|
|
|
||||||||||||
Esileht > Musica Sacra > Musica
Sacra sügis 2012 > Abonement 007 > Abonement 007 arhiiv > |
||||||||||||||
Ooo
MUSICA SACRA Kevad 2013 Kohtumispaik laupäeval kell neli Pärast kontserti toimub esinejate ja publiku
vestlusring Kontserdisari toimub Pärnu Eliisabeti kirikus Pärast kontserti toimub esinejate ja publiku vestlusring 1. L 2.3.2013 kell 16 Marju
Riisikamp (orel). Kavas C.Ph.E.Bach, J.Cr.Bach, Stanley 4. L 23.3.2013 kell 16 Ines
Maidre (orel). Kavas Mussorgski, Tobias 5. L 30.3.2013 kell 16 Kai
Kallastu (sopran), Ines Maidre (orel). Kavas Bach 6. L 6.4.2013 kell 16 Kristina
Kriit (viiul). Kavas Bach, Bartók Üksikpääse 7 eurot ja perepääse 10 eurot (üks täiskasvanu
ja kuni kolm alla 18-aastast last) müügil pool tundi enne kontserdi algust
kohapeal Abonementpääse 25 eurot, müügil Piletimaailma ja
Piletilevi müügikohtades ning Internetis aadressidel www.piletimaailm.com ja
www.piletilevi.ee, annab õiguse külastada sarja kõiki kevadhooaja 2013
kontserte Kontserdisarjaga liitub publikukoolitusprogramm
õpilastele, info ooper@parnu.ee Koostöös: Eesti Kultuurkapital, Pärnu linn, Pärnu
Eliisabeti kogudus, Pärnu Ooper www.ooper.parnu.ee |
||||||||||||||
5. jaanuaril 1993 asutatud Pärnu Ooper on eriilmeliste produktsioonidega pakkunud
kvaliteetset musitseerimist ja intrigeerivaid teatrilahendusi. |
|
|||||||||||||
1. L 2.3.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikMarju Riisikamp (orel) Kavas C.Ph.E.Bach, J.Cr.Bach, Stanley
Kuninglikud inglise ja saksa orelifantaasiad Henry Purcell jõudis oma lühikese elu jooksul luua märkimisväärselt
palju kammermuusikat ning vokaalteoseid nii koorile kui solistidele. Tema
oreliteoseid tuntakse tänapäeval vähem, kuid tänu helilooja fantaasiarikkale
helikeelele on ka need kahtlemata äärmiselt nauditavad. Tema loomingus võib
täheldada nii itaalia kui prantsuse stiili mõjutusi. Kontserdi avalugu
Prelüüd on loodud itaalia durezze e ligature ehk “pingete ja lahenduste”
vaimus. See dissonantside-keskne komponeerimisvõte oli liturgilises muusikas
laialt levinud Kristuse kannatuse ja armulauamüsteeriumi muusikaline sümbol.
Prelüüd koosneb kahest osast – mõtliku liikumisega algusosast ja fugeeritud
lõpuosast, sarnanedes inglise Voluntary vormile. Viimane on sisuliselt
kaheosaline fantaasia. Purcelli Voluntary for double organ kujutab endast kahemanuaalisele
orelile loodud teost, kus põhijoonise annab prantsuse sooloregistri
ornamenteeritud meloodia, saateks vaikne akordika. John Stanley, pimedana sündinud inglise helilooja loodu ei
küüni ehk Purcelli loomingu sügavusteni, kuid tema sulest on säilinud suur
hulk kaheosalisi fantaasiaid (Voluntary) – suurepäraseid, lausa kuninglikult
kõlavaid miniature. Kontserdil kõlab Johann Sebastian Bachi kuulus Pièce
d´orgue, mis samuti kannab mõnes kirjalikus koopias Fantaasia nime. Teos on
selgete prantsuse stiili mõjudega (sellele vihjab juba loo pealkiri) ning
koosneb kolmest osast, keskel tüüpiline prantsuse viiehäälne plein jeu oma
keelregistrite iseloomuliku helimaastiku ja läbipaistva faktuuriga. Varasem,
Johann Gottfried Waltheri käsikirjas säilinud variant on ilmselgelt ette
nähtud esitamiseks ilma pedaalita ning kannab tempotähistust Gayement
(hilisema Gravement asemel). Selle monumentaalse teose läbipõimunud
akordikaga keskmine osa annab tunnistust faktist, et Bachi käe ulatus oli
enneolematult suur (ilmselt kvint üle oktaavi). Sakslane Georg Friedrich
Händel oli kuulus nii oma kodumaal kui Inglismaal. Tantsumuusikast
inspireeritud Chaconne annab tunnistust suure helilooja leidlikust
varieerimistehnikast. Kava lõpus kõlab Bachi poja, Carl Philipp Emmanuel Bachi
orelisonaat F-duur, mis on loodud juba hilisemas, rokokoo ajastule
iseloomulikus helikeeles. Teos on kirja pandud 1755. aastal Berliinis,
täpsemalt Potsdamis, ning on pühendatud printsess Preisi kuningas Friedrich
Suure õde Anna Amaliale. Teatavasti polnud kuningas mitte üksnes geniaalne
riigipea, vaid ka filosoof, kirjanik, ajaloolane, kunstikoguja,
flöödivirtuoos ja helilooja ning tema õde talendikas klahvpillimängija. Teksti koostas Marju Riisikamp Klavessinist ja organist Marju Riisikamp õppis Tallinna
Riiklikus Konservatooriumis klaveri erialal ning täiendas ennast oreli ja
klavessiini alal Leedus, Venemaal, Hollandis, Saksamaal, Šveitsis ja
Itaalias. Tema õpetajateks on olnud Virve Lippus, Hugo Lepnurm, Taivo
Niitvägi, Christopher Stembridge, Luigi Ferdinando Tagliavini, Pieter van
Dijk, Marieke Spaans ja Edoardo Bellotti. Ta on osalenud paljude eesti
vanamuusikaansamblite töös, esitanud continuopartiid Riia ooperis Händeli
Alcina etendustel. Arvukad esinemised nii solisti kui ka ansamblistina on
teda viinud Soome, Rootsi, Venemaale, Leetu, Lätti, Saksamaale ja Itaaliasse.
