartii
võimalustele ja vajadustele. Helilooja meelest olid vokaalpartii paljud lõigud
ebavokaalsed, raskesti esitatavad ning vahel lausa esitamatud, täis kromaatikat,
tülikaid intervalle ja tonaalset ebamugavust. Hindemith kirjeldab lootusetu
alatooniga, kuidas paljud kohad ei tulnud lauljal välja ka pärast
tundidepikkust usinat harjutamist. Samas lisab ta, et tsükli sellise
meloodiakujunduse üheks põhjuseks oli 20.sajandi alguses tekkinud pürgimus
“otsida uut meloodilist väljendust, omamata samas piisavat tehnilist
ettevalmistust hea meloodia kirjutamiseks”. Hindemith vihjab “kogenuimatele
heliloojatele, kes olid parimal juhul suutelised looma uut meloodilist materjali
äärmuslikes vormides, aga kes ei järginud meloodiakujunduse reegleid, mida
tuntakse tänapäeval”. See mõtteavaldus näib vajavat kommentaari, mida Hindemith
oma tekstis ei paku. “Kogenud heliloojate” all peab Hindemith silmas ilmselt
Arnold Schönbergi Uut Viini koolkonda, mille raames oli 1920-ndate aastate
alguseks jõutud dissonantsi emantsipatsiooni ja sellest johtuva vaba
atonaalsuse juurest uute helikõrgusruumi organiseerivate reegliteni. Jutt on
dodekafooniast, mille eesmärgiks oli Schönbergi idee kohaselt heliruum, milles
puuduksid läbivad tonaalsed tõmbe- ja tõukejõud ning eksisteeriksid vaid helide
omavahelised suhted. Hindemith ei liitunud kunagi dodekafoonia ideedega.
Vastupidi, elu teisel poolel, mil valmis ka “Maria elu” teine versioon, kritiseeris
ta neid teravalt. Hindemith arendas välja oma helikõrgusruumi organiseerimise
põhimõtted, mille ta sõnastas ulatuslikus teoreetilises uurimuses “Unterweisung
im Tonsatz” (1937). Arvatavasti mängis Hindemithi meloodiakujunduse ideaalide
kujunemise puhul olulist rolli tol ajal intensiivselt arenenud
vanamuusikauurimus, mille üheks väljapaistvamaks näiteks oli taani
muusikateadlase Knud Jeppeseni 1923. aastal taani ning 1925. aastal saksa
keeles ilmunud põhjapanev uurimus Palestrina muusika stiilist. Jeppesen
sõnastas raamatus niivõrd kaasakiskuvalt Palestrina meloodika “ideaalset
meloodiat” taotlevad reeglid, et neist oli ilmselt keeruline mööda vaadata igal
endast lugu pidaval heliloojal. Sama probleem on ka vokaalpartii
“instrumentaalsuse” kriitikaga. Kui Hindemith oli omal ajal alustanud suhtelise
radikaalina, siis 1940-ndate lõpuks oli ta suhtes selle aja
modernistide-avangardistide põlvkonnaga sattunud pigem konservatiivide leeri.
Vaadates tema muusikale sellel perioodil esile kerkinud serialismi vaatekohast,
näib tema enesekriitika “Maria elu” esimese versiooni vokaalpartii “alusetu
keerukuse” aadressil küllaltki tarbetuna. Muusika interpretatsiooni arengulugu
on näidanud, et mõtteavaldus “kui meie kõrvad on aja jooksul peagu kõigega
harjunud, siis meie häälepaelad lasevad ennast nii vähe sundida tegelda
ebaloomulikuga nagu tromboon, millele soovitakse läheneda flööditehnikaga” ei
ole mingilgi määral tõsi. Muusika ajalugu tunneb piisavalt teoseid, mis alguses
näivad kättesaadavad vaid vähestele tippudele, kuid mida mõne aja pärast
esitavad lastemuusikakoolide lõpuklasside õpilased. Hindemithi kriitika näib
pigem olevat suunatud tema enda varase helikeele omaduste vastu, mis ei
tundunud selliste meistriteoste nagu ooperi “Maalikunstnik Mathis” valguses enam
piisavalt headena.
