Kannatusaja kontserdid

STABAT MATER

 

Osta pääse

 

 

 

Suur Reede, 22.4.2011 kell 18 Pärnu Eliisabeti kirik
Vaikne Laupäev, 23.4.2011 kell 15 Tallinna Jaani kirik

Kavas C.Ph.E.Bach: Flöödikontsert d-moll, Luigi Boccherini: Stabat Mater

Leonora Palu, flööt
Kai Kallastu, sopran
Pärnu Ooperi orkester
Dirigent Andrus Kallastu

Foto Pärnu Ooperi orkestri proovist 19.aprillil 2011. Solist flöödil Leonora Palu. Dirigent Andrus Kallastu

 

 

Kannatusaja kontserdid viivad kuulaja ristiusu lätete juurde

 

Suurel Reedel, 22.4.2011 kell 18 Pärnu Eliisabeti kirikus ning Vaiksel Laupäeval, 23.4.2011 kell 15 Tallinna Jaani kirikus toimuvad kannatusaja kontserdid viivad kuulaja ristiusu lätete juurde.

 

Flötist Leonora Palu ja sopran Kai Kallastu esituses kõlavad kaunis ja tundeline Carl Philipp Emanuel Bachi Flöödikontsert d-moll ning Luigi Boccherini peenekoeline, ent ooperlikult mõjuvõimas vaimulik vokaalteos Stabat Mater. Pärnu Ooperi orkestrit juhatab Andrus Kallastu

 

Mõlemad kontserdil kõlavad teosed on loodud kroonitud peade teenistuses olnud heliloojate poolt.

 

Johann Sebastian Bachi poeg Carl Philipp Emanuel Bach kirjutas oma kolmeosalise Flöödikontserdi d-moll 1747. aastal Preisi kuningale Friedrich II-le, kes tegeles kirglikult flöödimänguga. Luigi Boccherini rohkete kaunistustega itaalia vokaalstiilis 11-osaline Stabat Mater valmis 1781. aastal, kui helilooja töötas Hispaania printsi Don Luis’i teenistuses. Uurijad on viidanud Boccherini Stabat Materi seostele Giovanni Battista Pergolesi Stabat Materiga aastast 1736. Sarnasusi leidub nii notatsioonilistes detailides kui ka harmoonias. Mõlemal teosel on sama põhihelistik: f-moll. Samuti võib hoolikal vaatlemisel leida seoseid ka Joseph Haydni teosega "Jeesuse seitse sõna ristil". Samas on Boccherini Stabat Mater isikupärane ja põnev teos, mis kuulub oma aja olulisemate religioossele tekstile loodud teoste hulka. Boccherini muusika ühendab retsitatiivseid, vabu arioosseid ja täiemõõdulisi ooperilaadseid aariaid. Teost võib pidada pigem kultiveeritud meditatsiooniks kui Stabat Materi sünge teksti kehastuseks. Teoses leidub ka ülivirtuoosseid lõike soolotšellole, mida tšellistist helilooja ilmselt ise esitas. Stabat Mater on lugu Maarjast, kes vaatab kannatades üles oma sureva okaspärjaga kroonitud poja poole.

 

Kannatusaja kontserdid toimuvad Pärnu Ooperi, Eesti Kultuurkapitali, Pärnu Eliisabeti ja Tallinna Jaani koguduse koostöös.

 

Pääse hinnaga 10 eurot on müügil pool tundi enne kontserdi algust kohapeal. Pääse hinnaga 6 eurot on müügil Piletimaailma müügikohtades ning Internetis aadressil www.piletimaailm.com

 

http://www.ooper.parnu.ee

 

 

 

KAVA

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788)

Flöödikontsert d-moll (1747)

Allegro

Un poco andante

Allegro di molto

Leonora Palu, flööt

 

Luigi Boccherini (1743–1805)

Stabat Mater (1781)

