ajakava » arhiiv » intranet
» kontakt » |
PRESSITEATED 2009
26.11.2009 Pierrot
lunaire: Arnold Schönbergi skandaalne heliteos taas Eestis!
Pärnu Ooperi intendant dirigent Andrus Kallastu. Foto Haide Rannakivi Projekti plakati autor Indrek Aija 9.11.2009 Repoo
Ensemble esineb Eesti muusika foorumil Helsingis 8.8.2009 SUVEAARIA
2009 KAHE
ILU FESTIVAL.. ETNOFUTURISTLIK GALAKONTSERT L, 8.8.2009 kell
22.30 Pärnu Vanalinna õu Futurism
(ladinakeelsest sõnast futurum, tulevik) on sada aastat tagasi Itaalias
tekkinud kunsti- ja kirjandusvool, mille manifestides ülistati
tsivilisatsiooni saavutusi ning leiti, et vana kunst on kõlbmatu, muuseumid
on surnuaiad ja inimhinge probleemidest olulisem on tehnoloogia areng.
Esimese futurismi manifesti autor Filippo Tommaso Marinetti väitis, et
kihutav võidusõiduauto, mis sarnaneb suurtükikuuliga, on kaunim Samothrake
Nikest. Teise, futuristlike maalikunstnike manifesti kohaselt pidi maalikunst
loobuma traditsioonidest ja ajastu dünaamika väljendamiseks pidi näiteks
jooksvat koera kujutama mitte nelja, vaid kahekümne jalaga. Futuristide
tekstid on visuaalselt atraktiivsed, fragmentaarsed ja keerulised. Neis
leidub trükitehnilisi erivõtteid, tahtlikult väärat kirjaviisi, hüüatusi,
kõnekeelt ja matemaatika või muusika sümbolite kuhjamist. Futuristlikus
teatris on vaataja etenduse osaline. Etnofuturism ilmselt
ei ütle eesti publikule nii palju kui soomeugri loovjõududele ja soome
professoritele, aga kui mainida võrumaa esipoetessi Kauksi Ülle, novelli
suurmeistri Jüri Ehlvesti ja pikka aega ainsa telekast nähtud luuletaja Karl
Martin Sinijärve nimesid, siis võiks kusagilt midagi kumama hakata. Suveaaria
etnofuturistliku galakontserdi jaoks on originaaltekste kirjutanud Olavi
Ruitlane, Toomas F. Aru ja (:)kivisildnik. Müügitabelite tippu valitseva
romaani Naine autor Ruitlane,
kellel on hinge peal suur hulk vaimukaid luuletusi ja ohtralt mällusööbivaid
laulutekste, keskendub etnofuturimi juurtele. Hea kombe kohaselt leiab
Ruitlane iga teema käsitlemiseks oma vaatenurga, lähenedes seekord läbi
euroopa ajaloo, loomade ja loomaaarmastuse.
Loomastuvas ühiskonnas on loomaarmastusel teadagi paremad väljavaated
kui inimarmastusel. Eks ta ole. Toomas F. Aru on
jätkuvalt truu Jäääääre-järgse perioodi loomemeetodi matemaatilistele
mudelitele, olles kõigist kolmest kõige õigeusklikum futurist nii sisus kui
vormis. Zamjatinile pühendatud tekstid räägivad esteetilisest allumatusest,
mittevabaduse instinktist, ilust ja Taarkast. Humanitaarsele publikule mõjub
valemi põhimõttel ehitatud tekst alati paremini kui puhas kujundimassiiv,
mille vastu raamatuid lugenud isikud on ühel ja telekat vaadanud isikud
teisel põhjusel immuunsed. (:)kivisildnik
räägib gustavsuitsulikult kanges eesti keeles väljasuremise rõõmudest ning
vajadusest liivlastele järgi jõuda ning neist mööda minna. Kõik see koos on
kõige ehedam etnofuturism, mis vaimse surutise ja kultuuriimperialismi
tingimustes mõjub täpselt nii valusalt nagu see mõeldud ongi. Mart Siimeri budinokeelne laul Ojman livtib (mu hing lendab...) Arzami Otshei tekstile räägib
soomeugrilase suurlinnaväsimusest ja hinge tagasipöördumisest metsa. “Vaid siin on tõeline
elu,/ astu sammuke, usu temasse,/ jõudu ja paranemist annavad suure metsa/
puud ja päike./ Haara kätte allikavesi,/ tunne ja maitse/ iidset keelt./ Kask
ja tamm,/ soomeugrilane,/ ootavad meid, ootavad meie tagasitulemist.” Budino
keel, budino kela, on udmurdi
noorharitlaste poolt loodud tehiskeel, omamoodi soomeugri esperanto, mille
alged ulatuvad soomeugri algkeelde. Keele loojate eesmärgiks on anda
soomeugrilastele uus ugri-mugri ülikeel, mis asendaks praegusel ajal
soomeugrilasi ühendavat vene keelt. Budino kõnelejaid on praegu paarkümmend,
nende seas peale udmurtide ja venelaste ka eestlasi. Keele nimetus budino
kela pärineb budiini rahvalt, kellest V sajandil enne Kristust kirjutas
