Kontserdikavas ILLUMINATSIOONID kõlab kolm eredat ja eriilmelist 20.sajandi
muusika teost keelpilliorkestrile: Anton Weberni 5 pala op.5, Benjamin
Britteni “Illuminatsioonid” Arthur Rimbaud’ tekstile ja Witold Lutoslawski Leinamuusika.
Esinejate sooviks on viia kuulajad elu igavikulistele radadele.
Esinevad sopran Kai Kallastu, Pärnu Ooperi orkester ja dirigent
Andrus Kallastu.
KAVA
Anton Webern
(1883–1945)
Viis pala (5
Sätze), Op.5 keelpilliorkestrile (1909/1929)
Leinamuusika
(Musique Funèbre/Muzyka zalobna) (1958), pühendatud Bela Bartók'i
mälestusele
Prologue
Metamorphoses
Apogeum
Epilogue
Anton Weberni 5 pala op. 5 aastast 1909 on algselt kirjutatud keelpillikvartetile.
Esimene versioon keelpilliorkestrile valmis 1928. aastal. Kuna helilooja
oli sellega rahulolematu, valmis aasta hiljem teose uus seade.
Benjamin Britten valis oma teosesse üheksa tekstikatkendit Arthur
Rimbaud’ suuremast proosaluuletuste tsüklist “Illuminatsioonid”. Teose
esmaesitajaks oli rootsi sopran Sophie Wyss, kellega Brittenit sidus tihe
koostöö. Selles suurepärases teoses ühinevad ere muusikaline kujund ja
leidlikud kompositsioonitehnilised lahendused. Teose hilisemaks sagedaseks
esitajaks kujunes aga Britteni kauaagne elukaaslane, tenor Peter Pears,
kellele helilooja on pühendanud ka tsükli ühe osadest: "Being
Beauteous".
Witold Lutoslawski “Leinamuusika” keelpillidele on üheosaline teos,
mille helilooja on liigendanud neljaks alalõiguks. Esimene lõik (Proloog)
põhineb kaksteisthelireal, milles kõlavad üksnes tritoonid ja väiksed
sekundid. Teine lõik (Metamorfoosid) viib läbi intensiivse rütmilise
diminutsiooni teose haripunktini lõigus Apogee. Viimane lõik (Epiloog)
algab fortissimo ja vaibub müstilise tšellosoolona.
Pärnu
Ooperi orkester
Kontsertmeister
Leena Laas
Mary-Ann Eessaar, Kristi Timma, Riina Roolaid, Maria Goršenina
(1.viiul)
Koostöös Pärnu Eliisabeti ja Tallinna
Jaani kogudusega
SopranKai Kallastuon ooperi-, kammermuusika- ja suurvormilaulja.
Tema esinemised on rõõmustanud publikut Eestis, Lätis, Saksamaal ja Soomes.
Soprani repertuaar hõlmab teoseid renessansist nüüdismuusikani ning väga
suure hääleulatusega lauljana on ta olnud mitmete eesti heliloojate
nõudlike ning eksperimentaalsete teoste esmaesitaja. Samas on lauljanna
rõhutanud, et traditsioonilise klassikalise koolituse saanud lauljana
naudib ta kõige rohkem bel canto repertuaari esitamist. Mitmed Eesti
ja välismaa muusikakriitikud on toonud esile soprani mahedat, kuid säravat
ja kaunist ning suursugust tämbrit, meisterlikku vokaaltehnikat ja
kirglikku interpretatsiooni. Kai Kallastu on laulnud Repoo Ensemble, Reval
Ensemble, Pärnu Ooperi orkestri, Pärnu Linnaorkestri ja mitmete
projektikollektiivide solistina.
