Ajakava

Teated

Ajalugu

Suveaaria

Pärnu Vanalinna õu

Musica Sacra

Artistid

Pärnu Ooperistuudio oooo oooo oooo oooo

Toetajad

Kontakt

Reklaampind

 

 

> Eesti

> English oooo       

> Suomi

 

 

 

Esileht > Musica Sacra > Musica Sacra sügis 2012 > Abonement 007 > Abonement 007 arhiiv >

Ooo

MUSICA SACRA

Kohtumispaik laupäeval kell neli

 

MUSICA SACRA on pärnu professionaalsete muusikute kontserdisari, mille eesmärk on kanda ette pärnu heliloojate muusikat, anda pärnu interpreetidele võimalus teostada kunstiliselt eredaid kontserdikavu, kaasata pärnakatele lisaks kõrgel tasemel külalismuusikuid ning viia kontserdiprojekte Pärnust välja. Kontserdid toimuvad laupäeviti kell neli Pärnu Eliisabeti kirikus. Pärast iga kontserti toimub esinejate ja publiku vestlusring. Kontserdisarja korraldab Pärnu Ooper ja kava koostatakse Pärnu Vikis.

 

Kontserdisarjaga MUSICA SACRA jätkub sügisel 2010 alanud Pärnu Ooperi kontserdisarja ABONEMENT 007 regulaarsete süvamuusikakontsertide traditsioon. Sarja kunstiline juht on Andrus Kallastu.

 

 

MUSICA SACRA

Sügis 2012

Kohtumispaik laupäeval kell neli

 

Laupäeviti, 8.9-24.11.2012 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikus (Nikolai 22)

 

 

L 08.09.2012

16.00

MARIA ELU. Hindemith                          NB! Kontsert toimub Uue Kunsti Muuseumis

Kai Kallastu (sopran), Andrus Kallastu (klaver)

L 15.09.2012

16.00

VÄSINUD KUU. Jolivet, Kallastu, Ligeti, Lorentzen, Sink

Leonora Palu (flööt), Andrus Kallastu (orel)

L 22.09.2012

16.00

B-VITAMIIN. Buxtehude, Bieber, Bach, Benda, Beethoven, Brahms, Bartok

Leena Laas (viiul), Tuuliki Jürjo (orel)

L 29.09.2012

16.00

FORCE MAJEURE. Bach, Varres (esiettekanne)

Aare Tammesalu (tšello), Ardo Ran Varres (elektroonika)

L 06.10.2012

16.00

ORELIKONTSERT. Byrd, Gabrieli, Gibbons, Gringy,  Merulo

Marju Riisikamp (orel)

L 13.10.2012

16.00

AINULT BACH

Leena Laas (barokkviiul, viiul), Ines Maidre (orel)

L 20.10.2012

16.00

TŠAIKOVSKI VOKAALDUETID

Tatjana Drobõševa (sopran), Izida Galimova (metsosopran), Tamara Bartšaninova (klaver)

L 27.10.2012

16.00

AJATU KLASSIKA. Debussy, Hahn, Montsalvatge, Saint-Saëns

Kai Kallastu (sopran), Leonora Palu (flööt), Andrus Kallastu (klaver)

 

L 03.11.2012

16.00

VAIKIMINE OLEKS VALE... Klassikat Oleg Pissarenko seades

Kersti Ala-Murr (sopran), Jaak Lutsoja (akordion), Lilian Jõesaar (klavessiin), Tõnu Jõesaar (tšello)

L 10.11.2012

16.00

HÕIMURAHVASTE KLASSIKA. Bartok, Kareva, Tormis     JÄÄB ÄRA !

Kristina Kriit (viiul), Diana Liiv (klaver)

L 17.11.2012

16.00

TRIVIUM. Eespere, Tüür, Vähi, Palu

Leonora Palu (flööt), Indrek Palu (viiul), Kristo Käo (kitarr)

L 24.11.2012

16.00

JING. Holst, Kallastu, Murail, Sciarrino, Tavener

Kai Kallastu (sopran), Talvi Nurgamaa (vioola), Andrus Kallastu (elektroonika)

Pärast kontserti toimub esinejate ja publiku vestlusring

 

 

Üksikpääse 7 eurot müügil pool tundi enne kontserdi algust kohapeal ning Piletilevis ja Piletimaailmas

Abonementpääse 24 eurot, müügil Piletilevis ja Piletimaailmas, annab õiguse külastada sarja kõiki sügishooaja 2012 kontserte

 

Kontserdisarjaga liitub publikukoolitusprogramm õpilastele, info ooper@parnu.ee

 

Koostöös: Eesti Kultuurkapital, Pärnu linn, Pärnu Eliisabeti kogudus, Pärnu Ooper

 

o

 

5. jaanuaril 1993 asutatud Pärnu Ooper on eriilmeliste produktsioonidega pakkunud kvaliteetset musitseerimist ja intrigeerivaid teatrilahendusi.
Lisaks ooperiajaloo standardrepertuaarile võib Pärnu Ooperi etenduste hulgas leida müsteeriumilaadseid kiriklikke kompositsioone, nüüdisooperit, perfoomenseid, multimeediumietendusi, dramatiseeritud kontserte ja eksperimentaalset muusikateatrit.
Pärnu Ooperi kunstiline juht on helilooja ja dirigent Andrus Kallastu
.

 

 

L 8.9.2012 kell 16.00 Pärnu Uue Kunsti Muuseum

MARIA ELU. Kavas Hindemith

 

 

 

Kai Kallastu (sopran)

Andrus Kallastu (klaver)

 

 

Kava

 

Paul Hindemith (1895-1963) ”Das Marienleben”, op.27 (1922-1923), uus versioon (1948)

Tekst: Rainer Maria Rilke ”Das Marienleben”, (1912)

 

1. Geburt Mariä – Maria sünd

2. Die Darstellung Mariä in Tempel – Maria ilmutus templis

3. Mariä Verkündigung – Maria ilmutus

4. Mariä Heimsuchung – Maria külaskäik

5. Argwohn Josephs – Joosefi kahtlus

6. Verkündigung über den Hirten – Ilmutus karjastele

7. Geburt Christi – Kristuse sünd

8. Rast auf der Flucht in Ägypten – Puhkehetk põgenemisel Egiptusesse

9. Von der Hochzeit zu Kana – Kaana pulmast

10. Vor der Passion – Enne kannatust

11. Pietà – Kannatus

12. Stillung Mariä mit dem Auferstandenen – Maria ühinemine ülestõusjatega

13. Vom Tode Mariä I – Maria surmast I

14. Vom Tode Mariä II – Maria surmast II

15. Vom Tode Mariä III – Maria surmast III

 

Kontserdil kõlava laulutsükli ”Maria elu” idee on joonistada Jumalaema elu tervikkaar. Kompositsioonis on ühendatud Rainer Maria Rilke kõrgintellektuaalne ning Wendy Virgo tavastiil. Kuigi kompositsioon on Mariast, on selle keskmes siiski Jeesus. Wendy Virgo sõnadega: ”Kui kirjutasin Mariast, tundsin, et teema juhatas mind kõrvalekaldumatult Jeesuse juurde. Pilku oli keeruline suunata vaid Mariale, kuna Maria kogu elu sihiks oli Jeesus!”