Herodotos. Budino keeles on rõhk alati sõna alguses, nimisõnad lõpevad a-,
tegusõnad i- ja omadussõnad o-tähega. Etnofuturismi mõte
on ühe sõnaga väljendatult – kiusuajamine. Oma rea nürimeelne kangutamine
trendide, terve mõistuse ja raha survele vaatamata. Etnofuturism on eesti
asja ajamine ülemisel korrusel. Laupäeval näeme! (:)kivisildnik,
Sanga talus Andrus Kallastu,
Niidu mõisas 6.08.2009 3.8.2009 Teisipäeval, 4.augustil ja neljapäeval,
6.augustil kell 22.30 saab viimaseid kordi sel suvel vaadata HULLUMISSTSEENE
KVALITEETOOPERITEST etendusi Pärnu Vanalinna õuel. Pärnu
ooperi HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST on kui hästi balansseeritud
luksuslik dessert, milles kõrge sopranihääl ja flöödihelid põimuvad
elektroonika võimalustega. Esitamisele tulevad tõelised pärlid
belcanto-ooperi kullafondist: hullumisstseenid Vincenzo Bellini ooperist
”Puritaanlased” ning Gaetano Donizetti ooperitest ”Lucia di Lammermoor” ja
”Anna Bolena”. Hullumeelsuse muusikaline
portreteerimine tõusis erilisse ausse itaalia romantikutel, kes kirjutasid
belcanto-ooperitesse hullumisstseene, mille suured afektid nõuavad lauljalt
kõrgeimat interpretatsioonilist taset. Romantismiaja ooperite peamiselt
sopranitest kangelannad veedavad palju aega halastust anudes, julma saatust
needes või mineviku helgeid hetki meenutades. Kangelannadel on ooperites
vähemalt üks suur aaria ja oluline roll ansamblites. Langedes õnnepilvedest
või joobumuse kõrgustest meeleheitesse, kangelanna tavaliselt sureb
läbipõlenuna, kuutõbisena või muidu segasena, pimestades enne seda publikut
kirgliku vokaaltehnilise akrobaatikaga. Hullumisstseene esitavad sopran Kai
Kallastu ja flötist Leonora Palu. Lavastuse sünnile on kaasa aidanud Repoo
Ensemble’i liikmed Andrus Kallastu, Kaspar Aus, Hans-Gunter Lock, Rein Laos
ja Indrek Palu. Etenduse kunstnikud on Margus Tiitsmaa ja Pille Neeve. Orkestripartii
Orchestra Communale di Unräp esituses, dirigent Scanner Garritan. Laupäeval,
8.augustil kell 22.30 toimub Kahe ilu festivali raames etnofuturistlik
galakontsert. Esinevad luuletajad, kunstnikud ja muusikud. 27.7.2009 Teisipäeval, 28.7.2009 kell 22.30 esietendub
Pärnu Ooperi SUVEAARIA installatsioon-ooper ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST Soprani ja tenori
duetid on ooperites kesksed. Kahe kõrge hääle ühinemine annab ooperile
erilise emotsionaalsuse. Need duetid on ka tihti vastandlikud, täis pisaraid,
hurma ja otsest seksuaalsust. Laval on kaks armastajat, kes on valmis
armastuse nimel surema ja publik saab nende suurest kirest osa. Nii tõsise kui ka koomilise ooperi konventsioonide hulka on
alati kuulunud see, et sopran ja tenor moodustavad nö ”pühitsetud paari”.
Tenor on tavaliselt ooperite kangelaseks ja sopran kangelannaks. Ooperite
kangelased kulutavad palju aega halastust anudes, julma saatust needes või
möödunud õnnelikke aegu meenutades. Viimases vaatuses nad tihti surevad.
Enamikel kangelastel on ooperites vähemalt üks suur aaria ja ansambleid,
milles väljendatakse peategelaste õnnest joobumist või meelehedet, mille
käigus keegi kangelastest sureb või läheb hulluks, pimestades samal ajal
publikut oma vokaalse akrobaatikaga. Soprani ja tenori duetid on tihti lummanud suuri
lauljaid ja publikut ning vallutanud maailma. Legendaarsete ooperilavade
armastajapaaride hulka kuuluvad Dame Nellie Melba ja Enrico Caruso, Maria
Callas ja Giuseppe di Stefano, Renata Tebaldi ja Carlo Bergonzi, Victoria de
los Angeles ja Jussi Björling, Angela Georghiou ja Roberto Alagna, Anna
Netrebko ja Rolando Villazon. Ja nüüd on ooperilavade armastajapaaride kuldse nimekirjaga ka
ühinenud Kai Kallastu ja Roland Liiv, kes toovad väärtuslikku ja hinge
puudutavat mineviku ooperimuusikat 21.sajandi kuuljate ellu. Kai Kallastu suursugune hääl ja Roland Liivi
sugestiivne tenor on jõulisteks märkideks, andes edasi ooperistseenide
intiimset inimhingede keemiat ja genereerides kosmilisi sädemeid.