Andnud välja kaks CD-d: Espressione ja Renaissance organ music from England
and Italy. Ta on Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat. |
||||||||||||||
2. L 9.3.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirik Kontsert jääb ära!Kai Kallastu (sopran), Marju Riisikamp (klavessiin) Kavas Monteverdi Monteverdi soolomadrigalid Claudio Monteverdile on omistatud ooperižanri sünni juures
oluline roll. 1607. aastal ilmavalgust näinud ooperit Orfeus (L´Orfeo) on
tänapäeval korduvalt nähtud-kuuldud. Helilooja sarmikaid väikevorme tunneb
aga eesti publik vähem. Monteverdi soolomadrigalide lüürilistele pihtimustele
on helilooja leidnud nüansirohke muusikalise vormi. Tema varabarokile
iseloomulik kirglik stiil toetub nö sõnamaalingutele. Lauluteksti meeleolu
aitavad esile tuua ka rohked ornamendid nii vokaal- kui ka saatepartiis ning
saatepartii erilised väljendusvõtted. Sopran Kai Kallastu on õppinud laulmist Metropolia
Ülikoolis Soomes ning osalenud paljudel meistrikursustel. Tema õpetajateks on
olnud Malle Raid, Matti Pelo, Johanna Bister, Irina Gavrilovici jt. Kai
Kallastu on esinenud ooperilaulja, muusikateatriartisti, kammermuusiku ja mitmete
orkestrite solistina. Tema repertuaar hõlmab teoseid renessansist
nüüdismuusikani ning ta on olnud mitmete heliloojate eksperimentaalsete
vokaalteoste esmaesitaja. Ta on olnud Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat
aastatel 2009, 2010 ja 2012. (http://www.kallastu.ee) Klavessinist ja organist Marju Riisikamp õppis Tallinna
Riiklikus Konservatooriumis klaveri erialal ning täiendas ennast oreli ja
klavessiini alal Leedus, Venemaal, Hollandis, Saksamaal, Šveitsis ja
Itaalias. Tema õpetajateks on olnud Virve Lippus, Hugo Lepnurm, Taivo
Niitvägi, Christopher Stembridge, Luigi Ferdinando Tagliavini, Pieter van
Dijk, Marieke Spaans ja Edoardo Bellotti. Ta on osalenud paljude eesti
vanamuusikaansamblite töös, esitanudcontinuopartiid Riia ooperis Händeli
Alcina etendustel. Arvukad esinemised nii solisti kui ka ansamblistina on
teda viinud Soome, Rootsi, Venemaale, Leetu, Lätti, Saksamaale ja Itaaliasse.