1. Stabat mater dolorosa (Grave assai)

2. Cujus animam gementem (Allegro)

3. Quae moerebat et dolebat (Allegretto con moto)

4. Quis est homo (Adagio assai - Recitativo)

5. Pro peccatis suae gentis (Allegretto)

6. Eja mater, fons amoris (Larghetto non tanto)

7. Tui nati vulnerati (Allegro vivo)

8. Virgo virginum praeclara (Andantino)

9. Fac ut portem Christi mortem (Larghetto)

10. Fac me plagis vulnerari (Allegro comodo)

11. Quando corpus morietur (Andante lento)

Kai Kallastu, sopran

 

Pärnu Ooperi orkester

Leena Laas, Riina Roolaid, Maarja Allik (1.viiul)

Valeria Rjumina, Adrian Bravo Lopez, Maaren Randvere (2.viiul)

Kristiina Talen, Viljar Kuusk (vioola)

Aare Tammesalu, Villu Vihermäe (tšello)

Imre Eenma (kontrabass)

Marju Riisikamp (tšembalo)

Dirigent Andrus Kallastu

 

 

Flötist Leonora Palu tegutseb aktiivselt kammermuusikuna. Erinevad kontserdiprojektid on viinud teda konkurssidele ning festivalidele Leetu, Soome, Rootsi, Austriasse, Saksamaale ja Itaaliasse. Aastatel 2001-2008 töötas ta Rahvusooperis Estonia orkestrandina. Hetkel töötab ta Pärnu Linnaorkestris, esinedes pidevalt ka orkestrisolistina. Flötist on nüüdismuusikat ja eksperimentaalset muusikateatrit viljeleva Repoo Ensemble liige.

 

Sopran Kai Kallastu on vabakutseline ooperi-, kammermuusika- ja suurvormilaulja. Tema esinemised on rõõmustanud publikut Eestis, Lätis, Saksamaal ja Soomes. Soprani repertuaar hõlmab teoseid renessansist nüüdismuusikani ning väga suure hääleulatusega lauljana on ta olnud mitmete eesti heliloojate nõudlike ning eksperimentaalsete teoste esmaesitaja. Samas on lauljanna rõhutanud, et traditsioonilise klassikalise koolituse saanud lauljana naudib ta kõige rohkem belcanto repertuaari esitamist. Mitmed Eesti ja välismaa muusikakriitikud on toonud esile soprani mahedat, kuid säravat ja kaunist ning suursugust tämbrit, meisterlikku vokaaltehnikat ja kirglikku interpretatsiooni. Kai Kallastu on laulnud Repoo Ensemble, Reval Ensemble, Pärnu Linnaorkestri ja mitmete projektikollektiivide solistina.

 

Dirigent ja helilooja Andrus Kallastu on teinud koostööd paljude suurepäraste muusikutega Eestis, Soomes, Saksamaal, Šveitsis, Prantsusmaal ja mujal Euroopas ning tegutsenud erinevate muusikafestivalide ja kollektiivide kunstiline juhina Eestis ja Soomes. Muusikalise kogemuse, stiilitaju ja teadmiste poolest on Andrus Kallastu silmapaistvalt mitmekülgne: interpreedina on ta esitanud teoseid

gregoriaanikast kuni ultramoodsate interdistsiplinaarsete kompositsioonideni ning olnud hinnatud barokk- ja klassikalise muusika interpreet. Tema meelisheliloojate hulka kuuluvad nii Machaut, Bach, Mozart ja Richard Strauss kui ka Stravinski, Boulez, Xenakis ja Ferneyhough. Dirigendi ja heliloojana tunneb Kallastu suurt huvi inimhääle ja muusikateatri vastu ning klaverimängijana on ta nõutud ansamblipartner nii lauljatele kui ka instrumentalistidele.

 

Projektikollektiiv Pärnu Ooperi orkester esines esmakordselt 1993. aastal, kui Pärnu Vanalinna Põhikooli saalis kanti kontsertettekandes ette W.A.Mozarti ooper “Figaro pulm” (dirigent Rolf Gupta). 1994. aastal toimunud sama ooperi lavastust Endla teatris võib pidada ka esimeseks faktiliseks Pärnu Linnaorkestri esinemiseks. Tänase koosseisu kontsertmeister on viiuldaja Leena Laas.