Vokaalsetele ahvatlustele on tasakaaluks sisemine sära ja lavalolijaist
moodustub ideaalne unistustepaar. On see püha või
patune armastus? Kes on neid laulmas kuulnud, saab aru: nad ei vaja laval
pilkupüüdvaid hirmkalleid kaunistusi, et tunnetetuld lendama panna. Nende
karakterid purskuvad esile möllust, mida pakub muusika. Pärnu Ooperi
armastusstseenide kõrge oktaanarvuga antoloogia köidab oma heidutava vokaalse
dramatismiga. Kai
Kallastu ja Roland Liiv rõhutavad rõõmu loomingulisest koostööst. Ei ole just
sagedane, et lauljad on ühel lainel, armastavad sama repertuaari ja neil on
sarnane hääle iluideaal. Hääl peab olema nagu hea parfüüm, mis kaunistaks
ilusaid ja meeldejäävaid meloodiad. Kuigi neile teeb koostöö tihti palju nalja, on nad eelkõige
täielikult muusikale pühendudnud kunstnikud. Esimest korda esinesid nad koos
Rossini Väikse piduliku missa ettekannetel ja tundsid kohe ühist keemiat ja
sobivust, midagi väga erilist. Seejärel hakkasid nad plaanima
armastusduettide ja stseenide kava. Kõik algselt plaanitud duetid seekord kavva ei jõudnud. Oli vaja
teha valik. On duette, mis lõpevad surmaga, nagu Traviatas või Manonis. Need
jäid välja ja selles kavas keskendusid lauljad vaid armastusele. Muretule
armastusele. Stseen etendusest ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST.
Sopran Kai Kallastu ja tenor Roland Liiv. Foto Indrek Aija 25.7.2009 Pärnu
Vanalinna õuel jätkub etendustesari SUVEAARIA
20.7.2009 Sel
nädalal tuuakse Pärnu Ooperi SUVEAARIA 2009 raames vaatajate ette eelmisel
aastal esietendunud ja nüüd Vanalinna õue mõõtmetesse kohandatud Hans-Gunter
Locki eksperimentaalne multimeediumietendus MUDAMUUSIKATERAAPIA
LABORATOORIUM. Etendused T
21.7.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna Õu N
23.7.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna Õu L
25.7.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna Õu Mudamuusikateraapia laboratooriumi näol
on tegemist lavalise interdistsiplinaarse multimeediaprojektiga, mis valmib
muusikute ja kunstnike koostöös. Etenduses mängib mudaterapeudi rolli teose autor
Hans-Gunter Lock. Patsientide rollis astuvad
üles Kai Kallastu (sopran) ja Leonora Palu (flööt). Patsientide erinev
iseloom väljendub nende kasutuses olevate instrumentide muusikalistes väljendusvahendites.
Etenduse videopartii loojaks on Hille Karm ja live-kaamera operaatoriks Allan
Tõnissoo. Videopartii ja live-kaamera ülesandeks on tihendada muusikas ja
laval toimuvat. Mudamuusikateraapia laboratooriumis
vaadeldakse muda kui teraapiat ja muusikat kui ravimit, nende mõju inimestele
ning muda ja muusika võimalikku koosmõju. Püüdlus, eksitus, eksperiment,
distants, lähedus, inimlikkus laboorsetes tingimustes. Etenduses püüakse
lähtuda ka etenduse paiga – Pärnu Mudaravila - algsest funktsioonist,
kasutades videopartiis dokumentaalset materjali Pärnu Mudaravila kohta. Teoses on kolm abstraktset tegelast:
mudaterapeut, kes püüab muda abil ravida patsienide tervist. Mudaterapeut
leiutab laboratooriumis uusi ravimeetodeid ja katsetab neid seejärel oma
patsientide peal. Patsiendid reageerivad erinevale ravile erinevalt ja
suhestuvad järjest enam ja enam arstiga, kuni olukord väljub kontrolli alt.
Lõpuks viivad patsiendid ravile mudaarsti. Muusika ja video kirjeldavad
ravimeetodeid ning analüüsivad patsientide ja arsti sisemist mina. Pühapäeval,
26.7.2009 kell 22.30 etendub taas Andrus Kallastu loomingule põhinev
müsteerium VALGUS JA VARI. Müsteeriumis VALGUS JA VARI kõlavad
Andrus Kallastu teosed Feroce (1999), Stabat Mater (1996) ja Anima mea (2006).