 

 

Sopran Kai Kallastu on õppinud laulmist Metropolia Ülikoolis Soomes ning osalenud paljudel meistrikursustel. Tema õpetajateks on olnud Malle Raid, Matti Pelo, Johanna Bister ja Irina Gavrilovici. Ta on esinenud ooperilaulja, muusikateatriartisti, kammermuusiku ja mitmete orkestrite solistina. Tema repertuaar hõlmab teoseid renessansist nüüdismuusikani ning ta on olnud mitmete heliloojate eksperimentaalsete vokaalteoste esmaesitaja. Ta on olnud Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat aastatel 2009, 2010 ja 2012. (http://www.kallastu.ee)

 

Helilooja ja dirigent Andrus Kallastu on teinud koostööd paljude suurepäraste muusikutega Eestis, Soomes, Saksamaal, Šveitsis, Prantsusmaal ja mujal Euroopas ning tegutsenud erinevate muusikafestivalide ja kollektiivide kunstiline juhina Eestis ja Soomes. Muusikalise kogemuse, stiilitaju ja teadmiste poolest on Andrus Kallastu silmapaistvalt mitmekülgne: interpreedina on ta esitanud teoseid gregoriaanikast ultramoodsate interdistsiplinaarsete kompositsioonideni ning olnud hinnatud barokk- ja klassikalise muusika interpreet. Tema meelisheliloojate hulka kuuluvad nii Machaut, Bach, Mozart ja Richard Strauss kui ka Stravinski, Boulez, Xenakis ja Ferneyhough. Nii dirigendi kui ka heliloojana tunneb Kallastu suurt huvi inimhääle ja muusikateatri vastu ning klaverimängijana on ta nõutud ansamblipartner nii lauljatele kui ka instrumentalistidele. (http://www.kallastu.ee)

 

 

L 15.09.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

VÄSINUD KUU. Kavas Jolivet, Kallastu, Ligeti, Lorentzen, Sink

 

 

 

Leonora Palu (flööt)

Andrus Kallastu (orel)

 

väsimus ... kuu ... palved ... mere jõud

 

 

KAVA

 

Andrus Kallastu (1967)

            Aaria Mull' küllalt sai / Ich hab’ genug (2000), versioon flöödile ja orelile (2009)

 

Kuldar Sink (1942-1995)

            Süit nr. 1 sooloflöödile (1964)

 

Bent Lorentzen (1935)

            Kuu / Luna orelile (1985)

 

Andre Jolivet (1905-1974)

            Kolm osa teosest Viis loitsu / Cinq Incantations sooloflöödile (1936/1937)

                        1. Et kohtumine vahetalitajatega oleks rahumeelne / Pour accueillir les négotiateurs - et que l'entrevue soit pacifique

                        3. Et lõikus oleks rikkalik / Pour que la moisson soit riche qui naîtra des sillons que le laboureur trace

                        4. Et maailm ja selle olevused oleks ühendatud headuses... / Pour une communion sereine de l'être avec le monde

 

György Ligeti (1923)

            Maht / Volumina orelile (1962/1966)

 

 

Flötist Leonora Palu tegutseb aktiivselt kammermuusikuna. Erinevad kontserdiprojektid on viinud teda konkurssidele ning festivalidele Leetu, Soome, Rootsi, Austriasse, Saksamaale ja Itaaliasse. Aastatel 2001-2008 töötas ta Rahvusooperis Estonia orkestrandina. Hetkel töötab ta Pärnu Linnaorkestris, esinedes pidevalt ka orkestrisolistina. Flötist on nüüdismuusikat ja eksperimentaalset muusikateatrit viljeleva Repoo Ensemble liige. Samuti tegutseb ta produtsendina ning originaalsete ning eksperimentaalsete muusikaliste sündmuste korraldajana. Nende hulgas näiteks erinevaid kunstiliike ühendava kontserdisarja „Vaata muusikat, kuula kunsti“ kunstilise juhina.

 

Helilooja ja dirigent Andrus Kallastu on teinud koostööd paljude suurepäraste muusikutega Eestis, Soomes, Saksamaal, Šveitsis, Prantsusmaal ja mujal Euroopas ning tegutsenud erinevate muusikafestivalide ja kollektiivide kunstiline juhina Eestis ja Soomes. Muusikalise kogemuse, stiilitaju ja teadmiste poolest on Andrus Kallastu silmapaistvalt mitmekülgne: interpreedina on ta esitanud teoseid gregoriaanikast ultramoodsate interdistsiplinaarsete kompositsioonideni ning olnud hinnatud barokk- ja klassikalise muusika interpreet. Tema meelisheliloojate hulka kuuluvad nii Machaut, Bach, Mozart ja Richard Strauss kui ka Stravinski, Boulez, Xenakis ja Ferneyhough. Nii dirigendi kui ka heliloojana tunneb Kallastu suurt huvi inimhääle ja muusikateatri vastu ning klaverimängijana on ta nõutud ansamblipartner nii lauljatele kui ka instrumentalistidele. (http://www.kallastu.ee)

 

 

L 22.09.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

B-VITAMIIN. Kavas Buxtehude, Bieber, Bach, Benda, Beethoven, Brahms, Bartok

 

 

 

Leena Laas (viiul)

Tuuliki Jürjo (orel)

 

 

Kava

 

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Prelüüd ja fuuga d-moll

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Sonaat nr.2 A-duur BWV 1015 (1719)

I Dolce

II Allegro

III Andante un poco

IV Presto

 

Heinrich Ignaz Franz von Bieber (1644-1704)

Passacaglia "Kaitseingel" ("Schutzengel") g-moll (1676) (sooloviiulile)

 

Léon Boëllmann (1862-1897)

Gooti süit (1895)

I Introduktsioon-koraal

II Gooti menuett

 

Ludvig van Beethoven (1770-1827)

Romanss G-duur op. 40 (1800)

 

Johannes Brahms (1833-1897)

Valss op. 39 nr. 15 (1865)

 

Béla Bartók (1881-1945)

Rumeenia rahvatantsud (1915), 6 osa

 

Kontserdil kõlavate teoste loojaid ühendab perekonnanime esitäht B:

 

Dietrich Buxtehudet (1637 - 1707) loetakse üheks kaalukamaks Põhja-Euroopa barokki esindavaks heliloojaks Heinrich Schützi ja Johann Sebastian Bachi ajastute vahepeal. Buxtehude oli Bachi õpetaja ja suur eeskuju.

 

Johann Sebastian Bachi (1685-1750) võib pidada tähtsaimaks saksa baroki ja võib-olla kõigi aegade suurimaks heliloojaks üldse. Tema unikaalsed sonaadid viiulile ja obligaathäälele täidavad erilise koha 18. sajandi instrumentaalmuusikas. Säilitades barokiajastu tunnusjooni, rajasid nad teed viini klassikalisele sonaat-allegrole, mis kristalliseerus Haydni, Mozarti ja Beethoveni sonaatides.

 

Ignaz Franz von Biber (1644-1704) oli Tšehhi-Austria helilooja, kelle looming mängis tähtsat rolli viiulimängu arenguloos. Tema müsteeriumilaadsesse viiulisonaatide tsüklisse "Roosipärjasonaadid" kuuluv Passacaglia on üks esimesi sooloviiulile kirjutatud teoseid.

 

Léon Boëllmann (1862-1897) oli prantsuse helilooja, kelle vähestest oreliteostest tuntuim, Gooti süit, on tänaseni populaarseim teos orelivirtuooside repertuaaris.

 

Ludvig van Beethoveni (1770-1827) omaaegne tuntus pianistina varjutab tihti fakti, et ta oli ka võimekas viiuldaja. Beethoveni Romanss G-duur tõendab peent instrumenditundmist.

 

Johannes Brahms (1833-1897) virtuoosse pianistina esitas enamuse oma teostest esiettekannetel ise. Ka tegi ta tihedat koostööd oma aja parimate interpreetidega, kellest üks oli näiteks Clara Schumann. Schumanni vastu tundis Brahms erilist sümpaatiat. See ajendas teda kirjutama muusikat neljale käele, et musitseerida koos oma muusaga. Nii sündisid näiteks kuulsad valsid op. 39.

 

Béla Bartók (1881-1945) oli ungari helilooja, pianist ja folklorist. Rahvamuusika uurimine oli Bartókile muusika kirjutamisel otsustava tähtsusega. Ta avastas, et enamus tema kogutud rahvamuusikast põhines vanadel kirikulaadidel, sisaldades omapäraseid rütme ja tempolist vabadust.

 

Loodetavasti mõjuvad nende muusikaajaloo suurkujude mitmekesise karakteriga teosed kui tunnine B-vitamiini kuur!


