ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST
Muusika
Donizetti, Gounod, Massenet
Tenor
Roland Liiv ja sopran Kai Kallastu. Stseen etendusest. Foto indrek Aija
Soprani
ja tenori duetid on ooperites kesksed. Kahe kõrge hääle ühinemine annab
ooperile erilise emotsionaalsuse. Need duetid on ka tihti vastandlikud, täis
pisaraid, hurma ja otsest seksuaalsust. Laval on kaks armastajat, kes on valmis
armastuse nimel surema ja publik saab nende suurest kirest osa.
Nii tõsise kui ka koomilise ooperi
konventsioonide hulka on alati kuulunud see, et sopran ja tenor moodustavad nö
”pühitsetud paari”. Tenor on tavaliselt ooperite kangelaseks ja sopran
kangelannaks. Ooperite kangelased kulutavad palju aega halastust anudes, julma
saatust needes või möödunud õnnelikke aegu meenutades. Viimases vaatuses nad
tihti surevad. Enamikel kangelastel on ooperites vähemalt üks suur aaria ja
ansambleid, milles väljendatakse peategelaste õnnest joobumist või meelehedet,
mille käigus keegi kangelastest sureb või läheb hulluks, pimestades samal ajal
publikut oma vokaalse akrobaatikaga.
Soprani ja tenori duetid on tihti
lummanud suuri lauljaid ja publikut ning vallutanud maailma. Legendaarsete
ooperilavade armastajapaaride hulka kuuluvad Dame Nellie Melba ja Enrico
Caruso, Maria Callas ja Giuseppe di Stefano, Renata Tebaldi ja Carlo Bergonzi,
Victoria de los Angeles ja Jussi Björling, Angela Georghiou ja Roberto Alagna,
Anna Netrebko ja Rolando Villazon.
Ja nüüd on ooperilavade
armastajapaaride kuldse nimekirjaga ka ühinenud Kai Kallastu ja Roland Liiv,
kes toovad väärtuslikku ja hinge puudutavat mineviku ooperimuusikat 21.sajandi
kuuljate ellu. Kai Kallastu suursugune hääl ja
Roland Liivi sugestiivne tenor on jõulisteks märkideks, andes edasi ooperistseenide
intiimset inimhingede keemiat ja genereerides kosmilisi sädemeid. Vokaalsetele
ahvatlustele on tasakaaluks sisemine sära ja lavalolijaist moodustub ideaalne
unistustepaar.
On see
püha või patune armastus? Kes on neid laulmas kuulnud, saab aru: nad ei vaja
laval pilkupüüdvaid hirmkalleid kaunistusi, et tunnetetuld lendama panna. Nende
karakterid purskuvad esile möllust, mida pakub muusika. Pärnu Ooperi
armastusstseenide kõrge oktaanarvuga antoloogia köidab oma heidutava vokaalse
dramatismiga.
Kai Kallastu ja Roland Liiv rõhutavad rõõmu
loomingulisest koostööst. Ei ole just sagedane, et lauljad on ühel lainel,
armastavad sama repertuaari ja neil on sarnane hääle iluideaal. Hääl peab olema
nagu hea parfüüm, mis kaunistaks ilusaid ja meeldejäävaid meloodiad.
Kuigi neile teeb koostöö tihti
palju nalja, on nad eelkõige täielikult muusikale pühendudnud kunstnikud.
Esimest korda esinesid nad koos Rossini Väikse piduliku missa ettekannetel ja
tundsid kohe ühist keemiat ja sobivust, midagi väga erilist. Seejärel hakkasid
nad plaanima armastusduettide ja stseenide kava.
Kõik algselt plaanitud duetid
seekord kavva ei jõudnud. Oli vaja teha valik. On duette, mis lõpevad surmaga,
nagu Traviatas või Manonis. Need jäid välja ja selles kavas keskendusid lauljad
vaid armastusele. Muretule armastusele.
SUVEAARIA
2009
Esietendus T 28.7.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna
Õu
N
30.7.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna Õu
L
1.8.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna Õu
Kai
Kallastu, sopran
Roland Liiv, tenor
Andrus Kallastu, muusikajuht
Allan Taggu, tehnikajuht
Kaspar Aus, koreograaf
Pille Neeve (Billeneeve), kunstnik
Ena Kõrv, grimmeerija-juuksur
Orkestripartii
Orchestra Communale di Unräp esituses
Gaetano
Donizetti (1797 – 1848)
Adina ja
Nemorino duett ooperist Armujook (I vaatus, 2. stseen), 1832
Romeo ja Julia
duett ooperist Romeo ja Julia (I vaatus), 1867/1888
Manoni ja Des Greux’
duett ooperist Manon (III vaatus, 2. stseen), 1884
Lucia ja
Edgardo duett ooperist Lucia di Lammermoor (I vaatus), 1839
Charles-François
Gounod (1818 – 1893)
Romeo ja Julia
duett ooperist Romeo ja Julia (IV vaatus, 1. stseen), 1867/1888