Stiililiselt Kallastu teise loominguperioodi teosed kõnelevad autori huvist
muusika ja erinevate kunstiliikide ühendamise ning performance’i
vastu. VALGUS JA VARI läbib tänavust Pärnu Ooperi SUVEAARIA’t
punase niidina ja seda on võimalik kogeda neli korda pühapäeviti. Feroce on sündinud algselt
klaveriteosena kümme aastat tagasi. Versioon orelile valmis Andrus Kallastu
autorikontserdiks Tapiola kirikus 2000. aastal. Sellel suvel lindilt kõlav versioon on salvestatud Pärnu Kontserdimaja
orelil eelmise aasta novembris, kasutades Eestis ainulaadset võimalust mängida seda
pilli kui MIDI-instrumenti ja registreid valides improviseerida. Stabat Mater soolohäälele kuulub Stabat
Materi tekstile loodud teoste kimpu, mis on kõlanud erinevates ettekannetes ja kooslustes muude
teostega päris mitmeid kordi
nii Soomes kui Eestis. Seda lauljale mitte kõige lihtsamat teost on esitanud varem ka
soome metsosopran Susanna Tollet. Sel korral laulab sopran Kai Kallastu, kes on teost ka varem
esitanud Tartu Noorte Heliloojate Festivalil ja Kallastu Festivalil
2008.aastal. Anima mea on lindilugu, mis sündis ühe
traagilise sündmuse ajel reekviemina 2006. aasta sügisel. Teos kõlas sellel kevadel Kallastu festivalil kontseptuaalse tantsuteatrietenduse
Inimene muusikalise osana. 14.7.2009 HULLUMISSTSEENE
KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast KATALOOG Esietendus:
14.7.2009 kell 22.30 Pärnu Vanalinna õu Etendused: 16.7, 18.7 ja 4.8, 6.8.2009 kell 22.30 Pärnu
Vanalinna õu Pärnu ooperi HULLUMISSTSEENE
KVALITEETOOPERITEST on kui
hästi balansseeritud luksuslik dessert, milles kõrge sopranihääl ja
flöödihelid põimuvad elektroonika võimalustega. Esitamisele tulevad tõelised
pärlid belcanto-ooperi kullafondist: hullumisstseenid Vincenzo Bellini
ooperist ”Puritaanlased” ning Gaetano Donizetti ooperitest ”Lucia di
Lammermoor” ja ”Anna Bolena”. Hullumeelsuse
muusikaline portreteerimine tõusis erilisse ausse itaalia romantikutel, kes
kirjutasid belcanto-ooperitesse hullumisstseene, mille suured afektid nõuavad
lauljalt kõrgeimat interpretatsioonilist taset. Romantismiaja ooperite
peamiselt sopranitest kangelannad veedavad palju aega halastust anudes, julma
saatust needes või mineviku helgeid hetki meenutades. Kangelannadel on
ooperites vähemalt üks suur aaria ja oluline roll ansamblites. Langedes
õnnepilvedest või joobumuse kõrgustest meeleheitesse, kangelanna tavaliselt
sureb läbipõlenuna, kuutõbisena või muidu segasena, pimestades enne seda
publikut kirgliku vokaaltehnilise akrobaatikaga. Hullumisstseene
esitavad sopran Kai Kallastu ja flötist Leonora Palu. Lavastuse sünnile on
kaasa aidanud Repoo Ensemble’i liikmed Andrus Kallastu, Kaspar Aus,
Hans-Gunter Lock, Rein Laos ja Indrek Palu. Etenduse kunstnikud on Margus
Tiitsmaa ja Pille Neeve. Orkestripartii Orchestra Communale di
Unräp esituses, dirigent Scanner Garritan. Finaal etendusest Hullumisstseene kvaliteetooperitest,
SUVEAARIA 2008. Hoovil flötist Leonora Palu Surma rollis ja hoone sisemuses
sopran Kai Kallastu Anna Bolenana. Foto Indrek Aija. 8.7.2009 Pühapäeval, 12. juulil 2009 algab Pärnu Ooperi etendustesari SUVEAARIA Festivali esimese nädala jooksul on võimalik Pärnu
Vanalinna õuel (Nikolai 26) näha kahte etendust: Andrus Kallastu muusikale põhinevat
müsteeriumi VALGUS JA VARI ning eelmisel suvel esietendunud HULLUMISSTSEENE
KVALITEETOOPERITEST installatsioon-ooperite sarjast KATALOOG. Müsteerium Valgus ja Vari Müsteeriumis VALGUS JA VARI kõlavad Andrus Kallastu
teosed Feroce (1999), Stabat Mater (1996) ja Anima mea (2006). Stiililiselt
Kallastu teise loominguperioodi teosed kõnelevad autori huvist muusika ja