Viiuldaja Leena Laas on esinenud solisti ja ansamblistina Eestis, Soomes, Rootsis, Venemaal ja Saksamaal ning arvukatel kontsertidel esitanud lisaks klassikalisele põhirepertuaarile ka palju eesti muusikat. Koostöös Nata-Ly Sakkosega on valminud CD “Poème d’amour”. Ta on olnud mitmete orkestrite ja projektikollektiivide liige: Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Rahvusooper Estonia orkester, Kremerata Baltica, Tallinna Kammerorkester, Jyväskylä Linnaorkester. 2001-2002 oli Leena Laas üks Rahvusooper Estonia orkestri kontsertmeistritest. 1998. aastast on ta oma sünnilinna Narva Sümfooniaorkestri kontsertmeister ja 2011. aastast Pärnu Ooperi orkestri kontsertmeister ning Klaaspärlimäng Sinfonietta liige. Leena Laas on täiendanud end nimekate professorite juhendamisel arvukatel meistrikursustel: Tallinnas ja Pärnus (Igor Bezrodnõi Moskvast, Sigiswald Kuijken Belgiast, Anatoli Reznikovski Peterburi konservatooriumist) ning Pariisi Konservatooriumis (prantsuse professorid Regis Pasquier’ ja Gérard Poulet). Lisaks on ta osalenud barokkviiulivirtuoosi Anton Steck’i meistrikursusel Kölnis ja jätkab enesetäiendamist barokkviiuli guru Andrej Rešetini juures Peterburis. Leena Laas on Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat 2009, 2010 ja 2012. Lisaks aktiivsele interpreeditegevusele on Leena Laas viiulipedagoog ning juhendanud meistrikursusi ka Kokkolas (Soome). Praegu tegutseb ta Keila ja Nõmme Muusikakoolis viiuliõpetajana.

 

Tuuliki Jürjo on lõpetanud 1989. aastal Tallinna Riikliku Konservatooriumi muusikapedagoogika erialal ning 2010. aastal Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia magistrantuuri oreli erialal professor Andres Uibo oreliklassis. Talle on omistatud koorijuhi IV kategooria ja kirikumuusiku A kategooria. 1992-2000 oli ta Tartu Maarja koguduse organist ja kammerkoori Soli Deo Gloria dirigent. Alates aastast 2000 on ta Narva Aleksandri koguduse koorijuht–organist, Narva Eesti Gümnaasiumi muusikaõpetaja ning Narva Koorikooli oreliõpetaja. Ta tegutseb ka Eesti Kirikumuusika Liidu juhatuse esimehena. Organistina on ta esinenud Eestis, Soomes, Leedus, Rootsis, Saksamaal ja Prantsusmaal. Narva Aleksandri koguduse muusikajuhina organiseerib kontserte ja kontserdisarjasid Narvas ning Narva Kontserdi tegevjuhina üle kogu Eesti.

 

 

L 8.9.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

FORCE MAJEURE. Kavas Bach, Varres

 

 

 

Aare Tammesalu (tšello)

Ardo Ran Varres (fonogramm)

 

 

Kava

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Süit soolotšellole nr. 2 d-moll BWV 1008 (1721)

Prelude

Allemande

Courante

Sarabande

Manuet I & II

Gigue

 

Ardo Ran Varres (1974)

Force majeure tšellole ja fonogrammile (2012, esiettekanne)

 

 

vahel peame kõnelema iseendaga

esitama keerulisi küsimusi ja püüdma leida selgeid vastuseid

alati see ei õnnestu, vähemalt sõnades mitte

siis tuleb appi muusika - universaalne ja samas nii mõjuv, abstraktne ja

ometi paljuütlev, lohutav ja kõike mõistev ...

 

Kontsert on pühendatud parvlaeval Estonia hukkunute mälestusele.

 

 

Vabakutseline helilooja ja näitleja Ardo Ran Varres on õppinud Tallinna Muusikakeskkoolis ja Eesti Muusikaakadeemia Kõrgemas Lavakunstikoolis. 2009-2011 täiendas ta end EMTA kompositsiooniosakonna magistrantuuris Helena Tulve õpilasena. Ta on töötanud näitlejana Rakvere Teatris ja Eesti Draamateatris. 2003-2011 töötas ta Eesti Draamateatri muusikaala juhatajana. Näitlejana on ta Eestis, Soomes, Taanis ja Saksamaal mänginud üle kolmekümnes rollis ning teinud kujunduse üle viiekümnele lavastusele, filmile, seriaalile ja kuuldemängule. Ta on teinud koostööd paljude eesti ja külalislavastajatega erinevates teatrites ning kirjutanud muusikat nii klassikalistele, eesti algupärastele kui ka muude maade kaasaegsetele näidenditele. Koos Peeter Raudsepa ja Toomas Suumaniga on ta kirjutanud muusikali Aino Perviku noorteloo "Arabella ja Taaniel" ainetel. Tema teatrimuusikat on ilmunud plaatidel "Macbeth" (2001) ning "Arabella ja Taaniel" (2003). Tema loomingut on korduvalt auhinnatud. 2004. aastal sai ta Eesti Draamateatri kolleegipreemia Ilu-Ants. Aastast 2007 kuulub ta Eesti Heliloojate Liitu. Oma teose "Force majeure" kohta on ta öelnud: "Miks ei laabu asjad alati nii nagu me soovime? Mis saab siis, kui sündmused arenevad vastupidiselt meie tahtmisele, ootusele ja soovidele? Millised parameetrid on jõul, mille kohta me ütleme „vääramatu”?"

 

Tšellist Aare Tammesalu tegutseb vabakutselise solisti ja kammermuusikuna, esitades nii klassikalist repertuaari kui ka nüüdismuusikat. Lisaks on ta aktiivne kontserdikorraldaja ja pedagoog. Tammesalu õppis tšellomängu Tallinna Muusikakeskkoolis Laine Leichteri klassis ja Tallinna Riiklikus Konservatooriumis Ivo Juuli ja Toomas Velmeti juures. Hiljem täiendas end Eesti Muusikaakadeemia magistrantuuris Peeter Paemurru juhendamisel. Tammesalu on soleerinud paljude orkestrite solistina Eestis ja mujal ning on Tobiase Keelpillikvarteti ja ansamblite Resonabilis ning Reval Ensemble liige. Ta on paljude kaasaegsete heliloojate teoste esmaesitaja. Tammesalu on Rahvusvahelise Artur Kapi Ühingu aseesimees ning Eesti Interpreetide Liidu ja Eesti Kultuurkapitali 2012. aasta stipendiaat. (http://tammesalu.com/)

 

 

L 6.10.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

ORELIKONTSERT. Kavas Byrd, Gabrieli, Gibbons, Gringy,  Merulo

 

 

 

Marju Riisikamp (orel)

 

 

Kava

 

Nicolas de Grigny (1672-1703)

Dialogue

Récit de tierce en taille (Gloria)

Dialogue sur les grands Jeux

Cromorne en taille à 2. parties

/Premier Livre d´orgue, 1699/

 

Orlando Gibbons (1585-1625)

Fantazia of foure parts

 

William Byrd (1540-1623)

Fancy in G (Musica Britannica)

 

Andrea Gabrieli (ca 1515-1586)

Praeludium 1. tono

Ricercare 7. tono

 

Claudio Merulo (1533-1604)

Toccata Quinta del 2. tono (Libro I)

 

Giovanni Gabrieli (ca 1557-1612)

Ricercare del 7. e 8. tono

Canzona 9. e 10. tono

 

 

Marju Riisikamp sai 1982. aastal pianisti diplomi Tallinna Riiklikus Konservatooriumis (dots. Virve Lippus) ning täiendas end seejärel oreli (Hugo Lepnurm) ja klavessiini erialal nii Eestis kui raja taga. Tema õpetajateks arvukatel meistrikursustel on olnud Christopher Stembridge, Luigi Ferdinando Tagliavini, Pieter van Dijk, Marieke Spaans ja Edoardo Bellotti. Ta on osalenud paljude vanamuusikaansamblite töös, töötanud lektorina EMTAs ning continuo-mängijana Riia ooperis. Arvukad esinemised nii solisti kui ka ansamblistina on teda viinud Soome, Rootsi, Venemaale, Leetu, Lätti, Saksamaale ja Itaaliasse.Ta on andnud välja kaks CD-d: Espressione ja Renaissance organ music from England and Italy. Ta oli 2010. aastal Eesti Interpreetide Liidu ja Kultuurkapitali stipendiaat ning käesoleval ajal õpib EMTAs doktoriõppes.