Andnud välja kaks CD-d: Espressione ja Renaissance organ music from England
and Italy. Ta oli 2010. aastal Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat. |
||||||||||||||
3. L 16.3.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikTähe-Lee Liiv (klaver), Diana Liiv (klaver) Kavas Bach, Kancheli, Mansurjan, Mozart, Pärt, Volkonski Üheksa-aastase Tähe-Lee Liivi esituses kõlavad tema noorust
arvestades nõudliku klaverirepertuaari tuntud maiuspalad: kohati
kolmehäälsuse väljakuulamist eeldav Bachi väike prelüüd ja Mozarti C-duur
sonaadi päikeseline esimene osa. Hoolimata sellest, et sonaadi juurde on
helilooja kirjutanud märkuse "algajatele", on selle esitamine
proovikiviks ka kogenud professionaalidele. Noore pianisti romantilise
muusika tunnetuse paneb proovile Tobiase valss ning sõrmeväledust testib
elegantne Czerny Germeri etüüd. Risto Lauri noorte pianistide seas rohkelt
kuulsust kogunud väike klaverikontsert "Tüdruk ja draakon" kõlab
saatega teisel klaveril. Tähe-Lee valmistub rahvusvaheliseks konkursiks
"Noor muusik". Kontserdil kõlab tema konkursi kava. Eesti poetessi Helvi Jürissoni ja vürst Andrei Volkonski
(1933-2008) poeg Peeter Volkonski omab eesti kultuuriruumis värvikat kohta
nii näitleja, kirjaniku kui ka laiemas mõttes loovisikuna. Tema heliloojast
isa on aga Eestis vähem tuntud. See-eest on ta leidnud tunnustust mujal
maailmas kui silmapaistev avangardistlik vene helilooja. Ta oli ka üks
silmapaistvamaid nõukogude klavessiniste ning oluline vanamuusika
propageerija. Minnes tolleaegse ideoloogiaga vastuollu, emigreerus ta
kõigepealt Šveitsi ja seejärel Prantsusmaale. Lisaks abielule ja pojale olid
tal tugevad loomingulised sidemed ka mitmete eesti kultuuriinimestega. Andrei
Volkonski sulest pärineb väidetavalt esimene dodekafooniline muusikateos
Nõukogude Liidus: Musica Stricta klaverile. Lisaks Musica Strictale tulevad
kontserdil esitusele helilooja mälestuseks loodud teosed Volkonski
kaasaegsetelt.
Pianist Diana Liiv on lõpetanud EMTA magistrantuuri
professor Peep Lassmanni klaveriklassis ja cum laude professor Marje Lohuaru kammeransambliklassis.
Lisaks on ta täiendanud ennast ka professorite Victor Rosenbaumi (USA),
Hui-Ying Tawastsjerna (Soome) ja Konstantin Bogino (Venemaa/Prantsusmaa/Itaalia)
juures. Diana Liiv on esinenud solisti ja kammermuusikuna Eestis, Lätis,
Leedus, Soomes, Rootsis, Venemaal, Hollandis, Itaalias, Iisraelis ja USA-s.
Ta on esinenud orkestrisolistina Tallinna Kammerorkestri, Tartu
Kammerorkestri, Longy Sümfooniaorkestriga Bostonis ja Kaunase
Sümfooniaorkestriga Leedus. Ta on Eesti noorte pianistide konkursi laureaat
ja kahekordne laureaat (nii soolo- kui ka kammeransambli kategoorias)
rahvusvahelisel pianistide konkursil "Music without limits" Leedus
(2010). Kuhmo kammermuusika festivali kursustel Soomes on ta saavutanud nii
parima solisti stipendiumi (2008) kui ka parima ansambli auhinna (2009).
Diana Liiv on salvestanud koostöös Klassikaraadioga kaks CD-plaati Tšaikovski
muusikaga. Ta on Muusikasõprade Seltsi kontserdisarjade kunstiline juht ning
esineb regulaarselt nii Eestis kui ka välismaal solisti ja kammermuusikuna,
tehes koostööd paljude silmapaistvate interpreetidega. |
||||||||||||||
4. L 23.3.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikInes Maidre (orel) Kavas Mussorgski, Tobias Kava idee kandjaks on värav, portaal, mis avaneb millegi püha ja
piduliku, ülistatu ja kauaoodatu saabumiseks. Palmipuudepüha kontekstis
väljendus see Jeesuse tulekus Jeruusalemma, kus rahvahulgad teda juubeldades
ja palmioksi lehvitades tervitasid. Rudolf Tobiase vaimulik muusika on jõuline ja spontaanne ning
rabab oma dramaatilisusega ka väikevormides. Kavas kõlav ülev advendikoraal
Nüüd tehke kõrgeks väravad on inspireerinud Tobiast looma sellest pidulikult
sammuva karakteriga ciaccona.
Ines Maidre oreliseadena tuleb kontserdil esimest korda ettekandele ka
Tobiase Sanctus, apoteoos oratooriumist Joona lähetamine. Modest Mussorgski klaveripalade tsükli Pildid näituselt idee ja ülesehitus
haakub samuti väravatemaatikaga. Tsüklit läbivad Jalutuskäigud, mille
karakter muutub erinevatest maalidest mõjutatuna ning mis juhivad kuulaja
viimase osa, Kiievi väravate apoteoosini, milles jalutuskäigu teema kõlab
piduliku hümnina.