erinevate kunstiliikide ühendamise ning performance’i vastu. VALGUS JA
VARI läbib tänavust Pärnu Ooperi SUVEAARIA’t punase niidina ja seda on
võimalik kogeda neli korda pühapäeviti. Feroce on sündinud algselt klaveriteosena kümme aastat tagasi. Versioon
orelile valmis Andrus Kallastu autorikontserdiks Tapiola kirikus
2000. aastal. Sellel suvel lindilt kõlav versioon on salvestatud Pärnu Kontserdimaja
orelil eelmise aasta novembris, kasutades Eestis ainulaadset võimalust mängida seda
pilli kui MIDI-instrumenti ja registreid valides improviseerida. Stabat Mater soolohäälele kuulub Stabat Materi tekstile
loodud teoste kimpu, mis on kõlanud erinevates ettekannetes ja kooslustes muude
teostega päris mitmeid kordi nii Soomes kui Eestis. Seda
lauljale mitte kõige lihtsamat teost on esitanud varem ka soome metsosopran Susanna Tollet. Sel
korral laulab sopran Kai Kallastu, kes on teost ka varem esitanud Tartu
Noorte Heliloojate Festivalil ja Kallastu Festivalil 2008.aastal. Anima mea on lindilugu, mis sündis ühe traagilise
sündmuse ajel reekviemina 2006. aasta sügisel. Teos kõlas sellel
kevadel Kallastu festivalil kontseptuaalse tantsuteatrietenduse Inimene muusikalise
osana. Hullumisstseenid belcanto-ooperitest Installatsioon-ooperite sarja KATALOOG
esimene etendus HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST esietendus möödunud suvel. Pärnu
Ooper pakub kolme hullumisstseeni, mis käsitlevad süütute naiste tundeid
raha, võimu ja iharuse hammasrataste vahel. Need hullumisstseenid on tõelised
pärlid belcanto-ooperi varamust: Vincenzo Bellini ooperist
Puritaanlased ning Gaetano Donizetti ooperitest Lucia di Lammermoor ja Anna Bolena. Uue näo on lavastusele andnud kunstnik Pille Neeve ja koreograaf Kaspar Aus. Etenduse ettevalmistamisega on olnud seotud enamus RepooEnsemble’i liikmetest, laval näeme ja kuuleme sopran Kai Kallastut ja flötist Leonora Palut. Mudamuusikateraapia: armastuse ja ilu süntees Järmistel nädalatel tuuakse vaatajate ette eelmisel
aastal esietendunud ja nüüd Vanalinna õue mõõtmetesse kohandatud Hans-Gunter
Locki eksperimentaalne multimeediumietendus MUDAMUUSIKATERAAPIA LABORATOORIUM
ning uue produktsioonina installatsioon-ooperite sarja KATALOOG teine etendus
ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Pärnu Ooperi suvise programmi lõpetab luule
ja muusika sünteesüritus KAHE ILU FESTIVAL, mille raames toimuvad workshop,
luulemaraton, etnofuturistlik galakontsert
ja kõnekoosolek. Akustiliselt perspektiivikal Pärnu Vanalinna õuel
toimuvaid SUVEAARIA etendusi saab sumedatel juuli- ja augustiõhtutel kuulata-vaadata kell 22.30 ja kõik etendused kestavad veidi
üle tunni. Pilet
100 krooni on müügil kohapeal pool tundi enne etenduse algust. Pärnu Ooperi intendant Andrus Kallastu tutvustab etendustesarja SUVEAARIA. Foto Indrek
Aija. SUVEAARIA
etendused Pärnu Vanalinna õu (Nikolai 26) P 12.7.2009 kell 22.30 VALGUS JA VARI. Müsteerium T 14.7.2009 kell 22.30 HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast
KATALOOG N 16.7.2009 kell 22.30 HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast
KATALOOG L 18.7.2009 kell 22.30 HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast
KATALOOG P 19.7.2009 kell 22.30 VALGUS JA VARI. Müsteerium T 21.7.2009 kell 22.30 MUDAMUUSIKATERAAPIA LABORATOORIUM. Multimeediumietendus N 23.7.2009 kell 22.30 MUDAMUUSIKATERAAPIA LABORATOORIUM. Multimeediumietendus L 25.7.2009 kell 22.30 MUDAMUUSIKATERAAPIA LABORATOORIUM. Multimeediumietendus P 26.7.2009 kell 22.30 VALGUS JA VARI. Müsteerium T 28.7.2009 kell 22.30 ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast KATALOOG N 30.7.2009 kell 22.30 ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast KATALOOG L 1.8.2009 kell 22.30 ARMUSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast KATALOOG P 2.8.2009 kell 22.30 VALGUS JA VARI. Müsteerium T 4.8.2009 kell 22.30 HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast
KATALOOG N 6.8.2009 kell 22.30 HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST. Installatsioon-ooper sarjast KATALOOG L 8.8.2009 kell
22.30 ETNOFUTURISTLIK GALAKONTSERT. Kahe ilu festival 27.5.2009 Algasid
Pärnu Ooperi SUVEAARIA 2009 lavastusproovid Eelmisel nädalavahetusel algasid Pärnu Ooperi poolt
kolmandat suve korraldatava etendustesarja Suveaaria lavastusproovid Pärnu
Vanalinna õuel. Pärnu
Vanalinna õue (Nikolai 26) müüride vahel leiab 10. juulist kuni 10. augustini
aset neli eriilmelist etendust, mille algusajaks on poolteist tundi enne
südaööd. Etendustest pooled on uuemast muusikast
ja pooled traditsioonilisest ooperimuusikast, mis on ühendatud elektroonilise
muusika võimalustega. Uue etendusena
tuuakse installatsioon-ooperite sarjas KATALOOG välja soprani ja tenori
duettide projekt Armustseene kvaliteetooperitest. Laulavad Kai Kallastu ja
Roland Liiv. Etenduse lavastajaks on koreograaf Kaspar Aus, kunstnik Pille
Neeve, muusikalise lahenduse eest vastutavad heliloojad Andrus Kallastu ja
Hans-Gunter Lock ning pianist Jorma Toots. Uuendatud kujul
korratakse ka eelmisel aastal KATALOOGI sarjas esietendunud Hullumisstseene
kvaliteetooperitest. Hullumistseene esitavad sopran Kai Kallastu ja flötist
Leonora Palu. Samuti korratakse
eelmisel aastal Mudaravilasse komponeeritud Hans-Gunter Locki
eksperimetaalset muusikateatrietendust Mudamuusikateraapia laboratoorium, mis
on kohandatud ja arendatud Pärnu Vanalinna õue mõõtmetesse. Neljandaks
projektiks on Andrus Kallastu loomingule põhinev müsteerium VALGUS JA VARI,
milles kõlab Stabat Mater elektroonikale, Stabat Mater häälele Kai Kallastu
esituses ja Anima mea elektroonikale. Suvi Pärnu Vanalinna
õuel lõpeb Kahe ilu festivaliga. Toimub etnofuturistlik galakontsert,
luulemaraton ja luuleworkshop. Valminud on installatsioon-ooperite KATALOOGI etenduse
Armustseenid lavakujunduse makett. Fotol vasakult: Kai Kallastu, Roland Liiv,
Kaspar Aus, Pille Neeve, Andrus Kallastu. Foto: Indrek Aija www.ooper.parnu.ee 11.5.2009 Modernistliku vokaalmuusika kontserdid Viljandi
Jaani kiriku uue kontsertklaveri ostmise toetuseks
Teisipäeval, 12. mail kell 19 Tõrva
kirik-kammersaalis, laupäeval, 16. mail
kell 19 Pärnu Uue Kunsti Muuseumis ja teisipäeval 19. mail kell 19 Viljandi Jaani kirikus toimuvad modernistliku vokaalmuusika kontserdid Viljandi Jaani
kiriku uue kontsertklaveri ostmise toetuseks. Uus-Viini koolkonna heliloojate
Arnold Schönbergi, Alban Bergi ja Anton Weberni laule esitavad sopran Kai
Kallastu ja pianist Jorma Toots.
Muusikalise
modernismi algusaegadeks võib pidada 1910-ndaid aastaid, kui toimusid murrangulised
muutused paljude euroopa heliloojate muusikas. Prantsusmaal kirjutas sellel
ajal uuenduslikku muusikat Claude Debussy, Leedus Mikalojus Konstantinas
Čiurlionis ja Eestis Mart Saar. Austrias pani Arnold Schönberg koos oma
õpilaste Alban Bergi ja Anton Weberniga aluse Uus-Viini koolkonnale. Lisaks
uudsele meloodia- ja harmooniakäsitlusele leiab nende heliloojate loomingust
seniolematuid rütme ja kõlavärve, mis said eeskujuks väga paljudele 20.
sajandi heliloojatele. Nende helikeele novaatorite muusika vastuvõtt ei olnud
aga alati probleemivaba. Näiteks tänapäeva kuulaja jaoks vägagi
"süütud" ja konventsionaalsed Alban Bergi Altenbergi laulud op.4
kutsusid esiettekandel oma uudsete kõlade ja ebatraditsiooniliste
mänguvõtetega esile publiku niisuguse pahameeletormi, et teose esitus tuli
katkestada.