 

 

L 6.10.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

AINULT BACH

 

 

 

Leena Laas (barokkviiul, viiul)

Ines Maidre (orel)

 

 

Kava

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

 

Piece d'orgue BWV 572 orelile (1705–06)

 

Sonaat sooloviiulile nr.1 g-moll BWV 1001 (1703) (barokkviiul)

I Adagio

II Allegro

III Andante

IV Allegro

 

Prelüüd ja fuuga d moll BWV 539 orelile

 

Sonaat nr.1 h-moll BWV 1014 (1718) viiulile ja obligaathäälele

I Adagio

II Fuga (Allegro)

III Siciliana

IV Presto

 

Tokaata d moll BWV 565 orelile

 

Aaria orkestrisüidist nr.3 D-duur (1729-30)

 

 

Oma eluajal ja veel 18. sajandi lõpupoolel oli Johann Sebastian Bachi looming tuntud võrdlemisi kitsas asjatundjate ringis. Heliloojana hakati Bachi laia publiku poolt tunnustama alles 19. sajandi esimesel poolel. Praegu peetakse teda barokiajastu üheks põhiliseks heliloojaks ning üheks suuremaks heliloojaks terves muusikaajaloos üldse. Leitakse ka, et Bachi loominguga algas saksa klassikalise muusika kõrgaeg. Tänapäeva Eesti interpreetide kontserdikavades kuuleb Bachi muusikat siiski üllatavalt vähe. Nii võikski öelda, et Bachist rääkimise asemel võiks tema loomingut rohkem mängida ja kuulata.

 

Viiuldaja Leena Laas on esinenud solisti ja ansamblistina Eestis, Soomes, Rootsis, Venemaal ja Saksamaal ning arvukatel kontsertidel esitanud lisaks klassikalisele põhirepertuaarile ka palju eesti muusikat. Koostöös Nata-Ly Sakkosega on valminud CD “Poème d’amour”. Ta on olnud mitmete orkestrite ja projektikollektiivide liige: Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Rahvusooper Estonia orkester, Kremerata Baltica, Tallinna Kammerorkester, Jyväskylä Linnaorkester. 2001-2002 oli Leena Laas üks Rahvusooper Estonia orkestri kontsertmeistritest. 1998. aastast on ta oma sünnilinna Narva Sümfooniaorkestri kontsertmeister ja 2011. aastast Pärnu Ooperi orkestri kontsertmeister ning Klaaspärlimäng Sinfonietta liige. Leena Laas on täiendanud end nimekate professorite juhendamisel arvukatel meistrikursustel: Tallinnas ja Pärnus (Igor Bezrodnõi Moskvast, Sigiswald Kuijken Belgiast, Anatoli Reznikovski Peterburi konservatooriumist) ning Pariisi Konservatooriumis (prantsuse professorid Regis Pasquier’ ja Gérard Poulet). Lisaks on ta osalenud barokkviiulivirtuoosi Anton Steck’i meistrikursusel Kölnis ja jätkab enesetäiendamist barokkviiuli guru Andrej Rešetini juures Peterburis. Leena Laas on Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat 2009, 2010 ja 2012. Lisaks aktiivsele interpreeditegevusele on Leena Laas viiulipedagoog ning juhendanud meistrikursusi ka Kokkolas (Soome). Praegu tegutseb ta Keila ja Nõmme Muusikakoolis viiuliõpetajana.

 

Ines Maidre muusikaline haridustee sai alguse klaveriõpingutest Tallinna Muusikakeskkoolis ja jätkus klaveri ja oreli erialal Eesti Muusikaakadeemias professorite Bruno Luki ja Hugo Lepnurme käe all (diplom cum laudemõlemal erialal). Aastatel 1989–1991 jätkas ta õpinguid Prantsusmaal Daniel Rothi juures (diplom Prix d’Excellence). Lisaks sellele on ta täiendanud ennast arvukatel meistrikursustel. 1991. aastal saavutas Ines Maidre esikoha Concours Musicale d’Ile de Fance’il Versaille’s (Premier Prix Unanimite). Ta on esinenud arvukate soolokontsertidega nii kodu- kui välismaal, sealhulgas sellistes kuulsates katedraalides nagu Westminster Abbey Londonis ja Notre-Dame Pariisis. Tema repertuaar on ulatuslik ja mitmekesine, sisaldades muusikat eri aegadest ja stiilidest. Lemmikvaldkonnaks on prantsuse muusika. Põnevaks on peetud Ines Maidre nüüdismuusikatõlgitsusi, samuti on ta olnud mitmete eesti oreliteoste esmaesitaja. Ka paljude orkestriteoste (Poulenci, Jongeni, A. Kapi orelikontserdid) orelipartiid on kõlanud Ines Maidre esituses. Ines Maidre on salvestanud orelimuusikat raadiotele ja firmadele Forte ja Antes. 1994. aasta ETV filmis eesti oreliheliloojast Peeter Südast esitas ta enamiku helilooja oreliteostest. Omanäoliste kontserdikavade (“Luigelaulud orelile”, “Katedraali aknad”, “Hümnimuusika läbi aegade” jt) ning eesti orelimuusika helisalvestuste eest pälvis Ines Maidre 1995. aastal Eesti Kultuurkapitali aastapreemia. Praegu tegutseb Ines Maidre Griegi Akadeemia õppejõuna Bergenis, Norras.

 

 

L 20.10.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

TŠAIKOVSKI VOKAALDUETID

 

 

 

Duett Klassika:

Tatjana Drobõševa, sopran

Izida Galimova, metsosopran

Tamara Bartšaninova, klaver

 

 

Kava

 

Pjotr Tšaikovski (1840-1893)

Koidik (Рассвет), duett, tekst I.Surikov

Pisarad (Слёзы), duett, tekst F.Tjutšev

Aiakeses, tiigi kõrval (В огороде, возле броду…), duett, tekst I.Surikov

Meile särasid tähed (Нам звёзды кроткие сияли…), tekst A.Pleštšev

See oli varakevadel (То было раннею весной…), tekst A.K.Tolstoi

Serenaad (Серенада), tekst Paul Collin (tõlge A.Gortšakova)

Miks? (Отчего?), tekst L.Mei

Mustlaslauluke (Песня цыганки), tekst J.Polonski

Ei, vaid see, kes teadis (Нет, только тот, кто знал), tekst J.Goethe (tõlge L.Mei)

Päev koidab (День ли царит), tekst A.Anihhin

Õhtu (Вечер), duett, tekst I.Surikov

Lisa ja Polina duett ooperist Padaemand (Пиковая дама)

 

 

Duett Klassika on 1999. aastal asutatud rahvusvaheline ansambel, mille moodustavad Tatjana Drobõševa (sopran, Ivangorod) ja Izida Galimova (metsosopran, Narva). 2002. aastal sai duett Bulgaarias toimunud rahvusvahelisel klassikalise muusika interpretatsiooni konkursil laureaadi tiitli. 2003. aastal sai duett Tallinnas toimunud Izabella Jurjeva nimelise vene romansside esitajate rahvusvahelise konkursi laureaadiks. 2010. aastal sai duett konkursil "Kaunas Musica religiosa" hõbediplomi. Duett osaleb aktiivselt Narva-Ivangorodi piirkonna muusikaelus, olles tihti solistiks kantaatide, missade ja teiste suurvormide esitamisel. Tihedat koostööd tehakse organist Tuuliki Jürjo ja Narva Koorikooli kooridega. Märkimisväärne on rohkete vaimuliku muusika kontsertide andmine igal aastal Narva Aleksandri kirikus. Välja on antud ka CD-plaat Duett. Dueti repertuaar on mitmekesine, ulatudes vanameistritest kaasaegsete autoriteni. Esinetud on mitmel pool Eestis, Soomes ja Venemaal.

 

Sopran Tatjana Drobõševa on lõpetanud Sankt-Peterburi Riikliku Kultuuri- ja Kunstide Ülikooli kooridirigeerimise osakonna. Ta on osalenud mitmetel soololaulu meistrikursustel. Töötab Ivangorodi Lastemuusikakoolis soololaulu õpetajana, Narva Koorikoolis koormeistrina ning Ivangorodi Püha Kolmainu kirikus lauljana. Ta on andnud nii soolokontserte kui ka osalenud ansamblites. Ansambli „Cantatores Narvensis“ lauljana sai ta 2010 konkursil „Kaunas Musica Religiosa“ kulddiplomi.

 

Metsosopran Izida Galimova on lõpetanud EMTA kammerlaulu magistrantuuri Tiiu Levaldi klassis. Töötab Narva Ülestõusmise peakatedraalis lauljana. On osalenud mitmetel soololaulu meistrikursustel. Andnud nii soolokontserte kui osalenud ansamblites. Ansambli „Cantatores Narvensis“ lauljana sai 2010 konkursil „Kaunas Musica Religiosa“ kulddiplomi.