|
||||||||||||||
5. L 30.3.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikKai Kallastu (sopran), Ines Maidre (orel) Kavas Bach Vaikse laupäeva mõtisklusena kõlab kontserdil Johann Sebastian
Bachi surematu muusika sopran Kai Kallastu ja organist Ines Maidre esituses. Sopran Kai Kallastu on õppinud laulmist Metropolia
Ülikoolis Soomes ning osalenud paljudel meistrikursustel. Tema õpetajateks on
olnud Malle Raid, Matti Pelo, Johanna Bister ja Irina Gavrilovici. Ta on
esinenud ooperilaulja, muusikateatriartisti, kammermuusiku ja mitmete
orkestrite solistina. Tema repertuaar hõlmab teoseid renessansist
nüüdismuusikani ning ta on olnud mitmete heliloojate eksperimentaalsete
vokaalteoste esmaesitaja. Ta on olnud Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat
aastatel 2009, 2010 ja 2012. (http://www.kallastu.ee) Organist Ines Maidre muusikaline haridustee sai alguse
klaveriõpingutest Tallinna Muusikakeskkoolis ja jätkus klaveri ja oreli
erialal Eesti Muusikaakadeemias professorite Bruno Luki ja Hugo Lepnurme käe
all (diplom cum
laude mõlemal
erialal). Aastatel 1989–1991 jätkas ta õpinguid Prantsusmaal Daniel Rothi
juures (diplom Prix
d’Excellence). Lisaks sellele on ta täiendanud ennast arvukatel
meistrikursustel. 1991. aastal saavutas Ines Maidre esikoha konkursil
"Concours Musicale d’Ile de Fance’il Versaille’s" (Premier Prix
Unanimite). Ta on esinenud arvukate soolokontsertidega nii kodu- kui
välismaal, sealhulgas sellistes kuulsates katedraalides nagu Westminster
Abbey Londonis ja Notre-Dame Pariisis. Tema repertuaar on ulatuslik ja
mitmekesine, sisaldades muusikat eri aegadest ja stiilidest.
Lemmikvaldkonnaks on prantsuse muusika. Põnevaks on peetud Ines Maidre
nüüdismuusikatõlgendusi, samuti on ta olnud mitmete eesti oreliteoste
esmaesitaja. Ines Maidre esituses on kõlanud ka paljude orkestriteoste
(sealhulgas Poulenci, Jongeni, Artur Kapi orelikontserdid) orelipartiid. Ines
Maidre on salvestanud orelimuusikat raadiotele ja firmadele Forte ja Antes.
1994. aasta ETV filmis eesti oreliheliloojast Peeter Südast esitas ta enamiku
helilooja oreliteostest. Omanäoliste kontserdikavade (“Luigelaulud orelile”,
“Katedraali aknad”, “Hümnimuusika läbi aegade” jt) ning eesti orelimuusika
helisalvestuste eest pälvis Ines Maidre 1995. aastal Eesti Kultuurkapitali aastapreemia. Praegu tegutseb Ines
Maidre Griegi Akadeemia õppejõuna Bergenis, Norras. http://www.inesmaidre.com/ |
||||||||||||||
6. L 6.4.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikKristina Kriit (viiul) Kavas Bach, Bartók Kontserdi kava hõlmab viiulimuusika kullafondi kuuluvaid
teoseid, mida lahutab kaks aastasada. Bachi h-moll Partiitat, nagu ka
ülejäänud Bachi loomingut on ülipõhjalikult uuritud ning eri ajastutel
vastavalt tolle aja arusaamadele interpretatsioonikunstist ka esitatud.
Bartòki Soolosonaat on kirjutatud Teise maailmasõja ajal pärast helilooja
emigreerumist Ameerikasse viiuldaja Yehudi Menuhini tellimusel. See teos
kannab endas mitmeid otseseid ja kaudsemaid viiteid Bachile ning kuulub ka
kaalukuse ja sisutiheduse poolest samasse kategooriasse Bachi soolosonaatide
ja partiitadega.
|
||||||||||||||
7. L 13.4.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikKai Kallastu (sopran), Tarmo Pajusaar (klarnet), Kristo
Käo (kitarr) Kavas Canteloube, Montsalvatge, Pajusaar (esiettekanne) Rahvalaulud on alati inspireerinud helilooojaid, kes on
neid tihti kasutanud oma loomingus. Kontserdil kõlavad hispaania helilooja
Xavier Montsalvatge Kuuba-ainelised Mustad laulud ja prantsuse helilooja
Joseph Canteloube karged mägise Auvergne
laulud. Esiettekandele tuleb noore helilooja Piret Pajusaare teos Päike pärast tormi kitarrile, klarnetile ja
sopranile.
