SUVEAARIA
2010. INTERVJUU PÄRNU OOPERI KUNSTILISE JUHI ANDRUS KALLASTUGA
Küsis Leonora Palu, muusik, Repoo
Ensemble’i liige 14.juunil
2010, Pärnus
|
|
SUVEAARIA 2007.
Topeltwagner juustuga. Pärnu Ooperi esimene repoo-etendus.
Repoo Ensemble
koosseisus:
(vasakult) Leonora
Palu, Andrus Kallastu, Rein Laos, Kai Kallastu, Sven Kivisildnik, Indrek Palu.
Foto Indrek Aija
Alanud suvel pakub Pärnu Ooper taas
eriilmelisi etendusi Vanalinna õuel. Kas väike, kuid ideedelt kõrgelennuline
ooperitiim on endiselt näitamas mitemekesist ning üllatusi täis muusikateatrit
nii klassikalise ooperimuusika austajatele kui ka uudsetele vaatenurkadele
avatud publikumile?
Me ei sea piire
muusikale, mida esitame. Ka mitusada aastat tagasi loodud muusika võib olla
tänapäevane, kui seda tänapäevaselt tõlgendada. Oleme mitu aastat rakendanud nö
repoo-kontseptsiooni, mille aluseks on stiilide ja kunstivaldkondade süntees,
dekonstruktsioon ja rekonstruktsioon. Oleme Vanalinna õue nimetanud naljatamisi
kunstide süntesaatoriks.
Millised sünteesid tänavusest programmist on
sind ja kogu kunstilist kollektiivi kõige enam inspireerinud? Või siis teisiti
sõnastades: millised erinevad kunstivaldkonnad on seekord põnevaks tervikuks
"miksitud"?
Oluline süntees on
saadud ooperi- ja kirikumuusika "ristamisel". Sel aastal kõlab meie
kavades palju Johann Sebastian Bachi muusikat. Eraldi projekt on BACH PÄRNUS,
kus kõlab valik Bachi oreliteoseid. Samas ei ole seosed Bachiga kaugelt
otsitud. Mõistame seda, kui süveneme näiteks Richard Wagneri muusikasse, mis on
paljudel juhtudel Bachi muusika tuletiseks. Valdkondadevahelise sünteesi
näiteks on Albrecht Düreri graafika kasutamine meie kujunduselementides ning
Rotterdami Erasmuse ideed meie ideede alglätetena. Nüüdismuusika kõlasid
esindab sel aastal Hans-Gunter Lock projektiga HANS PÄRNUS.
Kuna tegu on
eelkõige ooperiüritusega, siis paratamatult troonivad lauljad. Sopran Kai
Kallastu on kutsunud enda kõrvale sopran Monika Helme ja bariton Atlan Karpi,
kes astuvad üles ka iseseisvate soolokontsertidega.
Kas traditsiooniline ooper kui selline muutus
sinu jaoks mingil hetkel igavaks, et otsustasid hakata tegelema selle
muusikažanri lahtilammutamisega, et kaasaegseid ning avangardseid ideid
rakendades ta uudsetesse ja ettearvamatutesse vormidesse asetada? Kas sinu
jaoks on see nagu intellektuaalne mäng, kus üritad üllatada iseennastki? Kuidas
sünnivad lavastuste algideed?
Kui olla täpne,
siis me ju ei tegele ooperižanri lammutamisega. Pigem tegeleme me ooperi kõige
algsema ideega -- sünteesida olemasolevatest kunstikomponentidest uusi
tervikuid. Lihtsustades võib öelda, et ooper sündis nelisada aastat tagasi
Firenze aristokraatlike intellektuaalide ringides soovist ühendada uudsetel
alustel kirjandust, muusikat ja arhitektuuri. Et väljendada enneolematul moel võimsaid
afekte, pidi muusika olema sobiv teksti selgeks edasiandmiseks. Samal ajal
sündis ka spetsiaalne ooperiarhitektuur, mida me tunneme tänaseni. Miks me ei
võiks ooperile tänapäeval läheneda samasuguse vaimustuse ja hasardiga kui
itaallased 400 aastat tagasi?