ViiuldajaLeena Laason
esinenud solistina ja ansamblistina Eestis, Soomes, Rootsis, Venemaal ja
Saksamaal ning arvukatel kontsertidel esitanud teiste tuntud heliloojate
kõrval palju eesti muusikat. Koostöös pianist Nata-Ly Sakkosega on valminud
CD „Poème d’amour”. Ta on olnud mitmete orkestrite ja projektikollektiivide
liige: Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Rahvusooper Estonia orkester,
Kremerata Baltica, Tallinna Kammerorkester, Tallinn Sinfonietta, Jyväskylä
Linnaorkester (Soome) jpt. 2001-2002 oli Leena Laas üks Rahvusooper Estonia
orkestri kontsertmeistritest. 1998.aastast on ta oma sünnilinna Narva
Sümfooniaorkestri kontsertmeister ja 2011. aastast Pärnu Ooperi orkestri
kontsertmeister.
Dirigent ja heliloojaAndrus Kallastuon teinud koostööd paljude suurepäraste
muusikutega Eestis, Soomes, Saksamaal, Šveitsis, Prantsusmaal ja mujal
Euroopas ning tegutsenud erinevate muusikafestivalide ja kollektiivide
kunstiline juhina Eestis ja Soomes. Muusikalise kogemuse, stiilitaju ja
teadmiste poolest on Andrus Kallastu silmapaistvalt mitmekülgne:
interpreedina on ta esitanud teoseid gregoriaanikast kuni
ultramoodsate interdistsiplinaarsete kompositsioonideni ning olnud hinnatud
barokk- ja klassikalise muusika interpreet. Tema meelisheliloojate hulka
kuuluvad nii Machaut, Bach, Mozart ja Richard Strauss kui ka Stravinski,
Boulez, Xenakis ja Ferneyhough. Dirigendi ja heliloojana tunneb Kallastu
suurt huvi inimhääle ja muusikateatri vastu ning klaverimängijana on ta
nõutud ansamblipartner nii lauljatele kui ka instrumentalistidele.
Pärnu
Ooperi orkestri tegevuse eesmärk on pakkuda pärnu publikule
maailmaklassikasse kuuluvaid heliteoseid, mis pärnu kontserdielus
tavaliselt ei kõla, tutvustada pärnu heliloojate loomingut ja võimaldada
pärnu interpreetidele kaalukaid esinemisvõimalusi nii Pärnus kui ka
väljaspool. Orkester esines esimest korda 1993. aastal, kui Pärnu Vanalinna
Põhikooli saalis kanti kontsertettekandena ette Wolfgang Amadeus Mozarti
Figaro pulm (dirigent Rolf Gupta). 1994. aastal toimunud sama ooperi
lavastust Endla teatris võib pidada ka Pärnu Linnaorkestri esimeseks
faktiliseks esinemiseks. 2011. aasta kannatusajal kandis orkester ette
C.Ph.E.Bachi flöödikontserdi d-moll ning Luigi Boccherini vokaalteose
Stabat Mater. Solistidena esinesid pärnakatest flötist Leonora Palu ja
sopran Kai Kallastu. Pärnu Ooperi orkestrit juhatas Andrus Kallastu.
o
5. jaanuaril 1993 asutatudPärnu Ooperon eriilmeliste produktsioonidega
pakkunud kvaliteetset musitseerimist ja intrigeerivaid teatrilahendusi. Lisaks ooperiajaloo standardrepertuaarile võib
Pärnu Ooperi etenduste hulgas leida müsteeriumilaadseid kiriklikke
kompositsioone, nüüdisooperit, perfoomenseid, multimeediumietendusi,
dramatiseeritud kontserte ja eksperimentaalset muusikateatrit. Pärnu Ooperi tuuma moodustab heliloojatest,
interpreetidest, kirjanikest, visuaalkunstnikest, näitlejatest ja teistest
loovisikutest koosnev rahvusvaheline Repoo Ensemble, mille eesmärgiks on
originaalse repoo-ooperi kontseptsiooni realiseerimine. Pärnu Ooperi kunstiline juht on helilooja ja
dirigent Andrus Kallastu.