Uus versioon on vanaga võrreldes palju
meisterlikum eelkõige oma tervikvormilt. Kui vana versioon sai Hindemithilt
halvustava hinnangu “üksikute laulude lõtv potpourri”, milles
kompositsiooniprotsess oli tuginenud vaid “helilooja muusikalistele
instinktidele”, siis uus versioon on dramaturgia, vormi, harmoonia,
motiivilis-temaatilise arenduse seisukohalt läbikomponeeritud tervik. Uus
versioon tugineb järgmisele vormiskeemile:
Viisteist laulu rühmituvad nüüd nelja selgelt
omavahel eraldatud rühma. Esimene rühm lõpeb neljanda lauluga “Maria külaskäik”
ning sisaldab nelja laulu, mis lüüriliselt (laulud 1,3,4) või eepiliselt (laul
2) käsitlevad Maria isiklikke üleelamisi. Teine rühm sisaldab dramaatilisi
laule alates “Joosepi kahtlusest” kuni “Kaana pulmani”, mille hulgas vaid
“Kristuse sünd”, vähemalt osaliselt, meenutab veelkord esimese rühma
idüllilisust. Kolmandas rühmas näeme me Mariat kannatamas. Mõjuma peaks väljenduse
suurim intensiivsus, mis taotleb kuulajas subliimsemaid hingeseisundeid.
Neljandas rühmas jõuame me punkti, milles kõrgeima abstraktsioonina kõnelevad
vaid muusikalised ideed ja vormid. See on epiloog, milles inimesed ja tegevus
ei mängi enam rolli.
Läbi on töötatud ka kogu tsükli
meetrumistruktuur. Esimeses rühmas on pastoraalsest karakterist tulenevalt
kasutusel kolmeosaline meetrum nii lihtsaimal kujul (3/4, 3/8) kui ka vastava
olulise osana kõrgema tasandi meetriliste struktuuride puhul (6/8, 9/8, 12/8).
Teises rühmas domineerib põhiliselt kaheosaline meetrum. Kolmandas rühmas
kaotab meetrum aegamööda oma tähtsuse ning neljandas valitseb meetriline
vabadus, mille raames ilmuvad vahetevahel kõik seni kasutusel olnud kolme- ja
kaheosalised meetrumid.
Hindemith on planeerinud tsüklile nii
dünaamilise kui ka väljendusliku kõrgpunkti. Esimeseks on “Kaana pulm”, laul,
mis sisaldab kõige enam kõlajõudu, harmooniakombinatsioone, tonaalsuse paljust,
formaalsete printsiipide lapidaarset lihtsust ning kõrgeima määrani psüühilist
erutatust. Dünaamilised kõrghetked on ka igal rühmal: esimesel laul 2, teisel
laul 6, kolmandal laul 10 ning neljandal tsükli viimane laul 15. Lisaks
dünaamilistele kõrghetkedele sisaldab tsükkel ka väljenduse kõrghetkede rida.
Kogu tsükli väljenduslik kõrghetk on laul 11 “Pietà”. Esimese rühma
väljenduslik kõrghetk asub kolmandas, teises rühmas sitsmendas ning viimases
rühmas 14.laulus “Maria surmast III”. See laul on tsükli kõrghetkeks muuski
mõttes: nimelt tipneb siin kogu tsükli kompositsioonilis-intellektuaalne
loomisprotsess. See on kõigist lauludest komplitseerituim. Selle laulu selge
esitus nõuab erilist eeltööd. 14.laulu valmistavad kompositsioonitehniliselt
ette Passacaglia (laul 3), “Kaana pulm” (9) ning esimene surmalaul (13). Oma tsükli
dramaturgilist ülesehitust puudutava lõigu kokkuvõtte lõpetab Hindemith
didaktiliselt: “Kui ka esitajal peaks õnnestuma oma kujutamisjõudu nii juhtida,
et kõrgpunktide struktuur selguks ka kuulajale, on loodud kuulaja jaoks parimad
eeldused üksikute laulude formaalse, melodilise ja harmoonilise substantsi mõistmiseks.”
Eriti huvitavad on Hindemithi kommentaarid
laulude omavaheliste seoste kohta. Et taotletavat tihedust ja väljenduslikkust
veelgi enam rõhutada, on tsükli jooksul teatud motiive ja meloodiaid tihti
korratud. Sellist lähenemist võiks nimetada ka leitmotiiviliseks, kuid selle erinevusega,
et Hindemith ei püri teksti primitiivsele üksühesele muusikalisele
kirjeldamisele. Pigem vastupidi, mis ühes kontsruktsioonielemendis (tekstis)
jääb ütlemata, seda rõhutatakse teises (muusikas). Näiteks esimese ja seitsmenda
laulu võrdlus: tekstiliselt pole neil midagi ühist sellest hoolimata, et neis
toimub sarnane sündmus, lapse sünd. Vormiliselt, väljenduselt, keelelt ja
ideelt on nad aga niivõrd erinevad, et see välistab neile ühise raami andmise.