Eesti
Interpreetide Liidu stipendiaat, sopran Kai Kallastu on esinenud ooperi- ja
suurvormisolisti ning kammerlauljana ja tegutsenud ka mitmete festivalide
ning kontserdisarjade produtsendina. Tema rollide hulka kuuluvad Tatjana
Pjotr Tšaikovski ooperis "Jevgeni Onegin", Teine naine Richard
Straussi ooperis "Elektra", Vitellia Wolfgang Amadeus Mozarti
ooperis "Tituse halastus”, Primadonna Juust audio-visuaalses
kontsertetendus "Topeltwagner juustuga", Staar kontsert-maalis
"Sinine öö", Hullunud sopran installatsioon-ooperis
"Hullumisstseene kvaliteetooperitest" ning Patsient
eksperimentaalses muusikateatrietenduses "Mudamuusikateraapia
laboratoorium". Soolokavades on ta esitanud Richard Straussi, Giocchino
Rossini, Robert Schumanni, Paul Hindemithi, Arnold Schönbergi, Rudolf Tobiase
ja Veljo Tormise laule. Kai Kallastu repertuaari kuulub mh Ludwig van
Beethoveni Kontsertaaria "Ah! perfido", Ferenc Liszti "Kolm
Petrarca sonetti", Richard Straussi "Neli viimast laulu", Jean
Sibeliuse "Luonnotar", Rudolf Tobiase ballaad "Sest
ilmaneitsist ilusast", Arnold Schönbergi "Viisteist luuletust
Stefan George "Rippuvate aedade raamatust"" ja Paul Hindemithi
"Maria elu", mida ta on esitanud mitmetel festivalidel Eestis ja
Soomes. Kai Kallastule on kirjutanud muusikat eesti heliloojad Andrus
Kallastu, Tatjana Kozlova, Märt-Matis Lill, Hans-Gunter Lock ja Mart Siimer.
Pianist Jorma
Toots lõpetas Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia professor Lilian Semperi
klaveriklassis ja omandas seejärel magistrikraadi professor Matti Reimanni
kammeransambliklassis. Solisti ja kammermuusikuna on ta esinenud nii Eestis
kui ka mujal. Lisaks aktiivsele tegevusele klassikalise pianistina on ta
tegev ka jazz-muusikuna. Koos eesti parimate jazz-interpreetidega
on ta salvestanud mitmeid heliplaate Eesti Raadiole ja plaadikompaniile
Universal Music. Jorma Toots töötab klaveriõppejõuna Tartu Ülikooli Viljandi
kultuuriakadeemias.
Kõigile
modernistliku vokaalmuusika kontsertidele on sissepääs tasuta. Viljandi Jaani
kiriku uue kontsertklaveri ostmise toetuseks saab teha annetuse kiriku
korjanduskasti või Viljandi Jaani koguduse arveldusarvele nr 102 200 802 160
11, selgitus: klaver. 3.5.2009 PÄRNU
OPERA: CALL FOR SCORES 2009 2.4.2009 Kallastu festival 2009: ood armastusele Festivali raames toimub kuus eriilmelist
kontserti: Neljapäeval, 9.4.2009 kell 19 toimub Pärnu Sütevaka
Humanitaargümnaasiumi saalis audiovisuaalne kontsert Urban sounds Leonora
Palu sarjast Vaata muusikat, kuula kunsti. Esinevad Indrek Palu
(elektriviiul, live-elektroonika), Marek Talts (kitarrid, live-elektroonika)
ja Hans-Gunter Lock (live-elektroonika). Visuaalse komponendi on valmistanud
Gabriela Järvet ja Tõnis Liivamägi. Kontserdi kunstiline juht on Indrek Palu. Suurel Reedel, 10.4.2009 kell 20 kõlab Pärnu
Kunstihallis Andrus Kallastu Stabat Mater flöödile ja elektroonikale ning
häälele. Esitajateks Monika Mattiesen (flööt) ja Kai Kallastu (sopran). Ülestõusmispühal, 12.4.2009 kell 19 esitavad Kai ja
Andrus Kallastu Pärnu Kunstihallis Richard Straussi armastuslaule. Kolmapäeval, 15.4.2009 kell 19 toimub Pärnu Kunstihallis
koreograafilise kompositsiooni Inimene esiettekanne. Pärnu Ooperi etenduses
esineb Kaspar Aus (tantsija ja koreograaf). Kujundusideed: Raul Meel. Muusika: Andrus
Kallastu. Reserveeritud
etendus Neljapäeval, 16.4.2009 kell 19 esitavad Kai Kallastu
(sopran) ja Roland Liiv (tenor) Pärnu Kunstihallis armastusduette. Klaveril
Andrus Kallastu Reedel, 17.4.2009 kell 19 toimub Pärnu Kunstihallis
Andrus Kallastu teose Ülemlaul esiettekanne. Esineb Repoo Ensemble koosseisus
Kai Kallastu (sopran), Leonora Palu (flööt), Indrek Palu (viiul), Jorma Toots