Sopran Kai Kallastu on õppinud laulmist Metropolia
Ülikoolis Soomes ning osalenud paljudel meistrikursustel. Tema õpetajateks on
olnud Malle Raid, Matti Pelo, Johanna Bister, Irina Gavrilovici jt. Ta on
esinenud ooperilaulja, muusikateatriartisti, kammermuusiku ja mitmete
orkestrite solistina. Tema repertuaar hõlmab teoseid renessansist
nüüdismuusikani ning ta on olnud mitmete heliloojate eksperimentaalsete
vokaalteoste esmaesitaja. Ta on olnud Eesti Interpreetide Liidu stipendiaat
aastatel 2009, 2010 ja 2012. www.kallastu.ee Klarnetist Tarmo Pajusaar on vabakutseline muusik ja
helirežissöör. Lõpetanud Eesti Muusikaakadeemia klarnetistina (juhendajateks
Hannes Altrov ja Vahur Vurm) ja kaitsnud samas magistrikraadi muusikateaduse
alal (juhendaja Jaan Ross), õppinud Stokholmi Kuninglikus Tehnikaülikoolis
muusikaakustikat (juhendaja Erik Jansson). Töötanud Eesti Riiklikus
Sümfooniaorkestris ja Eesti Raadio orkestris, kuulus NYYD Ensemble'i ja
Ansambel U: algkoosseisu. Esinenud solistina ja ansamblistina erinevates
projektiansamblites, esitanud mahukaid kavasid nii nüüdis- kui klassikalisest
muusikast. Kristo Käo on õppinud kitarri Eesti Muusika- ja
Teatriakadeemias (lektor Heiki Mätlik, dotsent Mait Martin ja
vahetusüliõpilasena Carl Nielseni Muusikaakadeemias Taanis. Hetkel on ta EMTA
kitarriõppejõud ja Tartu Ülikooli doktorant ning muusikaharidusprojektide
Kitarrikool.ee ja Koolikitarr.ee eestvedaja. Kristo esineb solisti ja kammermuusikuna
Eestis ja mujalgi. Püsivam on koostöö kitarriduos Jorma Puusaagiga (al. 1998)
ja Tallinna Kitarrikvartetiga. Solistina, kitarriduoga ja kvartetiga on ta
Eesti Raadios salvestanud hulganisti eesti kaasaegset kitarrimuusikat, samuti
muud kitarrimuusikat. www.kristokao.com Noor helilooja Piret Pajusaar (20) õpib kolmandat aastat
kompositsiooni erialal Georg Otsa nimelises Tallinna muusikakoolis. Tema
õpetajad on olnud Kristo Matson ja Tatjana Kozlova. Alustas 6-aastaselt
viiuliõpingutega TMKK ettevalmistusklassis ning jätkas Nõmme Muusikakoolis.
2011. aastal saavutas Piret auhinnalise koha klaveripalade konkursil
"Lustlik klaver" ning 2012 osales rahvusvahelisel noorte
heliloojate konkursil "ESTA Young Composer 2012", kus tema teos
pääses finaali. "Päike pärast tormi" kitarrile,
klarnetile ja sopranile valmis 2013. aasta veebruaris. Teose idee on kujutada
muusikas negatiivse emotsiooni möödumist ja asendumist helgema, õnnelikumaga.
Pala esimeses pooles kõlavad häirivad, hingekriipivad dissonantsid, mille
hiljem tõrjub välja heakõlaline, rahustav harmoonia. Teose lõpus meenutab
soolokitarr veel möödunud pinget, mis lõplikult ei unune, kuid on eespool
leidnud lahenduse ega mõju enam nii jõuliselt kui varem. - Piret Pajusaar |
||||||||||||||
8. L 20.4.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikMari-Katrina Suss (viiul), Diana Liiv (klaver) Kavas Beethoven, Brahms, Schnittke Beethovenist mõeldes meenub esmajoones kuulus pilt temast –
juuksed segamini, huuled kokku pigistatud hõõguv pilk silmis. Selle
revolutsionääri loomingus on aga ka palju helgeid ja päikeselisi teoseid. Üks
nendest on kindlasti "Kevadsonaat" viiulile ja klaverile, mis oma
pealkirja õigustades on oma meeleolult rõõmus ja heatujuline. Dramaatilisemad
ja teravamad lõigud tunduvad siin olevat vaid selleks, et rõhutada ülejäänud
muusika valgusküllasust – nii nagu kevadel ikka jõed üles paisuvad ja
tärkavad taimed oma kasvamiskires on valmis kasvõi läbi kivi tungima. Johannes Brahms kirjutas oma teise viiulisonaadi 1886. aasta suvel Šveitsis Thunis. See on tema viiulisonaatide seast lühim ja seda peetakse kõige lüürilisemaks. Andes teosele pealkirjaks "Sonaat klaverile ja viiulile", rõhutab Brahms klaveripartii olulisust selles loos. Sonaadi algus meenutab laulu "Morgenlich leuchtend im rosigen Schein" Richard Wagneri ooperist Nürnbergi meisterlauljad. Kuigi nad olid muusikalised rivaalid, oli Brahms Wagneri muusika suur austaja. Kas see tsitaat oli tahtlik, on siiski spekulatsioon. Siiski nimetatakse sonaati vahest ka "Meistersingerite sonaadiks", loomispaiga järgi ka "Thuni sonaadiks". Alfred Schnittke oli saksa-juudi päritolu vene helilooja.