Muusika seevastu liidab nad tihedalt kokku. Mõlemas on kasutusel sama
temaatiline materjal, samad liinid, samad intervallistruktuurid. Ja kuigi
harmooniliselt, tonaalselt, rütmiliselt, dünaamiliselt ja väljenduslikult
näivad nad erinevad, kuuleme me samu meloodiaid. Sellega on tahetud kuulajale
öelda: kas teise sünni puhul on samuti kui esimese puhul? Kas pole kolme
kuninga lõputu ülistus sarnane Joachimi naabri omaga? Kas oli ka Joachim
niisama segaduses kui praegu Joosep? Kas selline sündmuste kordumine pole mitte
märk taevasest korrast, universaalsest kontinuiteedist? Sarnasel viisil on
seotud ka mõlemad ilmutuslaulud 3 ja 6. Esimese ilmutuse lõpus kõlab koos
meloodiaga tekst “Dann sang der Engel seine Melodie”. Seesama meloodialiin
kõlab laulus, kus ingel ilmub karjastele. See on vihjeks kuulajale siduda
tervikuks ruumiliselt ja ajaliselt sõltumatud sündmused. On ka laule, milles on
kasutatud otseseid tsitaate muudest lauludest. Olulisem neist on laulude paar
“Kristuse sünd” ning “Pietà”, milles esimeses kõlab suurima rõõmu hetkel teise
peamotiiv kui märk lootusetusest ja kahtlustest.
Hindemith on pidanud oluliseks
lauludevahelise seose loojaks tonaalsete keskuste olemasolu. Kogu tsükli
keskpunkt on tonaalsus E. Tonaalse sümbolina ei viita ta niivõrd tsükli peategelasele
Mariale vaid sellele, mis annab Maria olemasolule mõtte: Jeesusele. Alati, kui
Jeesus on kas tegevustikus või mõtetes tähtsaimal kohal, kõlab valitseva
harmooniana E. Mariat esindab tonaalsus H. H kui dominant on sõltuvuses
toonikast E. H ja E suhtele vastandub A ja E subdominatne suhe. Kui H on sümbol
Jeesuse maisest kohalolekust, siis A sümboliseerib taevast, jumalikku. Taevane
esineb tsüklis vaid inglitest vahendajate kaudu. Seal, kus inglid on aktiivselt
kohal, esineb ka tonaalsust A. Tonaalsus C esineb, kui küsimus on lõpmatuses,
igavikulises. Cis/Des sümboliseerib muutumatut, tardunut, kivinenut. D rõhutab
vankumatust, puhtust, mis sublimeerub elutuseks ning võrdub lõpuks surmaga. F,
tonaalsus tritoonisuhtes H-ga seob kõike, mis on vale, lühinägelik, mis pälvib
kurbust või kaastunnet. Tonaalsusega Fis on rõhutatud väiklust. G on idüllilise
helistik. Gis/As vihjab meie võimetusele mõista asju, mis asuvad väljaspool
meie taipu. Tonaalsusega B on kirjeldatav kõik, mis inimtunnetes vastab usulisele
kogemusele või imettegevale sündmusele.
Tsükli faktuurilises ülesehituses, millest
Hindemith eessõnas kahjuks eriti põhjalikult ei räägi, on palju paralleele vana
muusikaga. Olulised on näiteks neljateistkümnenda sajandi isorütmilise
motetistruktuuri mõjud.
Hindemith lõpetab eesõna vokaaltsüklile
“Maria elu” mõtteavaldusega, mis ületab kitsalt selle teose sissejuhatuse vajadused
ja näib kokku võtvat Hindemithi elu teise poole helilooja esteetilise ja
eetilise kreedo muutunud muusikasituatsiooni taustal: “Eelneva põhjal on teada,
mida see teos soovib. Ta soovib tegeldes siin toodud probleemidega taotleda oma
vaimse hoiakuga kõrget kunsti. Muusikule soovib ta näidata muusika ja
interpretatsiooni kaugeleulatuvamaid perspektiive ning kuulaja soovib ta tõsta
nii palju kui võimalik kõrgemale pelga muusikatarbija häbistavast rollist
kaasatundja, mõistja rolli. Tihti vaadeldakse muusikat vaid mõnuvahendina ning
kahjuks tegeleb heliloojate enamus kuulamise himudele materjali hankimisega.
Sellise mõnuaine eest makstakse pööraseid rahasid, pakkudes selle
produtseerijatele vabadusi – dikataatorivõimu, vaba käsutamisõigust muude
ettekandel kahjuks kontrollimatute kõlaliste pettekujutluste mõjujõu üle --,
millega meie ühiskonnakorraldus (või - korraldamatus) muidu väga helde ei ole.