(klaver). Palestrina ülemlaulumotette esitab vokaalansambel koosseisus Kai
Kallastu (sopran), Karin Veissmann (alt), Indrek Palu ja Andrus Kallastu
(tenor), Tõiv Tiits (bass). Dirigent Andrus Kallastu. Kõik kontserdid on TASUTA Info http://www.ooper.parnu.ee 20.2.2009 Pärnu
Ooper REPOO
NÄDAL 14.-21.3.2009 Pärnu
Kunstihall - Helsingi Balderi saal Repoo nädala eesmärk on tutvustada originaalset pärnu repoo-ooperi
kontseptsiooni rahvusvaheliselt. Kavas on neli eriilmelist repooetendust: Kassandra uni:
ballaad flöödile ja magajale, Hullumisstseene
kvaliteetooperitest: eksperiment hullule sopranile, Fauni pärastlõuna:
Mehe ja Naise suhte igavesed küsimused, Sinine öö: Arnold
Schönberg Kalifornia öös KAVA L 14.3.2009 kell
16.00 Pärnu Kunstihall. KASSANDRA UNI P 15.3.2009 kell
16.00 Pärnu Kunstihall: HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST T 17.3.2009 kell
19.00 Helsingi Balderi saal: KASSANDRA UNI K 18.3.2009 kell
19.00 Helsingi Balderi saal: HULLUMISSTSEENE KVALITEETOOPERITEST R 20.3.2009 kell
19.00 Helsingi Balderi saal: FAUNI PÄRASTLÕUNA L 21.3.2009 kell
19.00 Helsingi Balderi saal: SININE ÖÖ Pääse 100 krooni,
müügil pool tundi enne algust Pärnu Kunstihallis ja eelmüügis Piletimaailma
müügipunktides (http://www.piletimaailm.com). Pääse 50 krooni
pensionäridele, müügil pool tundi enne algust Pärnu Kunstihallis. Õpilastele ja
paljulapselistele peredele sissepääs tasuta. Repoo-ooperi
kontseptsioon: 1.
Repoo-ooper on muusikateater, mille keskmes on inimene oma vigade ja
voorustega. 2.
Repoo-ooper areneb seriaalina mitmetes liinides, tegevusaeg ja -koht on
müütiline kaasaeg. 3. Repoo-ooper realiseerub kolmel kujul:
muusikateatri laboratoorium/workshop -> etendus -> videosalvestus. 4.
Repoo-ooperi tegelaskujusid võiks võrrelda Commedia dell’Arte’i, koomiksite
või seebiseriaalide tegelaskujudega: neil on nimi, elulugu ning seeriast
seeriasse teatud piirides konstantne karakter. Tegu on tegelaskujude konstantsusest sündiva seriaali, ’ooperiseeriaga’.
Vastavalt vajadusele esitavad need enam või vähem konstantsed tegelaskujud
erinevaid rolle, tekib teater teatris, roll rollis. 5.
Repoo-ooperi muusika on kompilatsioon erinevate heliloojate, ajastute ja
kultuuride muusikast. 6.
Repoo-ooperi teatrilaad on žanriliselt, vormiliselt ning väljenduselt
mitmekülgne, sisaldades kultuuride ja ajastute piire ületavaid lahendusi
antiigist nüüdisajani: tragöödiat, komöödiat, draamat, maske, nukke, laulu,
tantsu, opera seria’t, opera buffa’t, no- ja kabuki teatrit, pekingi ooperit,
muusikadraamat, melodraamat, operetti, muusikali, akrobaatikat, tulevärki,
iluujumist jne. 7.
Repoo-ooperi eesmärk on pakkuda nii tegijatele kui ka vaatajatele
intelligentset meelelahutust, kuid olla ka suuremate ja kaalukamate
muusikateatrivormide katseklaasiks. Sõna REPOO on võetud
kasutusele tähistamaks tagasi-, ka tagant-, kulissidetagust vaadet ooperile
ning laiemalt muusikateatrile (teater teatris). Sõna on retrograad
eestikeelsest sõnast OOPER. Veijo Murtomäki 2008: ”Küsimus on ooperi- ning kontserdiinstitutsioonide kriitikas ja dekonstruktsioonis ehk institutsioonide kesksete konventsionaalsete elementide ja tegevusvormide lõhustamises osadeks, alternatiivide loomises, piiride ületamises ja uudsete muusikavormide ning –žanrite loomises koostöös teiste loomevaldkondadega. Kui selline institutsionaalne kriitika sünnib institutsioonide seest ning neid traditsioone valitsevate andekate muusikute, näitlejate ja videokonstnike ringis, on olemas suured eeldused uuteks veenvateks läbimurreteks. Traditsioonide murdmine on tähtis tulevikku suunatud tegevus, millest aegamööda filtreerub välja midagi kestvat, uued kristalliseerunud lahendused.” |