 

 

L 27.10.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

AJATU KLASSIKA. Kavas Debussy, Hahn, Montsalvatge, Saint-Säens

 

 

 

Kai Kallastu (sopran)

Leonora Palu (flööt)

Andrus Kallastu (klaver)

 

 

Kava

 

Cécile Chaminade (1857-1944)

Kontsertiino op.107 (1902)

 

Xavier Montsalvatge (1912-2002)

Cinco canciones negras (1945, Viis musta laulu)

Cuba dentro de un piano (Kuuba klaveris)

(Tekst: Rafael Alberti Merello)

Punto de Habanera (Siglo XVIII) (Habanera olemus, 18.sajand)

(Tekst: Néstor Luján y Fernández)

Chévere (Mees noaga)

(Tekst: Nicolas Guillén)

Canción de cuna para dormir a un negrito (Unelaul väiksele mustale poisile)

(Tekst: Ildefonso Pereda Valdés)

Canto negro (Must laul)

(Tekst: Nicolas Guillén)

 

Gabriel Fauré (1845-1924)

Fantaasia flöödile ja klaverile op.79 (1898)

 

Reynaldo Hahn (1874–1947)

Si mes vers avaient des ailes (1888) Victor Marie Hugo tekstile

L’heure exquise (1889-90) laulutsüklist Chansons grises Paul Verlaine’i tekstidele

L’enamourée (1892) Théodore Faullin de Banville’i tekstile

Fêtes galantes (1892) Paul Verlaine’i tekstile Mandoline kogumikust Fêtes galantes

D'une prison (1892) Paul Verlaine’i tekstile

À Chloris (1913) Théophile de Viau’ tekstile

 

Claude Debussy (1862-1918)

Claire de Lune / Kuuvalgus (1890) klaveripalade tsüklist Suite Bergamasque Anne Christophersoni

seades flöödile ja klaverile

 

Camille Saint-Saëns (1835-1921)

Violons dans le soir (1907), Anna de Noailles’ (Anna Elizabeth Mathieu, Comtesse de Noailles (1876-1933))

poeemi põhjal

 

 

Hispaania helilooja Xavier Montsalvatge oli üks mõjukamaid isikuid 20. sajandi Kataloonia muusikaelus. Tema heliloomingu stiil muutus tema elu jooksul korduvalt. 1940ndatel oli ta mõjutatud Wagnerist ja kaksteisthelitehnikast, mida leiab sellel perioodil palju ka teiste kataloonia heliloojate muusikast. 1950ndatel alanud tihe suhtlemine prantsuse heliloojate Olivier Messiaeni ja Georges Auriciga viis oluliste muutusteni ka loomingus. Ta hakkas kirjutama vabapolüfoonilist muusikat. Montsalvatge elu lõpupoolel kirjutatud teosed on mõjutatud avangardismist. Montsalvatge rikkalikus loomingus leiab nii oopereid, orkestriteoseid kui ka kammermuusikat. Kavas kõlavate “Viie musta laulu” (1945) jaoks leidis ta inspiratsiooni Antillide piirkonna rahvamuusikast. Xavier Montsalvatge tegutses ka kriitiku ja õppejõuna.

 

Prantsuse muusika suurkujude Gabriel Fauré, Camille Saint-Saënsi ja Claude Debussy kõrval on Venetsueelas sündinud saksa-juudi-hispaania päritolu Reynaldo Hahn (1875-1947) Eesti kultuuriruumis praktiliselt tundmatu. Hahn oli dirigent, helilooja ja muusikakriitik, kes asus juba kümneaastaselt õppima Pariisi Konservatooriumi. Tema heliloominguõpetajateks olid Jules Massenet, Charles Gounod ja Camille Saint-Saëns. Hiljem töötas Hahn aastaid Pariisi Ooperi dirigendina, kus tema lemmikheliloojaks oli Mozart, kelle oopereid ta juhatas ka 1920ndatel Salzburgi Festivalil. Hahnist räägitakse kui seltskonnalõvist, kes laulis ja saatis end ise klaveril, sigar suunurgas. Tema hingesööbivate meloodiatega laululooming on varjundirohke, peen ja intelligentne. Seda on kritiseeritud ka kui konservatiivset, tahapoolevaatavat. Samas oli historitsism 19. sajandi lõpu, 20. sajandi vahetuse paiku moes ka muudes kunstivaldkondades.


Sopran Kai Kallastu on õppinud laulmist Metropolia Ülikoolis Soomes ning osalenud paljudel meistrikursustel. Tema õpetajateks on olnud Malle Raid, Matti Pelo, Johanna Bister ja Irina Gavrilovici. Ta on esinenud ooperilaulja, muusikateatriartisti, kammermuusiku ja mitmete orkestrite solistina. Tema repertuaar hõlmab teoseid renessansist nüüdismuusikani ning ta on olnud mitmete heliloojate eksperimentaalsete vokaalteoste esmaesitaja. Ta on olnud Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat aastatel 2009, 2010 ja 2012. (http://www.kallastu.ee)

 

Flötist Leonora Palu tegutseb aktiivselt kammermuusikuna. Erinevad kontserdiprojektid on viinud teda konkurssidele ning festivalidele Leetu, Soome, Rootsi, Austriasse, Saksamaale ja Itaaliasse. Aastatel 2001-2008 töötas ta Rahvusooperis Estonia orkestrandina. Hetkel töötab ta Pärnu Linnaorkestris, esinedes pidevalt ka orkestrisolistina. Flötist on nüüdismuusikat ja eksperimentaalset muusikateatrit viljeleva Repoo Ensemble liige. Samuti tegutseb ta produtsendina ning originaalsete ning eksperimentaalsete muusikaliste sündmuste korraldajana. Nende hulgas näiteks erinevaid kunstiliike ühendava kontserdisarja „Vaata muusikat, kuula kunsti“ kunstilise juhina.

 

Helilooja ja dirigent Andrus Kallastu on teinud koostööd paljude suurepäraste muusikutega Eestis, Soomes, Saksamaal, Šveitsis, Prantsusmaal ja mujal Euroopas ning tegutsenud erinevate muusikafestivalide ja kollektiivide kunstiline juhina Eestis ja Soomes. Muusikalise kogemuse, stiilitaju ja teadmiste poolest on Andrus Kallastu silmapaistvalt mitmekülgne: interpreedina on ta esitanud teoseid gregoriaanikast ultramoodsate interdistsiplinaarsete kompositsioonideni ning olnud hinnatud barokk- ja klassikalise muusika interpreet. Tema meelisheliloojate hulka kuuluvad nii Machaut, Bach, Mozart ja Richard Strauss kui ka Stravinski, Boulez, Xenakis ja Ferneyhough. Nii dirigendi kui ka heliloojana tunneb Kallastu suurt huvi inimhääle ja muusikateatri vastu ning klaverimängijana on ta nõutud ansamblipartner nii lauljatele kui ka instrumentalistidele. (http://www.kallastu.ee)

 

 

L 3.11.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

VAIKIMINE OLEKS VALE… Kavas Pissarenko seades Bach, Grieg, Händel, Härma, Purcell, Ratkje, Sisask, Tally

 

 

 

Uue Muusika Kvartett

Kersti Ala-Murr (sopran)

Lilian Jõesaar (klavessiin)

Tõnu Jõesaar (tšello)

Jaak Lutsoja (akordion)

 

 

Kava

 

 

M. de Sainte-Colombe (ca. 1640–1700)

Le pleur / Nutt

 

H. Purcell (1659-1695) / arr. O. Pissarenko

Sweeter than roses / Magusam kui roosid

 

J. Lutsoja (1971)

Intro

 

M. Härma (1864-1941)/ arr. O. Pissarenko

Ei saa mitte vaiki olla (A. Haava)

Kui sa tuled too mul lilli (A. Haava)

 

S. Sisask (1968) / arr. Oleg Pissarenko

Ave Maria

 

J. S. Bach (1685-1750)

Süit nr.2 h-moll

Polonees

Badinerie

 

E. Grieg (1843-1907) / arr. O. Pissarenko

Solveigi laul (Peer Gynt op.23)

 

M. Tally (1976)

Teel olla on veel (D. Kareva)

 

M. Ratkje (1973) / F. Haltli (1975)

Tre tangos / Kolm tangot (G. Ekelöf)

Hemliga tecken / Salajane märk

Fanfar / Fanfaar

Då dagen var slut / Kui päev oli lôppenud

 

G. F. Händel (1685-1759)

ooper Rinaldo

Lascia ch’io pianga / Las ma nutan

 


