[FI]
Maria elust, Maria pühadest
Vivika Oksanen
Lääne muusikaajaloo algusest peale on heliloojaid innustanud Neitsi Maria
temaatika. Sellest on sündinud suur hulk kõige kaunimat muusikat: Maria
ülistuslaulu tuntakse lugematute Magnificat’idena, Ema kannatusi Stabat Mater’itena. Maria-teemalisi hümni- ja antifonitekste, nagu
näiteks Ave Maris stella’t (Ole tervitatud mere täht)
tai Salve Regina’t (Ole tervitatud kuninganna) on
heliloojad läbi aegade kasutanud oma kirikumuusikateostes. Inimestele on saanud
armasaks paljud Ave Maria palvetekstile,
milles eespalujaks on neitsist ema, kirjutatud teosed.
Rainer Maria Rilke on käsitlenud oma luuletsüklis Neitsi Maria elu tervikuna
ja teb meile kättesaadavaks jutustusi, mis tuginevad lisaks Piiblile apokrüüfiraamatutele
(näiteks Jaakobi raamat). Rilke kirjeldab omal personaalsel moel Püha Ema elu
naise seisukohalt alates sünnist, lõpetades surmaga (taevassevõtmisega). Lõppmärkusena
on üleskutse ülistada uskumatule Toomale ja koos temaga kogu inimkonnale (”mees, põlvita ja vaata mulle järele ja laula.”).
Kõik kristlikud kirikud austavad Neitsi Mariat Jeesuse emana, kelle üsas leidis
aset Jumala ja inimese ühinemise müsteerium. Luteri kirikus pühitsetakse vaid
Maria ilmutuse päeva, kuid roomakatoliiklik ja ortodoksi kirik veedavad ka muid
Maria pühi – mitte niivõrd Maria enda pärast, nagu tihti on valesti mõistetud,
vaid lähtekohaks on Poeg. Joahimi ja Anna tütres Marias kulmineerub Jumala
valitud rahva, Aabrahami laste, usk ja alandlikkus. Reaktsiooni tulevale ülesandele
kirjeldatakse Luuka evangeeliumis (Luuk. 1:38) Maria sõnadega: ”Vaata, siin on Issanda teenija, sündigu
mulle sinu sõna järgi!”
Maria sündimise päeva veedetakse 8.septembril. Jaakobi raamatu järgi oli Maria
valitud oma ülesande jaoks juba enne sündi – sellele viitavad ka mitmed Vana
Testamendi lood ja ennustused. Vanade kirikute õpetuse kohaselt kaitses Jumal Mariat
ka põhipatu eest, et ta oleks kõlbulik Jumala Sünnitajaks.
Maria templisse viimise püha (21.11.) materjal on ka pärit Jaakobi raamatust.
Selle kohaselt Joahim ja Anna otsustasid täita oma lubaduse ning anda kolme
aastase Marian Issanda teenistusse. Naabritüdrukud tulid Mariat saatma ja kõndisid
tema ees põlevate tõrvikutega. Maria järgnes neile vaatamata kordagi tagasi.
Templis võttis teda vastu ülempreester Sakarias - tulevase Ristija Johannese isa
- ja pani elama pühimassa paika, kus inglid olid imelisel moel temaga ja
toitsid teda. Maria elas templis kuni kaheteistkümnenda eluaastani ja seejärel pühitses
Sakarias Maria kihluse Joosepiga. Templisse viiimise püha tähendus ei põhine
ajaloolistel sündmustel, vaid püha sisu mõistmisel. Maria templisse viimine ja
seal elamine tähendavad Maria andunud suhet Jumalasse. Püha Vaim ei täitnud Maria
ilmutuse hetkel, vaid elas temas juba varem, valmistades tema keha ja hinge
tuleva ülesande jaoks nö. Jumala templina. Pühas paigas elades muutus ta
piltlikult ise pühimaks paigaks.
Kristuse sünd (25.12.) on üks suuremaid kirikupühasid ja viib Jõulu imede
juurde. Jeesus sündis lihalikust emast kaotamata oma jumalikku olemust. Ajalooline
materjal on pärit Piiblist (Matt. 1: 18-25 ning Luuk. 1: 30-35).