Tema varases loomingus on tunda tugevat Šostakovitši mõju. Seejärel katsetas
ta aleatoorika ja serialismiga. 1968. aastal kirjutatud 2. viiulikontsert
märgib uue helistiili, nn polüstilismi algust Schnittke loomingus. Schnittke
õpetas 1961–1972 Moskva Konservatooriumis, kuid sattus siis nõukogude võimu
tagakiusamise alla. Tema 1. sümfoonia keelati ära ja tal ei lubatud alates
1980. aastast välismaale reisida. 1990. aastal kolis ta perega Hamburgi. Tema
tervis oli siis juba väga halb. Elu lõpuaastatel oli ta peaaegu täiesti
halvatud, kuid jätkas kirjutamist. Schnittke Concerto grosso nr 1.
esiettekanne toimus Tallinnas TPI aulas 1977. aastal. Samal kontserdil toimus
ka Arvo Pärdi Tabula Rasa esiettekanne, milles Schnittke mängis
klaveripartiid. Süit vanas stiilis on kirjutatud barokkmuusika vaimus. Sama
muusikalist materjali on helilooja kasutanud ka oma muusikas komöödiafilmile
„Hambaarsti seiklused“.
|
||||||||||||||
9. L 27.4.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikIndrek Palu (viiul, elektroonika), Priit Lehto (hääl),
Leonora Palu (flöödid) Kavas improvisatsioonid Kontserdil esitatavad vabaimprovisatsioonilised teosed
sünnivad kohapeal esinejate muusikalistest kogemustest. Tervik tekib tänu
julgusele, erksale mõtlemisele ja üksteise ideedele reageerimisele.
Improviseerimine eeldab musitseerimisele lähenemisel äärmiselt isiklikku
suhet ja ausust. Huvitav improvisatsioon sünnib tänu heale pillivaldamisele
ja loomingulisusele. Spontaanset improvisatsioonilist muusikat võib küll
lindistada, kuid kontserdil taasesitada on seda praktiliselt võimatu. Kuid
see polegi improvisatsiooni eesmärk. On oluline, et siin ja praegu sünniks
võimalikult terviklik heliteos, mis on sõna otseses mõttes kordumatu.
Laulja Priit
Lehto on teinud koostööd
paljude eesti ja välismaa tuntud improviseerijatega nagu Anto Pett, Taavi
Kerikmäe, Rivo Laasi, Anne-Liis Poll jpt. Käesoleval ajal omandab ta
vabaimprovisatsiooni erialal ka magistrikraadi Eesti muusika ja teatri
akadeemias ning tegeleb ka hääle ning elektroonika ühendamise võimaluste
arendamisega. Õpingud samas kõrgkoolis on ta kokku viinud viiuldaja-helilooja
Indrek Paluga, kellega on koos esinetud mitmetes projektides. Priit Lehto on
ka improga tegeleva Rahvusmeeskoori lauljatest koosneva vokaalansambli
"Improloo" algataja. Leonora Palu ja Priit
Lehto on osalenud 2000ndate alguses improvisatsioonilise muusika ansamblis
ProImpro, mis ühendab muusikuid ja tantsijaid. Ansambli liikmetena on nad
andnud rohkelt kontserte nii Eestis kui ka välismaal. Flötist Leonora Palu on
võitnud 2002. aastal preemia Leipzigi vabaimprovisatsiooni konkursil. Ta
õpetab ka noortele muusikaõppuritele improvisatsiooni Pärnu Muusikakoolis. |
||||||||||||||
10. L 4.5.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikUue muusika kvartett
Kersti Ala-Murr (sopran), Lilian Jõesaar (klavessiin),
Tõnu Jõesaar (tšello), Jaak Lutsoja (akordion) Kavas klassikat Oleg Pissarenko seades Uue Muusika Kvarteti liikmete koostöö algas 2008. aastal,
kui koostöös Eesti Kontserdiga esitati kava “Solveigi laul”. Aasta hiljem
lisandus ansamblile klavessiin. Lisaks üksikkontsertidele on ansambel
esinenud sarjas Ooper Raekojas ning osalenud Tallinna Talvefestivalil ja
Rapla Kirikumuusikafestivalil. Ansambli repertuaari ja musitseerimist
iseloomustavad uudsed kõlavärvid, erinevate stiilide sulandamine ja
improvisatsioonilisus. Nii mõnelegi vanale tuntud palale on antud uus ja
natuke teistsugune elu. Aastal 2010 valmis ansamblil Eesti Raadios
salvestatud muusikast plaat "Vaikimine oleks vale...".
Muusikateadlane Ene Pilliroog hindas plaati kõrgelt, kirjutades et "Oleg
Pissarenko ja Jaak Lutsoja arranžeeringud on stiilsed, põhjamaiselt karged,
peenekoeliselt viimistletud ning sügava, kohati lausa valus-kriipiva ja
isiklikult kõnetava väljendusega. Just arranžeeringud loovad sellele
"kirjule" kavale ühtse muusikalise aluse, mis võiks olla otsekui
ajatu tulemine-olemine-minemine."