Uue Muusika Kvarteti liikmete koostöö algas 2008. aastal, kui koostöös Eesti Kontserdiga esitati kava “Solveigi laul”. Aasta hiljem lisandus ansamblile klavessiin. Lisaks üksikkontsertidele on ansambel esinenud sarjas Ooper Raekojas ning osalenud Tallinna Talvefestivalil ja Rapla Kirikumuusikafestivalil. Ansambli repertuaari ja musitseerimist iseloomustavad uudsed kõlavärvid, erinevate stiilide sulandamine ja improvisatsioonilisus. Nii mõnelegi vanale tuntud palale on antud uus ja natuke teistsugune elu. Aastal 2010 valmis ansamblil Eesti Raadios salvestatud muusikast plaat "Vaikimine oleks vale...". Muusikateadlane Ene Pilliroog hindas plaati kõrgelt, kirjutades et "Oleg Pissarenko ja Jaak Lutsoja arranžeeringud on stiilsed, põhjamaiselt karged, peenekoeliselt viimistletud ning sügava, kohati lausa valus-kriipiva ja isiklikult kõnetava väljendusega. Just arranžeeringud loovad sellele "kirjule" kavale ühtse muusikalise aluse, mis võiks olla otsekui ajatu tulemine-olemine-minemine."

 

Sopran Kersti Ala-Murr on viimased 16 aastat elanud ja töötanud Norras. 2010 lôpetas ta sealses Stavangeri Ülikoolis Postgraduate Diploma programmi ning 2009. aastal sai ta samas magistrikraadi professor Elizabeth Norberg-Schulzi klassis. Samas koolis ôppis ta ka džässimprovisatsiooni ning pedagoogikat. Lisaks soolokontsertidele Lääne-Euroopas, Skandinaavias, Ameerikas ja Kanadas on lauljatar osalenud Rahvusooperi Estonia, EMTA ooperistuudio ning Karlsruhe Ooperikõrgkooli etendustes. Dirigent Per Kristian Skalstadi taktikepi all laulis ta Norras Wolfgang Amadeus Mozarti ooperis "La clemenza di Tito" Vitellia osa. Håkon Austbø juhatusel on ta esitanud Arnuld Schönbergi monodraama "Pierrot lunaire". Ta on esinenud Nordfjordi Ooperiorkestri, Pärnu Linnaorkestri, UiS'i ning Stavangeri Sümfooniaorkestri solistina. Samuti on teda kutsutud soleerima mitmetele norra festivalidele, näiteks Arvo Pärdi muusikafestival, “Hommage a Olivier Messiaen”, “Ny Musikk” Norras. Ta on olnud mitmete uudisteosete esiettekandja. Kersti Ala-Murr on olnud poolfinalist Rahvusvahelisel Ooperilauljate konkursil Rietis, "Iris Adami Corradetti" konkursil Paduas, Itaalias ning Vox Artise konkursil Rumeenias. 2005. aastal pälvis ta auhinnalise koha Hendrik Krummi nimelisel konkursil Eestis. 2008. aastal oli ta Stavangeri Ülikooli solistide konkursi võitjate hulgas. Tema märkimisväärsemate preemiate hulka kuuluvad ka Stavangeri Ülikooli kunstnikupreemia värvikate ja huvitavate interpreteeringute eest ning Fredrikstadi valla kultuuripreemia. Aastatel 2007 ja 2009 oli ta Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat. Tihedas koostöös akordionist Jaak Lutsojaga valmis tal aastal 2010 CD "Vaikimine oleks vale...".

 

Lilian Jõesaar on lôpetanud 1989 aastal Tallinna Riikliku Konservatooriumi (EMTA) Lilian Semperi klaveriklassis. Alates 1988 aastast töötab ta kontsertmeistrina Tallinna Ülikoolis ja aastast 2003 Rapla Muusikakoolis. Ta on mänginud vanamuusikaansamblis Rondellus (rataslüürat, portatiivorelit ja kastanjette). Klavessinistina osaleb ta ansambli Baltic Baroque ja teiste kammeransamblite töös.

 

Tõnu Jõesaar on õppinud tšellomängu Tallinna Muusikakeskkoolis Laine Leichteri ja Eesti Muusikaakadeemias Toomas Velmeti tšelloklassis. Ta on täiendanud ennast rahvusvahelistel kammeransamblite kursustel Rootsis ja Hollandis. Tõnu Jõesaar on olnud Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri ja Tallinna Kammerorkestri tšellorühma kontsertmeister, mänginud Tallinna Keelpillikvartetis ja kuulub keelpillikvartetti Noobel Nelik. Lisaks mängib ta ansamblites Tallinn Baroque, Tallinn Sinfonietta, Corelli Consort, Rondellus ja Baltic Baroque. Continuo-mängijana on Jõesaar osalenud Soome vanamuusikaorkestrite 6-korruse orkester ja Opus X töös. Ka tegi ta kaasa Läti Rahvusooperis lavastatud Händeli ooperis "Alcina", mille etendused toimusid ka Hispaanias ja Hongkongis.

 

Jaak Lutsoja on õppinud akordionit Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi muusikaklassis ja Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis. Alates 1997. aastast tegutseb ta vabakutselise muusikuna. 2001. aastast on ta ansambli Karavan liige. Osalenud muusikafestivalidel Jazzkaar ja konkurssidel, sealhulgas koos Erkki Otsmaniga Pariisis Edith Piafi nimelisel konkursil aastal 2005. 2005. aasta sügisest töötab ta Saue Muusikakooli akordioniõpetajana. 2007 valmis tal Eesti Kontserdi tellimusel koos Ursula Chillaud', Anto Peti ja Tõnu Jõesaarega soolokava "Teine pööre", mis koosnes kaasaegsest klassikalisest muusikat. Aastast 2010 töötab ta Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli pop-džässosakonna akordioniõpetajana ning 2011. aastast on ta Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia rütmimuusika ja akordionieriala õppejõud. Ta on esinenud nii solisti kui ka ansamblistina mitmes koosseisus duost orkestrini. Lisaks paljudele Euroopa riikidele on ta andnud kontserte Ameerikas ja Venemaal. Interpreedina viljeleb ta väga laia repertuaari pop-džässist kuni klassikalise ja kaasaegse klassikalise muusikani. 2010. aasta detsembris valmis tal oma muusikaga sooloplaat "Contrarian Grooving", mis valiti 2011. aasta septembris Euroopa džässraadio nädala plaadiks.

 

 

L 3.11.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik                                                                                                         JÄÄB ÄRA !

HÕIMURAHVASTE KLASSIKA. Kavas Bartok, Kareva, Tormis

 

 

 

Kristina Kriit (viiul)

Diana Liiv (klaver)

 

 

Kava

 

Bela Bartok

Viiulisonaat nr 1, 3. osa

 

Hillar Kareva

Neli tuult

 

jne

 

Kontsert toimub koostöös Eesti Fenno-Ugria Asutusega

 


Eesti Fenno-Ugria Asutus tähistab juba teist aastat riiklikku tähtpäeva, Soome-ugri hõimupäeva, kontsertidega Tallinnas, Viljandis, Pärnus ja mujal Eestis. Eriti väikerahvaste heliloojatele on rahvamuusika alati olnud oluliseks inspiratsiooniallikaks. Hõimurahvaste klassika kavas, mille ühenduslüliks on soomeugri juured, kõlab kaleidoskoopiliselt värviküllane valik eesti, ungari ja mari muusikat. Lühikese ja karakteersed teosekillud viivad kuulaja nii ajaliselt kui ka geograafiliselt läbi nende kolme maa. Kava teeb põnevaks ka see, et kõrvuti klassikaliste seadetega tuntud viisidest kuuleme ka uudseid ja üllatavaid käsitlusi, kus pillid ja hääl kõlavad harjumuspärasest erinevalt.