Maria ilmutuspäeva (25.3.) sisu ehk ingli ilmumist Mariale on kirjeldatud
Luuka evangeeliumi kirjakohas Luuk. 1: 26-28. Luukas tundis Mariat isiklikult
ja on kindlasti saanud palju infot Marialt endalt. Kuusi kuud pärast seda, kui
Johannes viljastus viljatutele vanematele, ilmutatakse Messiase ssündimisest
Mariale, keda oli valitud saama tema emaks ilma maise isa olemasolu. Pojale pidi
andma nimeks Jeesus ja teda pidi kutsuma Kõigekõrgema Pojaks, kelle kuninglikkusel
ei ole lõppu. Kirikuisad on pidanud seda päeva eriti tähtsana pühade hulgas, kuna
see tähendas lunastustöö algust. Missa peeti aina terve liturgiaga, hoolimata
sellest, et päev sattus tihti keskele paaastu. Ilmutuse püha ei tähenda vaid Jumala
ettemääratud plaani täitumist, vaid ka inimesen rolli Kristuse lihakssaamisel.
Maria ei täitnud oma osa sunni tõttu, vaid omast vabast tahtest. Maria ja ingel
Gabrieli dialoog on üles kirjutatud detailselt, et Jumala Ema austataks mitte
ainult selle tõttu, et Jumal valis ta, vaid et ta valis õigesti.
Jumalaema surmaunne suikumise püha (15.8.) põhineb kirikuraamatutest väljapoole
jäänud materjalidele. Piibli järgi jäi Jumalaema pärast Kristuse ristisurma
Jeesuse oma üleskutse tõttu apostel Johannese hoolde (Joh. 19:24). Pärimuse
järgi elas ta jätkuvas paastus ja palves. Ta sai eelnevalt teada oma surmaunne
suikumise päeva ja valmistus selleks rõõmsal meelel. Jumaliku ime tõttu
saabusid tema surivoodile kõik apostlid peale Toomase ja nad nägid, kuidas Jeesus
ise tuli kogu oma aus Mariat vastu võtma. Maria keha maeti Getsemane aeda, kuhu
ole maetud ka tema suguvõsa. Kolmandal päeval tuli Toomas. Kui teised avasid
hauakambri näitamaks talle Jumalaema keha, seda ei olenud enam hauas. Samal
õhtul näitas Jumalaema ise ennast apostlitele oma taevalikus aus. Kuigi me ei
analüüsi kõiki Maria surmaga liituvaid detaile, on nii ortodoksi kui ka roomakatoliku
kirik kindlal seisukohal toimunu tähtsusest: Jumalaema keha ja hing – nagu
pojagi oma – tõsteti taevasse. Ta on
surma ja kohtumõistmise teisel poolel ja elab tulevastes aegades. Ainukese
inimesena on temaga toimunud see, milleni muu inimkond alles üritab pääseda.
Jumalaema on muutunud inimkonnale lähedaseks Kristuse ristilt lausutud sõnade kaudu:
”Vaata, see on su ema!” (Joh. 19:27).
See ei olnud mõeldud vaid jünger Johannesele, vaid küigile Jumala lastele. Seetõttu
on Jumalaema inimestest kõige pühamana kõikide eeskuju ja eespalvetaja Jeesus
Kristuse ees. Jumalaema surmaunne suikumise päeva hakkasid pühitsema juba varakristlased,
kuid vaenu ajal erines püha veetmise aeg paikkonniti. Hiljem sündis nestorilaste
(kuulutatu väärusulisteks aastal 451) mõjul pärimus Jumalanema surmaunne
suikumisest Efesoses, kuhu ta nende järgi oli ka maetud. Selle põhjuseks oli apostel
Johannese tegevus Efesose piiskopina. Püha pidamine 15.8. kinnistus 500-ndatel.
Lisaks neile pühadele veedavad vanad kirikud Maria pühana tema käiku Eliisabeti
juures (Luuk. 1:39-56). Kuuldes, mida inglitel oli öelda, läks Maria kohe nelja
või viie viie päeva matkale ja viibis Eliisabeti juures umbes kolm kuud. Neil
kahel naisel oli palju ühist ja see tähtis kohtumine kujunes neile erilise rõõmu
aineseks. Nende mõtted ja tunded kristalliseerusid Eliisabeti õnnistuses ja
Maria ülistuslaulus (Magnificat).
Maria naastes koju tuli Eliisabeti aeg sünnitada ja ta sünnitas poja, tulevase Ristija
Johannese. Ristija Johannese isa, Sakariase, tunded murdusid esile prohvetliku
kiidulauluna (Benedictus).