Lilian Jõesaar on lôpetanud 1989 aastal Tallinna Riikliku
Konservatooriumi (EMTA) Lilian Semperi klaveriklassis. Alates 1988 aastast
töötab ta kontsertmeistrina Tallinna Ülikoolis ja aastast 2003 Rapla
Muusikakoolis. Ta on mänginud vanamuusikaansamblis Rondellus (rataslüürat,
portatiivorelit ja kastanjette). Klavessinistina osaleb ta ansambli Baltic
Baroque ja teiste kammeransamblite töös. Tõnu Jõesaar on õppinud tšellomängu Tallinna
Muusikakeskkoolis Laine Leichteri ja Eesti Muusikaakadeemias Toomas Velmeti
tšelloklassis. Ta on täiendanud ennast rahvusvahelistel kammeransamblite
kursustel Rootsis ja Hollandis. Tõnu Jõesaar on olnud Eesti Riikliku
Sümfooniaorkestri ja Tallinna Kammerorkestri tšellorühma kontsertmeister,
mänginud Tallinna Keelpillikvartetis ja kuulub keelpillikvartetti Noobel
Nelik. Lisaks mängib ta ansamblites Tallinn Baroque, Tallinn Sinfonietta,
Corelli Consort, Rondellus ja Baltic Baroque. Continuo-mängijana on Jõesaar
osalenud Soome vanamuusikaorkestrite 6-korruse orkester ja Opus X töös. Ka
tegi ta kaasa Läti Rahvusooperis lavastatud Händeli ooperis
"Alcina", mille etendused toimusid ka Hispaanias ja Hongkongis. Jaak
Lutsoja on õppinud akordionit Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi muusikaklassis
ja Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis. Alates 1997. aastast tegutseb
ta vabakutselise muusikuna. 2001. aastast on ta ansambli Karavan liige. Osalenud
muusikafestivalidel Jazzkaar ja konkurssidel, sealhulgas koos Erkki Otsmaniga
Pariisis Edith Piafi nimelisel konkursil aastal 2005. 2005. aasta sügisest
töötab ta Saue Muusikakooli akordioniõpetajana. 2007 valmis tal Eesti
Kontserdi tellimusel koos Ursula Chillaud', Anto Peti ja Tõnu Jõesaarega
soolokava "Teine pööre", mis koosnes kaasaegsest klassikalisest
muusikat. Aastast 2010 töötab ta Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli
pop-džässosakonna akordioniõpetajana ning 2011. aastast on ta Tartu Ülikooli
Viljandi Kultuuriakadeemia rütmimuusika ja akordionieriala õppejõud. Ta on
esinenud nii solisti kui ka ansamblistina mitmes koosseisus duost orkestrini.
Lisaks paljudele Euroopa riikidele on ta andnud kontserte Ameerikas ja
Venemaal. Interpreedina viljeleb ta väga laia repertuaari pop-džässist kuni
klassikalise ja kaasaegse klassikalise muusikani. 2010. aasta detsembris
valmis tal oma muusikaga sooloplaat "Contrarian Grooving", mis
valiti 2011. aasta septembris Euroopa džässraadio nädala plaadiks. |
||||||||||||||
11. L 11.5.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikKai Kallastu (sopran), Andrus Kallastu (klaver) Kavas Ravel, Saariaho, Veeroos (esiettekanne) Kontserdil esitab sopran Kai Kallastu hõrku vokaalmuusikat
Robert Schumanni, Maurice Raveli ja Jean Sibeliuse sulest. Maailma
esiettekandele tuleb eesti helilooja Age Veeroosi teos Ei ole ulmi Ilmar
Laabani tekstile. Klaveril Andrus Kallastu.
|
||||||||||||||
12. L 18.5.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikAnsambel Una Corda. Kristi Mühling (kannel), Liis Viira
(harf), Ene Nael (klavessiin) Kavas Eller, Kangro, Kõrvits, Tally, Viira,
improvisatsioonid Ansambel Una Corda kontserdikavas ettekandele tulevaid
heliteoseid iseloomustavateks märksõnadeks võiks olla vaba kulgemine,
improvisatsioon ja sisemine motoorika. Valmis kompositsioonide vahele pakub
ansambel vabaimprovisatsioone, mis on inspireeritud kontserdil kõlavate
teoste vahetust kogemisest. Una Corda on ainulaadse koosseisuga ansambel, kuhu kuuluvad
kolm paljukeelset pilli: harf, kannel ja klavessiin. Vaatamata instrumentide
erinevale ajaloolisele taustale ja iseloomulikele tämbritele ühendab neid
heli tekitamine näppimise teel ja kammerlik kõla. Ansambli repertuaaris on
lisaks eesti muusikale esindatud maailma muusika klassika kullafondi kuuluvad
teosed ansambli enda seades. Klavessinist Ene
Nael jagab oma tegemisi nii interpreediks olemise kui ka Vanalinna
Hariduskolleegiumi Muusikakooli noorte klavessinistide õpetamise vahel.