Sedalaadi meelelahutusliku ajaviitega ei ole “Maria elul” midagi pistmist. Ka
“sensatsioon” on sõna, mida töö nendes sfäärides ei tunta. Ei ole midagi
kergemat kui kirjutada sensatsioonilisi asju. Iga käpard võib tänapäeval olla
heliloojana edukas, kui ta vaid mõistab oma kuulajate tähelepanu muusikalistelt
probleemidelt kõrvale juhtida ning teistele rööbastele suunata, millest
tänapäeval on eriti sõidetavad poliitilised ja rahvuslikud. Aga ka puhtalt
muusikalistes valdkondades leidub veel piisavalt sensatsioonivõimalusi. Võib ju
kirjutada enneolematuid ja tänaseni ennekuulmatuid harmooniaid? Meloodiaid, mis
oma geniaalsuses pole kellegi poolt lauldavad, mängitavad või mõistetavad?
Kõlasid, mis seni tundmatul viisil rägisevad, kõlisevad, plagisevad ja
pragisevad? Kas pole kompositsioonimeetodeid, millega võrreldes Hermes
Trismegistose saladused näivad niisama probleemivabadena kui telefoniraamat?
Ühesõnaga: kas pole võimalik olla hiiglama modernne (nüüdisaegne, kontemporäär
– selliste jaoks, kes vanamoodsat väljendust ei armasta)? Loomulikult on
muusikaajaloos aegu, mil Ars nova peab välja vahetama vananenud
kunstisuundumuse, et ülepea oleks võimalik terviklik areng. Nüüd elame me aga
alates Beethoveni surmast katkematu Ars nova perioodil. Küll Ars nova, mis on
oma rahulduse leidnud äärmuste otsimises. “Kinder, schafft neues” – seda oli
kerge öelda ajal, mil uus manifesteerus eelkõige wagneri tuubades,
hiigelorkestrites ja ühendkunstiteostes. See “uus” on aga tuhandekordsete variantide
järel läägeks muutunud, kuid ürgvana pürgimus muusika vaimse sügavuse poole on
ikka sama uus kui iganes.”
Siis sõnastab Hindemith serialismi
analüütilise meetodi kriitikana brahmsiliku sünteetilise kunstiteose ideaali:
“Nagu meie teos näitab, mõjutab selline mõttelaad kompositsiooni kuvandit
viimase noodini. Kompositsioonilised põhielemendid (rütm, meloodia, harmoonia)
ei vastandu kividena ehitusklotside karbis, vaid teose tervikvisioonist
tulenevalt on läbi töötatud kõik elemendid suuremast väiksemani, üldisest
üksikuni, kontuurist sisuni, kompaktsest lõhenenuni. Meetrumil ei lubata enam
teisi orjastada. See valitseb oma piirides ja talle eelistatakse ajalise kulu
lähtematerjalina ebareeglipärastele kestussuhetele tuginevaid pikaks venitatud
rütmilisi põhivorme. Meloodia ei takerdu intervallide lähikulgudesse, vaid on
planeeritud pikas perspektiivis ning seejärel jaotatud. Üksikuid harmooniaid on
vaadeldud olulisena vaid sel määral, kuivõrd nad omavad oma funktsioonidelt
kohta kõrgemas harmoonilises ehitusprintsiibis, tonaalsuses. Kaasnevad
konstruktsioonifaktorid dünaamika, kõlavärv, agoogika jne. on täielikus
tasakaalus allutatud põhielementide koostoimele.” Eessõna lõpeb pöördumisega
kuulaja poole, kes hea tahte korral võib midagi selle töö vaimsusest tajuda,
kui ta ei otsi vaid ootuste täitumist, stilistilisi trikke või puhtalt
pinnapealset emotsionaalset rahuldust. Samuti leiab Hindemith, et esteetilises
mõttes ei peaks eelistama “Maria elu” uut versiooni vanale. Tehtud täienduste
ja paranduste valguses ei näi see soovitus siiski õigena, kuna tsükli uus
versioon on vaieldamatult parem muusika.
Võiks esitada küsimuse, mida sellise meie aja
nüüdismuusika situatsiooni arvestades mõnevõrra anakronistliku klaverisaatelise
vokaalteose esitamine võiks anda nii esitajale kui ka kuulajale? Vahest on
vastus nendessamades Hindemithi sõnades, milles ta kutsub üles taotlema kunsti
sügavust ja sisukust. Meelelahutuskultuur, mida ei kritiseeri ainult Hindemith,
vaid mille olemust lahkab põhjalikult ka Adorno, on nüüdseks saavutanud
enneolematu võimsuse ja jõu. Info näilisest kättesaadavusest hoolimata
süvakultuuri levik tegelikult aheneb. Järjest keerulisem on teha uuele
põlvkonnale selgeks, miks peaks ennast pingutama, kui kõik on kättesaadav
televiisorinuppu keerates.