 

Viiuldaja Kristina Kriit on lõpetanud 2004. aastal cum laude EMTA magistrantuuri professor Mari Tampere-Bezrodny klassis ning täiendanud ennast professor Igor Bezrodny, Hermann Krebbersi ja Keiko Wataya meistriklassides. 2001-2002. aastal õppis ta Salzburgi Ülikoolis Mozarteum professor Hermann Kienzli klassis. Ta on osalenud mitmetel rahvusvahelistel konkurssidel, millest olulisemad on Heino Elleri nimeline viiuldajate konkurss 1996. aastal (eripreemia), Henryk Wieniawski nimeline viiuldajate konkurss 1997. ning koos pianist Diana Liiviga kammermuusika konkurss "Music without Limits" 2010. aastal (4. preemia). Kristina Kriit on hinnatud nüüdismuusikaesitaja. Solisti ja kammermuusikuna on ta esinenud peaaegu kõikides Euroopa maades. Ta on olnud kahel korral maineka Holland Music Sessionsi stipendiaat. Aastal 2005 asutas ta Tallinna Keelpillitrio. Käesoleval ajal on ta Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia õppejõud ja doktorant (prof. Mari Tampere-Bezrodny) ning Rahvusooper Estonia sümfooniaorkestri 2. kontsertmeister.

 

Pianist Diana Liiv on lõpetanud EMTA magistrantuuri prof. Peep Lassmanni klaveriklassis ja cum laude prof. Marje Lohuaru kammeransambliklassis. Lisaks on ta täiendanud ennast ka professorite Victor Rosenbaumi (USA), Hui-Ying Tawastsjerna (Soome) ja Konstantin Bogino (Venemaa/Prantsusmaa/Itaalia) juures. Diana Liiv on esinenud solisti ja kammermuusikuna Eestis, Lätis, Leedus, Soomes, Rootsis, Venemaal, Hollandis, Itaalias, Iisraelis ja USA-s. Ta on esinenud orkestrisolistina Tallinna Kammerorkestri, Tartu Kammerorkestri, Longy Sümfooniaorkestriga Bostonis ja Kaunase Sümfooniaorkestriga Leedus. Ta on Eesti noorte pianistide konkursi laureaat ja kahekordne laureaat (nii soolo- kui ka kammeransambli kategoorias) rahvusvahelisel pianistide konkursil "Music without limits" Leedus (2010). Kuhmo kammermuusika festivali kursustel Soomes on ta saavutanud nii parima solisti stipendiumi (2008) kui ka parima ansambli auhinna (2009). Diana Liiv on salvestanud koostöös Klassikaraadioga kaks CD-plaati Tšaikovski muusikaga. Ta on Muusikasõprade Seltsi kontserdisarjade kunstiline juht ning esineb regulaarselt nii Eestis kui välismaal solisti ja kammermuusikuna, tehes koostööd paljude silmapaistvate interpreetidega.

 

 

L 3.11.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

TRIVIUM. Kavas Eespere, Tüür, Vähi, Palu

 

 

 

Leonora Palu (flööt)

Indrek Palu (viiul)

Kristo Käo (kitarr)

 

 

Kava

 

René Eespere (1953)

Trivium (1991) flöödile, viiulile ja kitarrile

 

Raimo Kangro(1949-2001)

Idioomid (1992) op.43a flöödile, viiulile ja kitarrile

 

Erkki-Sven Tüür (1959)

Graafiline leht (1985) ansambli Palu / Käo / Palu seade flöödile, viiulile ja kitarrile (originaalis flöödile ja harfile)

 

Ester Mägi (1922)

Duod Rahvatoonis (1983) viiulile ja flöödile

 

Indrek Palu (1977)

uus teos flöödile, viiulile ja kitarrile

 

Peeter Vähi (1955)

Mystical Uniting (1991) flöödile, viiulile ja kitarrile

 


Triokoosseis flööt-viiul-kitarr on eesti muusikas üsna levinud eelkõige tänu ansambli Camerata Tallinn tegevusele 1970/80ndatel, mil Jaan Õuna, Ulrika Kristiani ja Heiki Mätliku koosmusitseerimine inspireeris mitmeid heliloojaid neile teoseid kirjutama. Ka käesolev kontserdikava sisaldab teoseid Camerata Tallinna repertuaarist ning pealkiri TRIVIUM viitab helilooja René Eespere samanimelisele teosele, mis on üks paremaid näiteid ansambli instrumentide omapärase kõla oskuslikust kasutamisest. Kontserdil tuleb esiettekandele noore helilooja Indrek Palu teos flöödile, viiulile ja kitarrile. Indrek Palu on helilooja René Eespere õpilane Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning stiililiselt näib Palu looming haakuvat pigem eesti heliloojate eelmise ja üleeelmise põlvkonna muusikatunnetusega. Viiuldajana tunneb Indrek Palu trio kõlavõimalusi, kuna on üks ansambli liikmetest. Koos Kristo Käoga on ta varem interpreteerinud džäss- ja ladina-ameerika muusikat, flötist Leonora Paluga on nad esitanud mitmeid kavu nüüdismuusikast ning teinud kaasa vabaimprovisatsiooni- ja multimeediumiprojektides.

Kontserdikava TRIVIUM võib pidada pisut konservatiivsekski, selles kõlavad teosed toovad esile akustilise ansambli omanäolise õhulise kõla, põhjamaise tonaalsuse, meditatiivsuse ja filosoofilis-religioossed tagamaad.


Flötist Leonora Palu tegutseb aktiivselt kammermuusikuna. Erinevad kontserdiprojektid on viinud teda konkurssidele ning festivalidele Leetu, Soome, Rootsi, Austriasse, Saksamaale ja Itaaliasse. Aastatel 2001-2008 töötas ta Rahvusooperis Estonia orkestrandina. Hetkel töötab ta Pärnu Linnaorkestris, esinedes pidevalt ka orkestrisolistina. Flötist on nüüdismuusikat ja eksperimentaalset muusikateatrit viljeleva Repoo Ensemble liige. Samuti tegutseb ta produtsendina ning originaalsete ning eksperimentaalsete muusikaliste sündmuste korraldajana. Nende hulgas näiteks erinevaid kunstiliike ühendava kontserdisarja „Vaata muusikat, kuula kunsti“ kunstilise juhina.

 

Kristo Käo on õppinud kitarri Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ja Carl Nielseni Muusikaakadeemias Taanis. Ta on Tartu Ülikooli doktorant ning muusikaharidusprojektide Kitarrikool.ee ja Koolikitarr.ee eestvedaja. Kristo Käo tihedasse esinemiskalendrisse mahub koostöö paljude erinevate alade eesti ja välismaiste loovisikutega. Kristo CD-plaadid on kõlanud ligi saja raadiojaama eetris ning Kristo õppematerjalide abil on esimesed muusikalised sammud teinud rohkem kui 10 000 inimest. (http://kristokao.com)

 

Indrek Palu (1977) on EMTA heliloomingu ja elektronmuusika eriala üliõpilane. Ta on lõpetanud Viljandi Kultuuriakadeemia jazzviiuldajana ja tegutseb nii akustilise kui ka elektriviiulimängijana duodes Marek Taltsi, Kristo Käo ja Jorma Tootsiga ning mitmete dj-dega. Indrek Palu on nüüdismuusikat ja eksperimentaalset muusikateatrit viljeleva Repoo Ensemble liige ning tegelenud vabaimprovisatsiooniga ja täiendanud end sel alal prof. Anto Petti juhendamisel. Indrek Palu tegeleb aktiivselt arranžeerimise ja loominguga. Aastal 2009 esines ta autorikontserdiga "Urban Sounds" Pärnus ja Tallinnas NO99 jazz-klubis, tema ansamblipartnereiks olid kitarrist Marek Talts ning elektronmuusik Hans-Gunter Lock. Pedagoog Indrek Palu õpetab rütmikat, jazzharmooniat ning juhendab ansambleid mitmetes Pärnu piirkonna koolides.

