Andrus Kallastu
(1967)
Kolm momenti | Three
moments, instrumentaalteater kammeransamblile | instrumental theater for
chamber ensemble 2025
1. Purjekad | Sailboats
2. Vahvlipeer | Waffle fart
3. Blékété
Kolm momenti on
kolme partikulaarse helimaterjali transkriptsioon noodikirjas. Momendi ja
momentvormi mõiste võttis kasutusele Karlheinz Stockhausen seoses oma teosega
Kontakte (1958–60). Moment on Stockhausenil heliteose mistahes vormiüksus, mis
on äratuntav teatud äravahetamatu karakteri tõttu. Moment võib olla jagamatu
kujund, selgete osistega struktuur või nende kahe segu. Moment võib olla
staatiline või dünaamiline või nende kahe kombinatsioon. Moment võib olla
mistahes pikkusega. Momentvorm on kompositsiooniline lähenemine muusikale,
mille puhul teadlikult välditakse narratiivsust. Momentvormis teostes on
momendid seotud mittelineaarselt. Kui momentide süsteem ammendub teatud hulga
võimalustega, on vorm suletud. Kui momentide jada on lõpetamata, on vorm avatud.
Momentvorm tingimata ei välista eesmärgipärastena tajutavaid protsesse.
Momendid lihtsalt ei osale suunatud narratiivses kaares. Momentvorm ei ole
suunatud kulminatsiooni suunas ning sellel puuduvad kulminatiivsele vormile
tavapärased sissejuhatavad, tõusu, üleminekut ja hääbumist esindavad etapid.
Samuti ei ole momentvorm piiritletud kogu teose kestust hõlmava arengukõverana.
Vastupidi, momentvorm saavutab koheselt maksimumintensiivsuse, mille tase
säilib kuni teose lõpuni. Momentvormis teoses võib igal hetkel oodata
dünaamilist miinimumi või maksimumi ning teose arengu suund on ennustamatu.
Momentvorm on justkui alati juba alanud ja jätkub igavesti. Momentvormis on
korraga kõik või mitte midagi. Nüüd-hetki ei saa pidada neile eelnevate hetkede
tagajärjeks ja tulevaste hetkede ettevalmistuseks. Momendid ei ole ka miski,
millele inimene võiks loota. Momendid on pigem sõltumatud, võimelised
eksisteerima iseseisvalt. Momentvormis ei ole hetk punkt ajateljel või mõõdetud
kestusega ajalõik. Momentvorm keskendub olevikule, milles iga hetk loob otsekui
vertikaalseid kiile läbi horisontaalse, tuues kaasa aja puudumise, igaviku.
Igavik ei alga aja lõpus, vaid on olemas igal ajahetkel. Momentvormis teos
taotleb justkui aja kaotamist või täpsemalt ajalise kestuse tunnetuse
kaotamist. Kuigi momentvormis teos võib teatud aja möödudes lakata, on nii
selle algus kui ka lõpp kuulaja jaoks tihti avatud.