Mina ei tea, kust
ideed tulevad. Öeldakse, et luule ei tule tuulest, see tähendab, et päris
tühjast pole võimalik luua. Siiski on ideede jaoks vaja mingit vaakumit, tühja
ruumi, mis ideed muude mõtete seast esile tõstaks ja väärtustaks. Meie etenduste
lätteks on ooperi ajalugu, mis on ideedest tulvil.
Räägi uutest lavastustest pisut lähemalt.
Millist ideed kannab ja kelle heliloomingul põhineb etendus "NAINE?!"
?
“NAINE?!” on
analüüs naise erinevatest olekutest. Etenduses kõlab tseiloni päritolu inglise
helilooja Sohrab Udumani antiigiaineline "Cassandra", milles on
kujutatud ebakindlat, pealesunnitud mõtete küüsis vaevlevat naistegelast ning
šveitsi helilooja Jürg Wyttenbachi "Encore!", mille sündmustik
põhineb kaug-ida lool igavlevast radžast, kelle igavus kaob alles pärast seda,
kui üks tema tantsijannadest pärast seitsme loori tantsu elavalt nülitakse.
Lisaks sopran Kai Kallastule teevad etenduses kaasa tšellist Aare Tammesalu ja
helilooja Hans-Gunter Lock. Etenduse lavastajaks on Liis Kolle.
Eelnevatel
suvedel on etendatud Hullumistseene ja Armustseene kvaliteetooperitest. Nüüd
olete toomas välja Hullumistseenid vol 2. Selline ooperite seeria on varem
mainit repoo-ooperi kontseptsiooni ehe näide - etenduste tegelased on justkui
seebiooperi kangelased, kellel tundub olevat
seeriast seeriasse teatud piirides konstantne karakter. Mille poolest
eristuvad "uued hullumised" esimestest, milliseks on transformeerunud
primadonna tegelaskuju?
Hullumisstseenide
esimese köite lõpus sai primadonnast pseudonüüm. See roll hakkas talle niivõrd
meeldima, et ta otsustas sellest mitte loobuda.
Kuidas on Vanalinna õu vokaalsolistidele
meeldinud, kas sealne akustika on kuidagi eriline võrreldes muude vabaõhupaikadega?
Kas lauljad vajavad ka hääle võimendamist või kannab akustika ise piisavalt?
Vanalinna õue teeb
eriliseks selle loomulik akustika. Seal puudub hääle võimendamise vajadus. Seni
on kõik lauljad kohaga rahule jäänud. Võib vaid ette kujutada, milliseks
kujuneb akustika, kui õu on ühel hetkel kaetud vihmakatusega ning lava ja
publikutribüünid on välja ehitatud nagu vaja.
Katusega katmine on kindlasti suur ja kulukas
investeering, kuidas selline idee võiks ellu rakenduda? Kas sponsorite, linnavalitsuse
või ka kultuuriministeeriumi toel?
Vihmakatuseks
planeeritav teisaldatav purikatus on keeruline objekt, kuna see peab valmima
ühe investeeringuna. Seda ei ole mõttekas ehitada osade kaupa. On ka selge, et
katuse ehituse kõige suuremaks finantseerijaks saab olla Euroopa Liit. Tuleb
oodata vastavaid taotlusvoore ja siis tegutseda.
Loodetavasti see idee teostub peagi. Sellise
asjade käigu puhul muutub õu atraktiivseks kindlasti ka paljudele teistele
etendusasutustele. Viimastest aegadest ei meenu Pärnus teist sellist
vabaõhulist etenduspaika, mida oleks järjekindlalt ekspluateeritud ooperi või
süvamuusika esituskohana. Millisesse olukorda asetab teid tihe etendusgraafik
ja mure ilmafaktori pärast? Kas vihma korral etendused-kontserdid toimuvad?