 

 

L 24.11.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

JING. Kavas Holst, Kallastu, Murail, Sciarrino, Tavener

 

 

 

Kai Kallastu, sopran

Talvi Nurgamaa, vioola

Andrus Kallastu, elektroonika

 

 

Kava

 

 

Andrus Kallastu (1967)

            Praeludium klaverile (1990), versioon orelile (2000, fonogramm 2008, esitaja Toomas Trass)

 

Gustav Holst (1874-1934)

            Neli laulu op. 35, seade sopranile ja vioolale (1916-1917)

 

Salvatore Sciarrino (1947)

            Ai Limiti della Notte soolovioolale (1979)

 

Andrus Kallastu (1967)

            Feroce klaverile, versioon orelile (1999, fonogramm 2008, esitaja Toomas Trass)

 

Tristan Murail (1947)

            C'est un jardin secret, ma soeur, ma fiancée, une source scellée, une fontaine close... (1976)

 

Andrus Kallastu (1967)

            Veloce klaverile, versioon orelile (1999, fonogramm 2008, esitaja Toomas Trass)

 

John Tavener (1944)

            Ahmatova laulud sopranile ja tšellole (1993, seade sopranile ja vioolale)

 

 

Kontserdikavas JING kõlavad teosed sopranile ja vioolale. Inglise helilooja Gustav Holsti Neli laulu op. 35 on algselt kirjutatud laulvale viiuldajale. Ühel hommikul kirikusse minnes leidis helilooja ühe oma õpilastest keset kirkaid päikeselaike viiulit mängimas ja õrnalt lauldes häälega improviseerimas. Salvatore Sciarrino Ai limiti della notte aastast 1979 on mäng vaikuse ja erakordselt õrnade sul ponticello tremolo ja ülemhelide piiril. Tristan Murail C'est un jardin secret, ma soeur, ma fiancée, une source scellée, une fontaine close... (Suletud rohuaed on mu õeke, mu pruut! Suletud rohuaed, pitseriga kinni pandud allikas!) aastast 1976 pealkiri pärineb Saalomoni ülemlaulust. Selles spektraalses miniatuuris põimub tempo sujuv vaheldumine sõrmede ja poogna erinevast survetest tekkiva tämbripaletiga. Inglise helilooja John Tavener on tuntud rituaalse vaimuliku muusika loojana. Kasvav huvi vene õigeusu vastu ja liitumine ortodoksi kirikuga on kajastunud ka Taveneri muusikas. Teda võlus Ahmatova luule lihtsus ja tugevus ning 1993. aastal valminud laulutsüklit, milles on kasutatud värsse Ahmatova erinevatest eluperioodidest, peab ta üheks oma lemmikoopuseks. Kontserdil fonogrammina kõlavad Andrus Kallastu oreliteosed on lindistatud organist Toomas Trassi poolt Pärnu Kontserdimaja orelil, kasutades selle Eestis ainulaadset MIDI-võimalust.

 

Inglise helilooja Gustav Holst (1874-1934) on tuntud eelkõige orkestrisüidi Planeedid autorina, kuid ta arvuka loomingu hulgas on ka oopereid, ballette, kooriteoseid ja laulee. Holsti varastes teostes on tajutav Griegi, Wagneri, R.Straussi ja ta õpingukaaslase Ralph Vaughan Williamsi muusika mõjutusi. Hiljem, nagu ka Williamsit, on tema helikeelt mõjutanud Raveli looming, Hindu spiritism ja inglise rahvalikud meloodiad. Holsti Neli laulu op. 35, mis on originaalis kirjutatud laulvale viiuldajale, on saanud oma loomistõuke konkreetse sündmuse ajel 1916-17. Ühel hommikul kirikusse minnes leidis Holst ühe oma õpilase keset kirkaid päikeselaike viiulit mängimas ja õrnalt lauldes häälega improviseerimas. Seetõttu oligi Holsti algne soov, et neid laule esitaks laulja ja viiuldaja ühes isikus. Helilooja suureks pettumuseks osutus see aga teose keerukuse tõttu ühe isiku poolt võimatuks teostada. Nendes kaunites lauludes on viiulimängija lauljaga võrdväärne solist-virtuoos. Laulude tekstid pärinevad Mary Segar´i Keskaja antoloogiast. Holsti töö Henry Purcelli loomingu uurimisel aitas tal mõista ingliskeelsete tekstide muusikasse seadmise saladusi. Kontserdil kõlavad laulud soprani ja tšello esituses.

 

Helilooja Andrus Kallastu (1967) loomingu võib jagada kahte stiiliperioodi. Suurem osa Tallinna konservatooriumi päevil (1985–1990) kirjutatud teostest on tolle aja eesti muusikale omases neoklassitsistlikus vaimus ja kannavad varasemast eesti muusikast pärit modaalseid mõjutusi. Murranguline 1990. aasta oluliste sündmustega nii eesti ühiskonnas kui ka isiklikus elus tõi Kallastu loomingusse uue pöörde. Sel kümnendil tegeles ta intensiivselt Arnold Schönbergi ja tema koolkonna heliloojate muusikaga ning sai tugevaid mõjutusi seoses õpingutega Helsingis Sibeliuse Akadeemias. Esimesed uues vaimus teosed valmisid 1990. aastate lõpupoole. Neid iseloomustab seriaalne tekstuur, väljatehnika, muusikalise heli ning müra piire kompav kõla. Mitmed Kallastu teosed kõnelevad huvist muusika ja erinevate kunstiliikide ühendamise ning performance’i vastu. Kontserdil fonogrammina kõlavad oreliteosed on leidnud koha Kallastu kiriklikus kompostistsioonis MARIA: Stabat Mater Composition, mida on 2000ndate alguses esitatud Eestis ja Soomes. Teosed on lindistatud organist Toomas Trassi poolt Pärnu Kontserdimaja orelil, kasutades selle Eestis ainulaadset MIDI-võimalust.

 

Inglise helilooja John Tavener (1944) on tuntud rituaalse vaimuliku muusika loojana. Varasel loominguperioodil võlus teda katoliku kiriku liturgia. 1970. aastate keskpaigas hakkas Tavener üha rohkem süvenema Ida traditsioonidesse. Ta pidas lääne muusikakultuuri materialistlikuks ja egotsentriliseks. Kasvav huvi vene õigeusu vastu ja liitumine ortodoksi kirikuga on kajastunud sestpeale ka Taveneri muusikas. Kasutanud traagilise elusaatusega Anna Ahmatova (1889–1966) värsse oma Reekviemis, pöördus Tavener ta luule juurde tagasi tsüklis Ahmatova laulud. 1993. aastal valminud teoses on kasutatud värsse Ahmatova erinevatest eluperioodidest. Anna Ahmatova on üks suuremaid vene poetesse, Peterburi vanade luuletraditsioonide jätkaja. Ta on kirjutanud nii lühiluulet kui ulatuslikumaid poeeme. Ahmatova värsside teemaks on aeg ja mälu, loovisiku saatus ning elu- ja loomeraskused Stalini ajastul. Seetõttu Noukogude Venemaal oli Ahmatova looming keelu all. Taveneri võlus Ahmatova luule lihtsus ja tugevus ning laulutsüklit pidas ta üheks oma lemmikoopuseks.

 


Sopran Kai Kallastu on õppinud laulmist Metropolia Ülikoolis Soomes ning osalenud paljudel meistrikursustel. Tema õpetajateks on olnud Malle Raid, Matti Pelo, Johanna Bister ja Irina Gavrilovici. Ta on esinenud ooperilaulja, muusikateatriartisti, kammermuusiku ja mitmete orkestrite solistina. Tema repertuaar hõlmab teoseid renessansist nüüdismuusikani ning ta on olnud mitmete heliloojate eksperimentaalsete vokaalteoste esmaesitaja. Ta on olnud Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat aastatel 2009, 2010 ja 2012. (http://www.kallastu.ee)

 

Vioolamängija Talvi Nurgamaa on õppinud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning Viini Kaunite Kunstide Akadeemias. Lisaks solistitegevusele on ta osalenud paljude projektiorkestrite ja kammeransamblite töös nii Eestis kui ka Austrias, esitades nii klassikalist kui ka nüüdismuusikat.

 

Helilooja ja dirigent Andrus Kallastu on teinud koostööd paljude suurepäraste muusikutega Eestis, Soomes, Saksamaal, Šveitsis, Prantsusmaal ja mujal Euroopas ning tegutsenud erinevate muusikafestivalide ja kollektiivide kunstiline juhina Eestis ja Soomes. Muusikalise kogemuse, stiilitaju ja teadmiste poolest on Andrus Kallastu silmapaistvalt mitmekülgne: interpreedina on ta esitanud teoseid gregoriaanikast ultramoodsate interdistsiplinaarsete kompositsioonideni ning olnud hinnatud barokk- ja klassikalise muusika interpreet. Tema meelisheliloojate hulka kuuluvad nii Machaut, Bach, Mozart ja Richard Strauss kui ka Stravinski, Boulez, Xenakis ja Ferneyhough. Nii dirigendi kui ka heliloojana tunneb Kallastu suurt huvi inimhääle ja muusikateatri vastu ning klaverimängijana on ta nõutud ansamblipartner nii lauljatele kui ka instrumentalistidele. (http://www.kallastu.ee)