Kõrvuti vanamuusikaga esitab Ene sageli ka nüüdismuusikat, olles mitme eesti
helilooja klavessiiniteose esmaettekandjaks. Peale selle osaleb aktiivselt
Eesti Klavessiinisõprade Tsunfti töös, korraldades muu hulgas aastast 2000
ajalooliste klahvpillide ja orkestrimuusika suvelaagrit. Kandlemängija Kristi
Mühling on innukas nüüdismuusika interpreet ja
paljude kandlele loodud uudisteoste esmaesitaja. Kammermuusiku ja solistina
on ta pühendunud eesti kromaatilise kandle kui mitmekülgse kunstmuusikapilli
tutvustamisele ja ka õpetamisele (G. Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis
ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias). Peale Una Corda on Kristi 2002.
aastast tegev ka unikaalse koosseisuga ansamblis Resonabilis (metsosopran,
flööt, kannel, tšello). Kannel on iidne eesti keelpill, mille
lähisugulasi võib kohata meie naaberrahvaste juures (kantele Soomes, kokle
Lätis, kankles Leedus ja gusli Venemaal). 20.saj. keskel arendas pillimeister
Väino Maala diatoonilisest rahvapillist välja kromaatilise kandle, mida
kasutatakse lisaks rahvamuusikale ka klassikalises- ja nüüdismuusikas. Harfimängija Liis Viira on üks kahe käe sõrmedel üles loetavatest harfimängijatest Eestis. Andeka ja hinnatud interpreedi ja heliloojana osaleb Liis mitmesugustes improvisatsioonilise muusika projektides ning kuulub aastast 2007 Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri koosseisu. |
||||||||||||||
13. L 25.5.2013 kell 16 Pärnu Eliisabeti kirikSigrid Kuulmann-Martin (viiul), Aare Tammesalu (tšello), Marko
Martin (klaver) Kavas Mendelssohn, Tüür, Tšaikovski Kontserdil saab nautida lisaks Pjotr Tšaikovski
unustamatutele meloodiaid ka virtuoospalade tulevärki.
Tšellist Aare Tammesalu tegutseb solisti ja
kammermuusikuna, esitades nii klassikalist repertuaari kui ka nüüdismuusikat.
Lisaks on ta aktiivne kontserdikorraldaja ja pedagoog. Aare Tammesalu õppis
tššellomängu Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. 1987. aastal võitis ta
laureaaditiitli Eesti Keelpillimängijate Konkursil. Tammesalu esineb pidevalt
kontserdisarjades ja festivalidel nii kodu- kui välismaal. Ta on soleerinud
ERSO, RO Estonia Sümfooniaorkestri, Pärnu Linnaorkestri, XXI sajandi
orkestri, Kotka Linnaorkestri (Soome) ning Eesti Rahvusmeeskoori ees. Lisaks
arvukatele esinemistele Eestis on ta mänginud paljudes Euroopa maades, USA-s,
Kanadas, Venemaal ja Iraanis. Tammesalu on Tobiase Keelpillikvarteti ja
ansamblite Resonabilis ning Reval Ensemble liige. Aare Tammesalu
musitseerimine kõlab mitmetel heliplaatidel ja ta salvestab järjekindlalt
muusikat Eesti Rahvusringhäälingule. 2010. aastal andis Aare Tammesalu koos
organist Andres Uiboga välja CD *Violoncello und Orgel*. Alates 1995. aastast
toimub Tammesalu kunstilisel juhtimisel Mustjala Festival Saaremaal. Ta on
Eesti Interpreetide Liidu ja Eesti Kultuurkapitali stipendiaat ning 2012
Eesti Kultuurkapitali Muusikapreemia ja 2012 Hendrik Krummi muusikapreemia
laureaat. Marko Martin on Esther Honensi nimelise rahvusvahelise
pianistide konkursi laureaat (2000) ning Gina Bachaueri nimelise
rahvusvahelise pianistide konkursi auhinnavõitja (1998). Tema pianismi
iseloomustab energia ja lüürilisuse köitev harmoonia, eriti Liszti, Brahmsi
ja Schuberti loomingus. Samuti on ta tunnustatud 20. sajandi muusika
interpreet. Martin on õppinud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias prof. Peep
Lassmanni käe all ja Guildhall School of Music and DramaŽs, kus tema
õpetajaks oli Joan Havill. Ta on osalenud mitmetes meistriklassides,
sealhulgas Leon Fleisher, Dmitri Baškirov, Murray Perahia, Paul Badura-Skoda.
Marko Martin on soleerinud The Philharmonia Orchestra (London), Calgary
Philharmonic Orchestra, Eesti Rahvusliku Sümfooniaorkestri, Tallinna
Kammerorkestri ja paljude teiste orkestrite ees ning andnud kontserte
Barbican Hallis ja Wigmore Hallis Londonis, Hamburgi Musikhalles, Leipzigi Gewandhausis,
Glenn Gould Studios Torontos ja mujal. Marko Martinil on ilmunud ka kaks
heliplaati Schuberti ja Liszti loominguga 1998. aastal plaadifirmale Abbas
Records ja 2002. aastal Arktosele. Aastast 2002 töötab Martin Eesti Muusika-
ja Teatriakadeemias |
||||||||||||||