Oleme oma selle
suve etendused planeerinud nii, et väike vihm meid ei sega. Suure vihma korral
peame muidugi reageerima ja kõige hullemal juhul isegi etenduse ära jätma.
Siiski on Pärnuga üks huvitav lugu. Nimelt ei ennusta hommikune ilm enamasti
õhtu kohta mitte midagi. Hommikul võib sadada lausvihma ja olla tormituul, kuid
õhtul umbes kella kaheksa ajal toimub imeline pööre: tuul vaibub, päike tuleb
välja ja etenduse alguseks säravad tähed.
Loomulikult
kavatseme tulevikus kutsuda Vanalinna õuele ka külalisteatreid. Soovime
arendada Pärnus välja ooperifestivali, millel ühe suve jooksul etendub vähemalt
kuus erinevat produktsiooni: neli meilt endalt ja kaks mõnelt põnevalt
külaliskollektiivilt.
See oleks väga tervitatav ja põnev. Kui veel
öise tähistaeva juurde tulla, etenduste alguse kellaaeg on nihkunud väga
hilisesse õhtusse, kas on soov tekitada suvepealinnas ka süvakultuurilist ööelu
traditsiooni? Et suvisel ajal meie vanalinn üheltpoolt nädala sees ei vajuks
juba peale kella 20 unehõlma ja teisalt nädalavahetustel ei tuksleks elu vaid
ööklubide ümber?
Olgugi, et
etenduste hiline kellaaeg on tingitud eelkõige meie laiuskraadi valgetest
suveõhtutest, mis muudavad keeruliseks teatrivalguse kasutamise, tekitab see
Pärnusse kindlasti ka teatud turvatsooni. On ju uuritud tõsiasi, et kuritegevus
kaob kohtades, kus inimesed liiguvad ja eksisteerib sotsiaalne kontroll.
Tundub, et Pärnu Ooper on ajamas
järjekindlalt "oma asja", hoolimata heitlikust ilmast nii otseses kui
kaudsemas mõttes. Mis on teie suurimad motivaatorid Pärnus tegutsemisel?
Motiiv on lihtne.
Kui tutvume muusikaajalooga ning vaatleme minevikus toimunut ja praegu maailmas
toimuvat, siis täheldame, et kõige kõrgema kunstiväärtusega projektid on
sündinud ja sünnivad eraalgatusest. Me näeme suhteliselt vähe ooperite heli-
või videoülesvõtteid näiteks saksa riigiteatritest. Olulisemad salvestised on
Bayreuthi, Saltzburgi või Glyndebourne'i festivalilt, mis kõik on eraprojektid.
Mingi saladus selles peab olema, et riigi või kohaliku omavalitsuse finantseerimisel
olevad ettevõtmised on tihti kunstilises mõttes lennuvõimetud.
Mõnele võib see
tunduda imelikuna, kuid mina isiklikult usun Pärnu väga suurde kasutamata
potentsiaali. Meil on olemas kingitusena eelmistelt põlvedelt nii palju asju,
mille poole teised linnad alles pingutavad: fantastiline looduskeskkond,
kompaktne ja olulises osas rikkumata linnasüda, vägevad ehitised. Siin on
suurepärane koht teha midagi erakordset ja säravat.
Nõustun. Tänan sind sisuka vestluse eest.
Lõpetuseks: Pärnu Ooperit saab kuulda ka juba varem, Hansapäevade aegu, millist
muusikat neil öödel kuulda-näha saab?
Hansapäevade kava
on läbilõige meie selle suve projektidest. Kirevasse programmi mahub
ooperiaariaid ja -stseene, kiriku- ja kammermuusikat ning elektroonilisi
kõlasid.
Infot Pärnu Ooperi
Suveaaria 2010 ning ka Hansapäevade eriprogrammi kohta leiab veebilehel http://www.ooper.parnu.ee/
Intervjuu ilmus
Pärnu Postimehes lühendatud kujul, 30.6.2010 http://www.parnupostimees.ee/?id=281789